گناباد- ایرنا- فرماندار گناباد گفت: عادی انگاری و کاهش احساس مسوولیت در رعایت پروتکلهای بهداشتی به خصوص استفاده نکردن از ماسک به یک دغدغه مهم در این شهرستان تبدیل شده است.

حامد قربانی روز یکشنبه در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گناباد افزود: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی گناباد استفاده از ماسک در این شهرستان از ۹۲ درصد به ۸۸ درصد کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد.  

وی ادامه داد: عادی‌ انگاری از سوی مردم، کم‌توجهی نسبت به رعایت دستورالعملهای بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، شیوع کرونا و خطر افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

فرماندار گناباد گفت: هر چند تعداد بستری شدگان و افراد فوت شده ناشی از کرونا در این شهرستان کاهش یافته ولی این وضعیت شکننده است و در صورت عدم توجه کافی به رعایت پروتکهای بهداشتی، تعداد بیماران افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اعمال محدودیتها نشان داد با استفاده از موارد قانونی می توان جلو شیوع کرونا را گرفت و اکنون وضعیت کنونی گناباد از نظر  شیوع این ویروس رو به بهبود است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد هم گفت: از مجموع ۱۶ هزار و ۹۵۳ مورد تست کرونا از ابتدای شیوع این ویروس در شهرستانهای گناباد و بجستان جواب ۶۰ درصد آنها مثبت بوده است.

دکتر  جواد باذلی افزود: از مجموع ۹ هزار و ۲۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان، سه هزار و ۵۸۸ نفر بستری شده و پنج هزار و ۶۶۹ نفر سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد: موج چهارم شیوع کرونا در گناباد و بجستان رو به کاهش بوده و تعداد افراد مبتلا و بستری شده در این شهرستانها طی چند روز گذشته کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: این امر نباید موجب عادی انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی شود چون زنگ خطر شیوع ویروس و افزایش تعداد بیماران مبتلا به آن را دوباره به صدا در می آورد.

وی افزود: هم اکنون واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ سال به بالا در شهرستانهای گناباد و بجستان در دست انجام است و مشکلی در تامین واکسن وجود ندارد و برای کاهش تراکم مراجعان تعداد پایگاههای واکسیناسیون افزایش یافته است.

هم اکنون ۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی بستری هستند و تاکنون ۲۹۹ نفر بر اثر این بیماری در شهرستانهای گناباد و بجستان جان خود را از دست داده‌اند.

سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان علامه بهلول گنابادی فعال است.

شهرستانهای گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی گناباد قرار دارند.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.