شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح حذف خانوارهای غیرعشایری از فهرست جمعیت عشایری گفت: تاکنون ۸۰۰ کارت هوشمند عشایری با هدف ارائه خدمات مناسب به جامعه هدف صادر شده است.

یحیی حسین‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون ۳۶ هزار خانوار عشایری استان دارای دفترچه عشایری شده‌اند که براساس آخرین آمار ۲۳ هزار خانوار از این تعداد زندگی عشایری دارند و عضو شرکت‌های تعاونی عشایری هستند و مابقی براساس پالایش جدید حذف می‌شوند.

وی اظهار داشت: با تکمیل عملیات صدور کارت شناسایی و تردد هوشمند برای جمعیت عشایری استان، بیشتر خانوارهای غیرعشایری از فهرست خانوارهای عشایری استان حذف می‌شوند و به این ترتیب نهاده‌های دامی و امکانات یارانه‌ای به‌دست عشایر مولد تولید و کار خواهد رسید.

حسین‌پور گفت: با راه‌اندازی این سامانه و صدور کارت شناسایی، تلاش بر این است تا خدمات مناسب‌تر و کیفی‌تری به جامعه پرتوان عشایری ارائه شود و تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی مورد نیاز جامعه عشایری از این به بعد به جای دفترچه‌های سنتی، از طریق این سامانه با شناسایی دقیق جامعه عشایری انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز رسمی کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان گفت: گروه‌های خدمات‌رسان از اداره کل امور عشایر، اداره کل دامپزشکی، شبکه بهداشت، منابع طبیعی و نیروی انتظامی در مبادی اصلی ورودی عشایر استان مستقر شدند.

به گفته وی، با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان طرح غربالگری و تست کرونا نیز در مبادی ورودی عشایر به استان انجام می‌شود و برای جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی، کارشناسان ادارات کل منابع طبیعی و دامپزشکی آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را در این ایستگاه‌ها به عشایر ارائه می‌دهند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تعداد ۱۱۵هزار و ۵۸ نفر عشایر دومین استان پر جمعیت عشایری کشور است.