تهران- ایرنا- رییس فدراسیون کشتی گفت: مسابقات انتخابی در همه وزن‌های تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا دبیر» امروز (سه‌شنبه)  در نشست خبری در خصوص نحوه انتخابی تیم ملی، افزود: در همه وزن‌ها انتخابی برگزار می‌شود.  خیلی‌ها شلوغ کاری می‌کنند که چرا انتخابی نیست. ما در ۳ وزن انتخابی برگزار کردیم و قطعا در تمامی اوزان نفرات با برگزاری انتخابی راهی المپیک می‌شوند و تمام سعی ما ایجاد عدالت در این ‌باره است.

وی یادآور شد: به چرخه انتخابی تیم ملی پایبندم اما وقتی کرونا شده و مسابقاتمان را نتوانستیم برگزار کنیم، نتوانستیم آن را بطور کامل اجرا کنیم. وقتی برای حسن یزدانی انتخابی گذاشتیم این پیام داشت و پیامش این بود که همه باید با انتخابی ملی پوش شوند. قطعا در تمامی اوزان رقابت انتخابی خواهیم داشت و گاهی نیز ممکن است دو کشتی گیر همزمان به تورنمنت خارجی نیز اعزام شوند. جام تختی را ۲۸ اردیبهشت داریم و اگر برگزار شود، شاید یکی دو وزن در آزاد و فرنگی در آنجا کشتی بگیرند. احتمال کشتی مستقیم هست و احتمال اینکه خیلی‌ها نیز به تورنمنت لهستان بروند و آنجا کشتی بگیرند نیز وجود دارد. بنابراین احتمال اجرای یکی از این ۳ حالت وجود دارد. نمی‌دانم چرا برخی‌ها انتقاد می‌کنند، واقعا ما انتخابی خواهیم داشت و به آن پایبندیم. من برای خودم جهنم نمی‌خرم، الان با برگزاری انتخابی ۲ وزن، عموزاد و قاسمپور که بازنده شدند، الان حداقل حریفانشان را دعا می‌کنند.

وی یادآور شد: «حسن یزدانی» کشتی‌گیری است مانند سوریان که اگر زودتر حریفش مشخص شود، خیالش راحت‌تر است. در سه وزن گزینشی داریم اما اگر آنها را اذیت کنیم نمی‌توانند راحت کشتی بگیرند. مسابقات کسب سهمیه المپیک را باید از انتخابی تیم ملی جدا کنیم. من به چرخه انتخابی پایبند هستم اما شرایط کرونا این چرخه را دچار مشکل کرد.  

دبیر افزود: فقط تیم ملی بزرگسالان را نبینید. اگر از من بپرسند که کشتی ایران چرا به این حالت در آمده جواب دارم؛ ۶ اعزام در فروردین سال ۱۴۰۰ داریم که ۵ و نیم میلیارد بدون بلیت هواپیما هزینه دارد که این موضوع را به اطلاع وزارت ورزش نیز رساندم.  با این وضعیت نمی‌توان تیم را اعزام کرد. با بودجه کمتر از ۷۰ میلیارد تومان، چرخ کشتی نمی‌چرخد.

رییس فدراسیون کشتی عنوان کرد: دو فدراسیون هستیم. بعد از من هم کسی بیاید این مشکل‌ها را دارد. ۲ عامل مشکل ماست. یکی رییس هیات‌های «وقت نگذار» و دوم مربیان بی‌سوادی که در کشتی پایه داریم. مربی خوب کم داریم.

دارنده مدال طلای المپیک افزود: مربیان باید فنی را که می‌خواهیم آموزش دهند را خودشان اجرا کنند.  کارت مربیگری کسانی را که کار نمی‌کنند را باطل می‌کنیم. چرا باید مربی ۶۰ ساله‌ای که می‌تواند کار کند را بازنشسته کنیم؟ وقتی کسی نمی‌تواند خوب کار کند چرا باید کارت مربیگری داشته باشد.

دبیر بیان داشت: سه سال قبل از المپیک مهمتر از سال المپیک است. این نکته مهمی است. انصافا وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حواسشان به این رشته است اما با این پول‌ها کشتی نمی‌چرخد. کل پولی که به ما می‌دهند ۱۲ میلیارد تومان است اما ما بیکار ننشستیم. سال آینده در مجلس اتفاقات خوبی می‌افتد.

وی در مورد برنامه‌های خود در سه ماه آینده اظهار داشت: مرحله ششم اردوی تیم ملی کشتی آزاد فردا (چهارشنبه) تمام می‌شود. اما اردوی تیم ملی کشتی فرنگی تا لحظه تحویل سال ادامه خواهد داشت.  در فروردین ماه ۳ مرحله اردو برای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برگزار خواهد شد. در ماه رمضان مسابقاتی نداریم و ضمن آنکه جام تختی اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار می‌شود که به خاطر شرایط شیوع کرونا دیگر انتخابی ندارد و احتمالا مستقیما در هر وزن مثلا ۱۰ کشتی گیر وارد جام تختی می‌شوند. در خرداد ماه هم تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در جام زیلکوفسکی و پیت لازینسکی لهستان حضور خواهد داشت.

رییس فدراسیون کشتی در مورد انتقاد «علیرضا رضایی» از «غلامرضا محمدی»  سرمربی تیم ملی کشتی آزاد گفت: قرار است او و محمدی آشتی کنند. ما با این افراد هم‌تیمی بودیم و این اختلاف نظرها همیشه بوده،  اما واقعیت این است که من نمی‌گذارم این موضوعات شخصی شود.  وقتی محمد بنا تیم را به اوکراین برده، انتخابی را همان جا برگزار کرده، پس چرا انتقاد می‌شود؟ اگر انتقاد درستی هست حتما باید مطرح کنید تا به کشتی کمک شود.