تهران-ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۴۰ پژوهش‌سرای دانش آموزی در کشور وجود دارد که شروع کننده نقاط چشمگیر فعالیت‌های علمی، خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی هستند.

علیرضا کمرئی امروز - یکشنبه - در آیین اختتامیه نخستنین جشنواره ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی اظهار داشت: سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را تنها انسان‌های دور اندیش درک می‌کنند که بانک ملی ایران با حمایت از برنامه خلاقیت این ارزش را درک کرده است.

وی افزود: خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در امتداد یکدیگر هستند و فاصله‌ای میان آنها بسیار نیست. امور از خلاقیت شروع می شوند تا به نوآوری برسند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خلاقیت نگاه متفاوت را می طلبد و عنصر گمشده نظام آموزشی است، با توجه به کمبود خلاقیت همواره این نقد مطرح می‌شود که چرا بیشتر به امور نظری در شیوه آموزش پرداخته می‌شود، بنابراین این جشنواره اهمیت بسیاری دارد که با کمک بانک ملی به بالندگی می رسد.

کمرئی یادآورشد: در این جشنواره به ایده‌های خلاق دانش آموزان پرداخته می‌شود تا در نهایت به تولید و معرفی آنها برای تجازی سازی و یافتن بازار فروش کمک شود.

وی با بیان این که در حوزه تربیت دانش ‌آموزان باید به ساحت اقتصادی نیز توجه کرد، گفت: در آموزش و پرورش باید به موضوع خلاقیت بیش از این موارد پرداخت که یکی از اهداف آن تربیت اقتصادی دانش آموزان است که در این بحث خلاقیت و کارآفرینی موضوعیت پیدا می کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کارآفرینان سرآمد بسیاری از این رهگذر پیدا می شوند که در امور آنها خلاقیت و نوآوری در عرصه‌های مختلف مشاهده می‌شود و بستر کارآفرینی را می‌تواند فراهم کنند.

کمرئی با یادآوری این که کشور در همه عرصه‌های بویژه اقتصادی به کارآفرینان نیازمند است، افزود: برای کارآفرینی باید به عنصر خلاقیت توجه شود، در وهله اول باید دانش کافی برای فعالیت مورد نظر دانش آموزان فراهم شود.

وی ادامه داد: اولین عنصر در خلاقیت داشتن اطلاعات، دانش و حقایق است. امروز کارآفرینی به سمت حوزه‌های دانش و علم می رود و کارآفرینی لزوما در حوزه کارگاه‌ها نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از دادن دانش و اطلاعات به دانش آموزان نباید غافل شود.

کمرئی تاکید کرد: دانش آموزان با هر درجه از مهارت ممکن است، نتوانند خلاق باشند بنابراین باید زمینه خلاقیت را برای آنها مهیا کرد تا خود خلاقیت نیز به آنان آموزش داده شود.

وی اظهار داشت: در جشنواره خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی آنچه که به عنوان محصول ذکر می‌شود، بیشتر مبتنی از اراده افراد است که به واسطه کمک‌های دیگران انجام شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:آموزش و پرورش و پژوهش سراها  نیازمند بازنگری در مسیر کاری خود دارند تا بتوان تکنیک‌های فعالیت و ایده پردازی را گسترش داد و چگونگی نوآوری و تجاری سازی محصول آموخته شود.

به گزارش ایرنا، دبیرخانه جشنواره ایده های برتر دانش آموزی از سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به ابتکار مدیر پژوهش سرای دانش آموزی بصیرت واحد دختران ناحیه دو شهرری در سطح شهرستان های استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد. از دوره دوم، علاوه برشهرستان های استان تهران دانش آموزان شهر تهران نیز در این جشواره شرکت کردند. همچنین سومین دوره با مشارکت ۹ استان کشور برگزار شد.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از برگزیدگان دوره های قبل جشنواره ایده های برتر دانش آموزی در حال گذراندن دوره های آموزشی “باشگاه کارآفرینان نوجوان” هستند.

برگزار کنندگان این جشنواره وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزش متوسطه، دفتر آموزش متوسطه نظری،  اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، معاونت آموزش متوسطه، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرری، معاونت آموزش متوسطه و پژوهش سرای دانش آموزی بصیرت واحد دختران هستند.