همدان- ایرنا- مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: یک محور و رویکرد مهم در سیاست‌های این سازمان در بیانیه گام دوم انقلاب، گام دوم تبلیغ و مردمی‌سازی تبلیغ است تا به عنوان یک دستگاه فرهنگی وارد یک جریان‌سازی هوشمندانه و هدفمند شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام«محمدهادی نظیری» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این راستا متناسب با شرایط کشور، نظام اسلامی و اقتضائات خاصی که در فضای کشور، سطح بین‌الملل و جهان اسلام وجود دارد، رویکرد سازمان باید ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه این ارتقا به معنای پشت پا زدن به دوره گذشته و تغییر در رویکردهای کلان سازمان نیست افزود: مردمی‌سازی به معنای ایفای نقش جدی و مؤثر جریان‌های مردمی در فضای فرهنگی کشور که همان الگو و روش امام خمینی(ره) در پیشبرد اهداف انقلاب و حرکت‌های اثرگذار همچون مدیریت فضای دفاع مقدس و یا شکل‌گیری برخی نهادها است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با تاکید بر اینکه فضای سازمان تبلیغات اسلامی تا اندازه‌ای از این رویکرد مهم فاصله گرفته است، ادامه داد: در این راستا باید برگشتی به راهبرد مردمی‌سازی تبلیغ و برجسته کردن نقش مردم در فضای فرهنگ‌سازی کشور داشته باشیم.

حجت الاسلام نظیری «آتش به اختیار» در فضای فرهنگی جامعه را یکی از مصادیق همین راهبرد عنوان و بیان کرد: شیوع ویروس کرونا بستر مناسبی را برای نقش‌آفرینی مردم و ایجاد ستادهای مردمی در بخش‌های مختلف برای کمک به اقشار نیازمند و آسیب‌دیده به کرونا ایجاد کرد.

وی گفت: ما به دنبال تقویت نقش تشکل‌های میانی و واسط بین مردم و سازمان هستیم تا نقش سازمانی را به عنوان هدایت‌گر و پشتیبان، بیشتر به سمت مردم هدایت کنیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان مردمی‌سازی تبلیغ را طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تنها راهکار خروج عملی کشور از فضای ولنگاری فرهنگی دانست و داشتن بصیرت و استقامت و صبر را در مواجهه با این هجوم دشمن ضروری دانست.

حجت الاسلام نظیری با اشاره به گام پنجم انقلاب مبنی بر تحقق تمدن نوین اسلامی برای ایجاد بستر ظهور حضرت ولیعصر(عج)، افزود: در این سازمان به دنبال ایجاد ساختار زنجیره تواصی به حق و تواصی به صبر در جامعه بودیم و به همین منظور «قرارگاه تبلیغ نوین» از ماه محرم سال گذشته در سطح استان راه‌اندازی شد.

وی ماموریت قرارگاه تبلیغ نوین را خارج کردن بستر تبلیغ و تبیین معارف جریان‌ساز از مساجد و حسینیه‌ها به فضای مردم عنوان کرد که شیوع ویروس کرونا تلاش ما برای ایجاد فرصت‌های نو در ارتباط با مردم را بیشتر کرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان یادآور شد: همچنین این سازمان در راستای تحقق راهبردی مردمی‌سازی تبلیغ در دوران شیوع ویروس کرونا، پویش «محله همدان» را با هدف ارتقای فضای ارتباطی مردم در راستای شناسایی مشکلات مردم محله و تلاش برای حل آنها در محلات را دنبال می‌کند.

حجت الاسلام نظیری افزود: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، امیدآفرینی در فضای کشور و ایجاد شادی و نشاط راهبردی اساسی برای رسیدن به اهداف انقلاب است و سازمان تبلیغات اسلامی با روایت اتفاقات زیبا در جامعه و معرفی افراد اثرگذار در قالب پویش «مردم ماه» به دنبال ایجاد یک شبکه منسجم ملی از این افراد در جامعه است.

وی همچنین با اشاره به نقش بانوان در تداوم انقلاب و ایجاد جریان‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، گفت: در این رابطه بستر ایجاد جریان‌های نخبگانی در حوزه بانوان شکل گرفت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه به برگزاری مجموعه مسابقات فصل بندگی با مضمون توجه به ریشه‌های معارف قرآنی، ایجاد بستر مناسبی برای اعزام نخبگان و اساتید قرآنی به مناطق محروم و روستاها در قالب گروه‌های جهادی به منظور شناسایی ظرفیت‌های قرآنی و ایجاد یک شبکه خادم‌یاران قرآن و پوشش خلاء‌های این حوزه در ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

حجت الاسلام نظیری در عین حال یکی از چالش‌های جدی سازمان تبلیغات اسلامی و دستگاه‌های فرهنگی را نبود نگاه دقیق به فرهنگ دانست و بیان کرد: این در حالیست که اعتبارات فرهنگی نسبت به اعتبارات تخصیص یافته به پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، ناچیز است.

وی تاکید کرد: اعتبار تخصیص یافته به فصل پنج این سازمان در سال گذشته از محل اعتبارات استانی به یک میلیارد تومان هم نرسید و ۸۰ درصد اعتبارات فصل پنج سازمان برای اعزام، استقرار و پشتیبانی از روحانیون در فضاهای شهری و روستایی هزینه شد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امسال اعتبار ملی ما یک و نیم برابر افزایش یافته و از این نظر همدان یکی از استان‌های برتر است، ابراز امیدواری کرد: سال ۱۴۰۰ به افزایش اعتبار مورد نظر برسیم.

حجت الاسلام نظیری ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبارات و کمبود توجه به حوزه فرهنگ، پس از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، از یک‌هزار روستا در استان همدان، تنها در ۳۰۰ روستا استقرار دایمی مبلغان را داریم.

وی گفت: در حال حاضر ۱۴۰ مبلغ ثابت، بیش از ۲ هزار مبلغ اعزامی مقطعی، ۲ هزار و ۲۰۰ هیات مذهبی و ۱۸۰ باب خانه عالم در استان همدان داریم که شهرستان ملایر با ساخت ۱۰ باب خانه عالم از محل اعتبارات بنیاد برکت در سال گذشته، جزء شهرهای پیشرو در استان است.