تهران-ایرنا- مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات صندوق نوآوری برای حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های خارجی در سال جاری ۳.۸ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از صندوق نوآوری و شکوفایی، مرضیه شاوردی وبینار تخصصی توسعه صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی به بوسنی و هرزگوین خدمات توسعه بازار صادراتی صندوق نوآوری را تبیین کرد و گفت: صندوق در راستای توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به بازارهای صادراتی خدماتی را طراحی و اجرا کرده است که شامل آموزش و مشاوره، ارزیابی توان صادراتی، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی، حضور در نمایشگاه‌های دائمی خارجی، اعزام و پذیرش هیات تجاری و حفاظت از مالکیت فکری و اخذ استانداردهای بین‌المللی است.

در واپسین روزهای سال جاری، وبینار تخصصی توسعه صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی به بوسنی و هرزگوین به منظور آشنایی شرکت‌های دانش بنیان با نحوه ورود به بازار صادراتی این کشور به همت صندوق نوآوریوشکوفایی و به‌صورت مجازی برگزار شد و نمایندگانی از انجمن تجاری ایربا بوسنی و هرزگوین، پتانسیل‌ها و بسترهای صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی به این کشور را برای شرکت‌های ایرانی تشریح کردند.

وی در ادامه عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه استفاده شرکت‌های دانش بنیان از انواع خدمات صادراتی صندوق را تشریح کرد و گفت: همچنین تعداد نمایشگاه‌های خارجی مورد حمایت صندوق در سال آینده از ۱۱۰ نمایشگاه به  ۱۳۰ نمایشگاه افزایش خواهد یافت. 

به گفته شاوردی، صندوق نوآوری در زمینه اعزام و پذیرش هیات تجاری در سال جاری، ۲.۹ میلیارد تومان تسهیلات به‌صورت بلاعوض اختصاص داده است. 
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد وضعیت کنونی پایگاه‌های صادراتی محصولات دانش بنیان در کشورهای هدف نیز گفت: نمایشگاه‌های دائمی خارجی با کمک کارگزاران بخش خصوصی به‌منظور معرفی توانمندی‌های صادراتی و بازاریابی محصولات در کشورهای مختلفی اجرا شده یا در حال راه‌اندازی است. در حال حاضر نمایشگاه دائمی محصولات دانش بنیان ایران در ارمنستان، چین، آذربایجان و عراق برقرار است و نمایشگاه دائمی محصولات ایران در افغانستان در اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد و این نمایشگاه‌ها در کنیا، سوریه و روسیه در حال ثبت‌نام شرکت‌های دانش بنیان متقاضی است. در کشورهای امارات، ترکیه و عمان نیز در جستجوی کارگزار هستیم. 

شاوردی در مورد خدمت ارزیابی صادراتی صندوق نوآوری نیز بیان کرد: خدمت دیگر توسعه بازارهای صادراتی شرکت‌های دانش بنیان ارزیابی، ارزیابی توان صادراتی آنها است. این خدمت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا توان قابل استفاده در بازارهای صادراتی را شناسایی و تقویت کنند. صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۹۰ درصد از هزینه‌ها تا سقف چهار میلیون تومان در سال را به‌صورت بلاعوض تامین می‌کند تا برای رسیدن به سطح شرکت‌های برتر صادراتی توانمند شوند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان درباره تسهیلات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان برای اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی گفت: میزان حمایت صندوق نوآوری از خدمت اخذ استاندارد صادراتی به میزان ۷۰ درصد از هزینه‌ها تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان است. میزان حمایت صندوق از اخذ استانداردهای مختلف شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری ۲.۷ میلیارد تومان به صورت بلاعوض بوده است.

همچنین شاوردی در رابطه با حمایت صندوق نواوری در حوزه مالکیت فکری گفت: میزان حمایت صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حفاظت از مالکیت فکری در سال جاری ۱.۳۵ میلیارد تومان به صورت بلاعوض بوده است.


**شرکت‌های دانش بنیان داخلی از پتانسیل‌های بالایی برای صادرات برخوردارند

در ادامه وبینار تخصصی توسعه صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی به بوسنی و هرزگوین افشین کلاهی، رییس هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان جزئیاتی از فعالیت این مجمع را برای نمایندگان انجمن تجاری ایربا بوسنی و هرزگوین بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۵۰ تشکل ملی و استانی عضو مجمع هستند که در حوزه‌های مختلف صنعتی و های‌تک فعالیت می‌کنند. 

وی افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۸۵۶ شرکت دانش بنیان در ایران فعال هستند که پتانسیل‌های بالایی برای صادرات به کشور بوسنی و هرزگوین دارند.

**نحوه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به بوسنی و هرزگوین

 محمدرضا کمپانی، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران نیز در این وبینار شیوه‌های صادراتی ایران را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر ایران به ۴۶ کشور جهان تجهیزات پزشکی صادر می‌کند و محصولات ایران در جهان فراگیر شده است. مزیت تجهیزات پزشکی ایران همطرازی تکنولوژیکی و کیفیت این محصولات در مقایسه با برندهای برجسته با قیمت کمتر و مناسب‌تر از اروپا و آمریکا است.

وی ادامه داد: نحوه همکاری شرکت‌های ایرانی برای صادرات به بوسنی می‌تواند به دو شکل ارسال کالای آماده به کشور مقصد یا ایجاد خط تولید با همکاری نمایندگینی از کشورهای مختلف انجام شد.