محمد صیدلو امروز - یکشنبه - در آیین اختتامیه نخستنین جشنواره ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی که به صورت مجازی برگزار شد، افزود:دنیا پس از شیوع ویروس کرونا به این نتیجه رسید که سعادت انسان بدون توجه به دنیای اطراف میسر نمیشود و انسان ها به تنهایی نمیتوانند خود را ایزوله کنند.
وی به تشریح اقدامات این وزارتخانه برای افزایش خلاقیت دانش آموزان در دوران کرونا پرداخت و اظهار داشت: آموزش و پرورش با مشارکت بانک ملی ایران یک بستر و موقعیت تربیتی را برای دانش آموزان ایجاد کرده است تا آنها روی خلاقیت تمرکز کند و مورد تشویق قرار گیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان این که سازمانها میتوانند شرکای یکدیگر به منظور رقمخوردن دستاوردهای بزرگ باشند، خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون و ۵۰ هزار دانش آموز و خانواده در شهرستانهای استان تهران به مدرسه رفت و آمد می کنند، این گستره از مخاطب و عمیق بودن ارتباط فقط در نهادی مانند آموزش و پرورش اتفاق میافتد.
صیدلو ادامه داد: بنابراین آموزش و پرورش در نظر دارد که دانشآموزی تمام ساحتی تربیت کند، وجه اقتصادی هم یکی از ساحتهایی است که در تربیت دانش آموزان باید مورد توجه باشد چراکه دانش آموزان نیز به عنوان یک انسان در آینده باید زندگی خود را اداره کنند.
وی یادآور شد: دانشآموزان با تکمیل نگاه اقتصادی خود باید در موقعیت مناسبی قرار گیرند اما وصل شدن دانش آموزان یعنی شهروندان فردا به بانک یا یک بنگاه و نهاد رسمی قابل کنترل حاکمیت نکته قابل توجهی است. در واقع هدف آموزش و پرورش این است که دانش آموزان را به نقطه امنی از فعالیتهای اقتصادی وصل کند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران ادامه داد: هفت هزار دانش آموز با مشارکت بانک ملی و آموزش و پرورش در موقعیت تربیتی ساحت اقتصادی قرار گرفتند، در واقع دانش آموزان باید در موقعیتهای تربیتی پرورش یابند، تمرین کنند تا بتوانند در شرایط مختلف کارهای جدیتری انجام دهند، تمرکز آموزش و پرورش و بانک ملی به واژه خلاقیت برای ایجاد جسارت نوآوری در میان دانش آموزان است.
صیدلو خاطرنشان کرد: انسان بدون خلاقیت نمی تواند به کار خود ادامه دهد، بدون نوآوری زندگی جدیدی شکل نمیگرفت تا در نهایت بخشی از ماموریت نهادها از جمله آموزش و پرورش محقق شود.
پذیرش ۱۹۴ ایده در جشنواره
دبیر جشنواره خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی هم در این مراسم گفت: ۱۹۴ ایده در مرحله نهایی این جشنواره پذیرفته شدند.
سعیده سلمانی افزود: پرورش دانش آموزان خلاق از مهمترین اهداف سند تحول بنیادین و نیاز اساسی کشور برای توسعه است، از این رو تا کنون هزینههای بسیاری برای این موضوع شده است اما هنوز هم خلاءهای بسیاری در این خصوص وجود دارد.
وی ادامه داد: این جشنواره ملی پاسخی به نیازهاست که با استفاده از تجارب معلمان و غیره بوجود آمده است، بنابراین فعالیت کشوری این جشنواره پس از برگزاری موفق سه دوره از جشنواره در سطح استان تهران و با کسب مجوز از معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آغاز شد.
دبیر این جشنواره خاطرنشان کرد: برخی از جنبههای منحصر به فرد رویکرد آموزشی جشنواره خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی عبارت است از انطباق با علوم شناختی، امکان ورود همه شرکت کنندگان در باشگاه کارآفرینان جوان، غیر حضوری بودن تمام فرآیندها و اعمال سیستم ارزشیابی کیفی و کمی با رتبههای اول، دوم و سوم.
سلمانی همچنین درباره اهم اقدامات جشنواره خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی اظهار داشت: طراحی ساختار و فرآیندهای جشنواره با رویکرد اسناد بالادستی و تدوین شیوه نامه، تشکیل کمیته جشنواره در آموزش و پرورش استانتهران و رایزنی و جذب مشارکت حامیان قوی و بانک ملی به عنوان تنها حامی مالی از مهمترین وقایع این جشنواره است.
وی با بیان این که مخاطبان گسترده جشنواره یعنی دانش آموزان، اولیا و مربیان و دانشجو معلمان یکی دیگر از وقایع مهم این جشنواره محسوب میشود، گفت: هدف این بود که تمامی برگزیدگان این جشنواره امروز در این مراسم حضور داشته باشند اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی از تعداد معدودی از آنها به صورت نمادین تقدیر میشود.
به گزارش ایرنا، دبیرخانه جشنواره ایده های برتر دانش آموزی از سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به ابتکار مدیر پژوهش سرای دانش آموزی بصیرت واحد دختران ناحیه دو شهرری در سطح شهرستان های استان تهران فعالیت خود را آغاز کرد. از دوره دوم، علاوه برشهرستانهای استان تهران دانش آموزان شهر تهران نیز در این جشواره شرکت کردند. همچنین سومین دوره با مشارکت ۹ استان کشور برگزار شد.
در حال حاضر تعداد قابل توجهی از برگزیدگان دوره های قبل جشنواره ایده های برتر دانش آموزی در حال گذراندن دوره های آموزشی “باشگاه کارآفرینان نوجوان” هستند.
برگزار کنندگان این جشنواره وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزش متوسطه، دفتر آموزش متوسطه نظری، اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، معاونت آموزش متوسطه، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو ری، معاونت آموزش متوسطه و پژوهش سرای دانش آموزی بصیرت واحد دختران هستند.
نظر شما