عبدالرضا باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در پاسخ به این سوال که رویکردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تدوین آیین نامه ارتقای مرتبه فعلی چیست، اظهار داشت: در کنار حفظ چارچوب آیین نامه های ارتقای مرتبه قبلی، توجه ویژه به برنامه مصوب تحقیقاتی جهت دار اعضای هیأت علمی، اولویت دهی به تولید دانش فنی / اختراع یا اکتشاف منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند، ترویج کار گروهی (مشترک)، ارتقای کیفی فعالیت های پژوهشی، انعطاف پذیری امتیازات تعیین کننده همراه با اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی برای تدوین ضوابط خاص متناسب با مأموریت های هر مؤسسه از مهم ترین رویکردهایی است که در تدوین آیین نامه فعلی مدنظر بوده است.
وی با بیان اینکه به روز رسانی آیین نامه ها در بازه های زمانی مشخص، متناسب با تحولات جامعه به ویژه انتظارات متفاوتی که از آموزش عالی وجود دارد، یک اقدام طبیعی است، گفت: در حال حاضر با توجه به جهت گیری آموزش عالی، حرکت به سمت رفع نیازهای جامعه و کاربردی کردن یافته های پژوهشی در راستای مأموریت های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی (دانشگاه های جامعه محور) یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در آموزش عالی است.
رییس مرکز هیأت های امنا و هیأت های ممیزه مرکزی وزارت علوم افزود: بنابراین، لحاظ کردن این موضوعات در کنار رفع سایر کاستی های احتمالی که مدنظر صاحبنظران آموزش عالی است، در تدوین آیین نامه جدید لحاظ خواهد شد.
قائم مقام وزیر علوم در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای بازنگری در آیین نامه ارتقای مرتبه انجام شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال ابلاغ ماده واحده «تعیین الزامات اجرایی مربوط به بهبود عوامل مؤثر بر پیشرفت علمی کشور» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کارگروهی را با محوریت مرکز هیأت های امنا و هیأت های ممیزه مأمور این اقدام مهم کرد.
باقری گفت: در این راستا علاوه بر نظرخواهی از دانشگاه ها، چندین کارگروه تخصصی در حال بررسی این موضوع هستند که در آینده نزدیک این موارد جمع بندی و برای تصویب به مراجع ذی ربط ارسال شود.