یزد- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: سال ۱۳۹۹ برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقشار مختلف مردم از شجاعت و دستاورد رزمندگان اسلام از هشت سال حضور در جبهه های جنگ تحمیلی ،۴۵ عنوان کتاب مربوط به این حوزه از سوی انتشارات خط‌شکنان این نهاد چاپ شد و در دسترس عموم قرار قرار گرفت.

سرهنگ منصور زارع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زندگی‌نامه، وصایا، خاطره ، معرفی و سرگذشت پژوهی شهیدان اهم موضوع کتاب‌های به چاپ رسیده، است .

وی ادامه داد: علاوه بر  چاپ این تعداد کتاب به مناسبت برگزاری دومین کنگره ملی چهار هزار شهید استان ۶۰ عنوان هم با همکاری نویسندگان و همراهی برخی نهادها و همراهی ایثارگران چاپ شد.

کنگره یادشده دیروز( سه شنبه) با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تعدادی از خانواده های معظم شهدا، اقشار مختلف مردم و مسوولان محلی در شهر یزد برگزار سد.

این مسوول خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های محوری سالانه این اداره‌کل انتشار کتاب با همکاری سایر نهادها در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در هشت سال دفاع مقدس است.

به گفته زارع بعد از دفاع مقدس تاکنون ۵۰۰ عنوان کتاب در این حوزه با همکاری رزمندگان بسیجی ، سپاهی و پیگیری نویسندگان مختلف در استان چاپ و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفت.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون نفر روز ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند. از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی شهید شدند و بقیه در جبهه‌های نبرد به شهادت رسیدند.

 در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی ،۴۸ هزار ارتشی ، ۳۳ هزار دانش آموز و سه هزار و ۵۰۰ دانشجو نیز شهید شدند و در این دوران ۸۸ نفر مسیحیان ایران ، ۱۸ نفر کلیمیان و  ۹ تن از پیروان آیین زرتشت در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار غیرایرانی نیز با حضور در جبهه‌های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد.