به گزارش ایرنا، نقش کلیدی معلمان در آگاهی دانش آموزان، آموزش عمومی جامعه و در نهایت توسعه کشور به خوبی بر همگان نمایان است و می توان از معلمان به عنوان بزرگترین انسان سازها یاد کرد.
معلمان مجموعه ای از علوم و داشتههای خود را بر اساس برنامه ریزی ها و راهبردهایی برای آموزش و پرورش دانش آموزان به کار می گیرند و باعث تعالی، آرامش و نشاط دانش آموزان می شوند و آنها را ترغیب به یادگیری بیشتر می کنند.
فداکاری و زحمات معلمان برای شاگردان خود در تمامی عرصه های تاریخ بشریت زبانزد بوده است؛ فداکاری ها و ازخودگذشتگیهایی که در دوران شیوع بیماری ناشناخته و عجیب کرونا در گوشه گوشه دنیا از جمله کشور ما ایران، تصاویر نادری از تعهد و مهر معلمان را به تصویر کشید.
پس از شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال ۹۸، معلمان به طور خودجوش تلاش های موثری برای رها نشدن آموزش دانش آموزان کردند. آنها در عمل نشان دادند که دانش آموزان را فرزندان خود می دانند و برای تعالی آنان می کوشند.
ازخودگذشتگی معلمان در این دوران صحنه های زیبایی از حس مسوولیت معلمی آفرید که تا همیشه در اذهان باقی می ماند؛ آموزگارانی که در بستر بیماری بودند اما تدریس خود را رها نکردند و همچنین بسیاری دیگر از معلمان که با ازخودگذشتی مسافت های طولانی را برای تدریس حضوری دانش آموزان محروم طی کردند.
بی شک این اقدامات نه تنها در نظام تعلیم و تربیت بلکه در بین اقشار مختلف جامعه مورد تقدیر واقع شد. پس از شیوع کرونا تقریبا بیشتر مردم و مسوولان در صحبت های خود و همچنین مناسبت های گوناگون از زحمات معلمان تقدیر و قدردانی کردند اما به مناسبت دوازدهم اردیبهشت ماه روز معلم با نگاهی ویژه درباره آموزگاران گفتند.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش پس از شیوع ویروس کرونا بارها از نقش والای معلمان در تداوم آموزش و پرورش دانش آموزان یاد کرده است.
وی همچنین به مناسبت روز معلم در پیامی نوشت: معلم زیستن خویش را فدای دانستن انسانها میکند و همچو فانوسی رخشان، کشتی آدمی را در دریای پرتلاطم کژاندیشیها و کج رویها، به ساحل سعادت رهنمون میشود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: بار دیگر معلّمان، این جامعه ساعی و صبور به مانند دوران دفاع مقدس که با سعی و صبر نستوه خود دوشادوش رزمندگان، مانع از ایستایی چرخ تعلیم و تربیت در جبهههای جنگ گشتند، از آغازین روز بروز و فراگیری ویروس مهلک کرونا، مجاهدانه به میدان آمدند و جلوههای کم نظیری از مسئولیت پذیری، سخت کوشی، خلاقیت و مهربانی را رقم زدند و اجازه ندادند که آموزش فرزندان این سرزمین تعطیل شود.
معلمان سربازان آموزش جامعه
همچنین علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز به مناسبت هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم اعلام کرد: برنامه شناسایی و معرفی جلوههای ویژه معلمی امسال برای اولین بار در هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم اجرا میشود.
وی مهم ترین هدف این برنامه را شناساندن و انعکاس زحمات بدون وقفه معلمان در دوران کرونا بیان کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعلیم و تربیت در دوران شیوع کرونا تعطیل نشده است و معلمان برای آموزش مجازی دانش آموزان در ۲ سال گذشته زحمات بسیاری کشیدند.
الهیار یادآور شد: معلمان در حین تدریس ویژگی های خاصی مانند ایثار، فداکاری و اخلاق خوب را از خود نشان دادند که باید به منظور الگوسازی برای جوانان شناسایی شوند و در هفته معلم مورد تقدیر قرار گیرند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر در زمان شیوع ویروس کرونا، کادر درمان سربازان جبهه سلامت هستند، معلمان را هم می توان سربازان خط آموزش در جامعه دانست.
معلمان خط مقدم آموزش در دوران کرونا
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز از این فداکاری ها می گوید. به گفته وی، معلمان در همه دوران نقش موثری در تعلیم و تربیت دانش آموزان داشتند اما در دوران شیوع ویروس کرونا در خط مقدم آموزش، جهادگرانی بودند که تمام وقت رسالت خود را پیش بردند.
وی می افزاید: معلمان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند سال ۹۸ در زمانی که هنوز برنامه آموزش و پرورش مشخص نبود، با ابتکار عمل کار خود را با ارتباط گرفتن با دانش آموزان در فضای مجازی آغاز کردند و پس از آن با فراهم شدن شبکه شاد و سایر بسترها تدریس در فضای مجازی به صورت منظم تری پیگیری شد، همچنین با تلاش معلمان در مدرسه تلویزیونی ایران هزاران ساعت تدریس درتمام موضوعات درسی بر عهده گرفتند.
حکیم زاده می گوید: در واقع معلمان فرصتی را فراهم کردند تا دانش آموزان در مناطق محروم امکان دسترسی به شیوه تدریس و بهره مندی از تجربه معلمان را در اختیار داشته باشند و همچنین منبع یادگیری خوب برای سایر همکاران بودند. اتفاقی که در دوران شیوع ویروس کرونا در رشد مهارت های فناوری و سواد اطلاعاتی معلمان افتاد، بی سابقه بود.
حکیم زاده می افزاید: در دوران کرونا یک مسیر بسیار طولانی در مدت کوتاهی پیموده شد، فاصله بین نیازها و الزامات تدریس در فضای مجازی و وضعیت موجود از جهت برخورداری از توانمندی ها صورت گرفت که در این حوزه معلمان انگیزه های خودجوش و توان درونی خود را به کار بستند تا بتوانند تدریس در فضای مجازی را یاد بگیرند. هر چند وزارت آموزش و پرورش سعی کرده دوره هایی را برای توانمندسازی برگزار کند اما اگر انگیزه های درونی و تلاش فردی معلمان نبود، این اتفاقات نمی افتد.
حتی معلمان تربیت بدنی بیکار ننشستند
مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در خصوص فعالیت و تلاش معلمان درس تربیت بدنی می گوید: معلمان تربیت بدنی و مربیان بهداشت مدارس پس از کرونا طرحهایی موفقیتآمیز برای نظام تعلیم و تربیت ارائه کردند که علاوه بر حفظ نشاط دانش آموزان به سلامت آنها نیز کمک کرد و در واقع وظایف معلمان تربیت بدنی و مربیان بهداشت مدارس در حوزه فعالیتهای خود در دوران کرونا مضاعف شد.
وی می افزاید: هرچند دانش آموزان در مدارس حضور نداشتند، اما معلمان تربیت بدنی سراسر کشور یک جنبش بزرگ برای تهیه محتوای تدریس درس تربیت بدنی ایجاد کردند و همچنین کانونهای بدنسازی و آموزش رشتههای مختلف ورزشی در هشت رشته در سه بخش مبتدی، متوسطه و پیشرفته را نیز دنبال کردند.