به گزارش ایرنا، کارشناسان ومسئولان روابط عمومی بر این باور هستند که ارتباط مستحکم و مداوم با رسانه ها، اطلاع رسانی دقیق از وظایف، مسئولیت ها و عملکرد های سازمان و بررسی مداوم و پایش همیشگی و مطالبات عمومی از سازمان مهمترین ویژگی های یک روابط عمومی است که تحقق آن مستلزم وجود نیروی انسانی توانمند و سپس تجهیزات و جایگاه اداری اطمینان بخش است.
آنها می گویند: براین باوریم داشتن تخصص برای کار در روابط عمومی اگر چه لازم است اما بهطور یقین کافی نیست و آن چه به اندازه یا حتی بیش از تخصص برای فعالیت در این حوزه مورد نیاز است حرفهای بودن و حرفهای شدن است.
آزمون و خطا
به عبارتی دقیق تر و شفاف تر، حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی جای آزمون و خطا نیست، یک اشتباه جزئی می تواند منجر به برکناری شخص روابط عمومی و حتی مدیر سازمان شود.
به گفته صاحب نظران ،ابزارهای هوشمند کارساز نیست، روابط عمومی هوشمند، مدیر ارتباطی هوشمند میطلبد و آیا این هوشمندی حلقه مفقوده در حوزه روابط عمومی است؟ و این یعنی حرفهای شدن روابط عمومی؟ آیا صرف داشتن تخصص یعنی حرفهای شدن؟
روابط عمومی چهره بیرونی و تصویر عمومی سازمان را ترسیم می کند
اما مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس به مناسبت هفته روابط عمومی می گوید : ارتباط مستحکم و مداوم با رسانه ها، اطلاع رسانی دقیق از وظایف و مسئولیت ها و عملکرد های سازمان و بررسی مداوم و پایش همیشگی در خصوص درخواست ها و مطالبات عمومی از سازمان مهمترین اولویت های روابط عمومی است .
عباس باباخانی ادامه داد: برای تحقق این امر مستلزم وجود نیروی انسانی توانمند در درجه اول و سپس تجهیزات و جایگاه اداری اطمینان بخش است؛ چرا که روابط عمومی چهره بیرونی و تصویر عمومی سازمان را ترسیم میکند که مهمترین دارایی یک سازمان محسوب میشود.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس اضافه کرد: تحقق اهداف روابط عمومی ارتباط وثیقی با دانش و شناخت جامع مدیران این نهاد از ظرایف و ابعاد مختلف کارکرد روابط عمومی داشته و از سوی دیگر مستلزم ساختار شفاف و پاسخگو برای تسهیل و پشتیبانی از فرآیندهای گوناگون روابط عمومی است.
باباخانی اظهارامیدواری کرد حرکت رو به رشد و تعالی در خانواده روابط عمومی مستدام بوده و با سرعت بیشتری قله های موفقیت را فتح کند. .
حوزه اطلاع رسانی جای آزمون و خطا نیست
مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان فارس هم گفت: یکی از ایراد های اساسی و معایبی که در ادارات و موسساتی که زود به زود مدیران انها تغییر می کنند و یا نارضایتی زیادی از آن مجموعه در بین مردم وجود دارد، عدم بکارگیری مدیری قوی و کاربلد در حوزه روابط عمومی است.
محمد رضا فتوت با بیان اینکه یک مدیر روابط عمومی قوی باید تمامی فنون حوزه تحت امرش را هم به صورت عملی و هم تجربی فراگرفته باشد، افزود: به عبارتی دقیق تر و شفاف تر، حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی جای آزمون و خطا نیست، یک اشتباه جزئی می تواند منجر به برکناری شخص روابط عمومی و حتی مدیر سازمان شود.
عضو هیات رییسه شورای شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس در پاسخ به این پرسش که وجود شفافیت در سازمان ها تا چه حد می تواند نقش روابط عمومی ها را در توسعه همه جانبه کشور پررنگ سازد؟ گفت: اینکه سازمانی که شفافیت در آن وجود نداشته باشد و با محافظه کاری پیش می رود قطعا موفق نخواهد بود.
فتوت تاکید کرد : بهترین نسخه ای که می توان برای این سازمان ها تجویز کرد، وجود یک روابط عمومی با تجربه که بتواند نقش مشاوری خوب را نیز برای مدیران آن مجموعه ایفا کند و موجب پیشرفت و بهره وری بیشتر دستگاه اجرایی مربوطه را فراهم سازد.
وی گفت : مدیران موفق، هیچگاه توانمندی مدیر روابط عمومی خود را نادیده نگرفتند و همین امر موجب شده که روابط عمومی آن ها، همیشه جزء برترین های کشور و استان باشد.
تخصص در روابط عمومی لازم است اما کافی نیست
مدیر روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس هم با اشاره به اینکه بر این باورم داشتن تخصص برای کار در روابط عمومی اگر چه لازم است اما بهطور یقین کافی نیست به ایرنا گفت : آنچه به اندازه یا حتی بیش از تخصص برای فعالیت در این حوزه مورد نیاز است حرفهای بودن و حرفهای شدن است .
اعظم موسوی اضافه کرد: باید بدانیم کی، کجا، چگونه و با استفاده از کدام ابزار، چه فکری و کدام روزنه،اعتبارآفرین و رضایتآفرین باشیم.
وی افزود: ما هنوز حرفه ای نشدهایم زیرا استاندارد و چارچوب را پیدا نکردهایم و صدایمان به جایی نمیرسد ضمن اینکه صنف مشخص و معتبری نداریم و نمیدانیم در کشورچه کسی متولی روابط عمومی است .
موسوی با بیان اینکه نمیدانیم و یا نمیتوانیم دست به جانشینپروری بزنیم ، اظهار داشت: اگر متولی امر روابط عمومی در دستگاه حاضر نباشد کارهایش بر زمین میماند و هیچ شخص دیگری یا نمیخواهد و یا نمیتواند از عهده کار بربیاید و ناخواسته دور خودمان حصاری کشیدهایم یا کشیدهاند که گاهی شکست این حصر از سوی خودمان هم سخت میشود.
دچار روزمرگی
مدیر روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: آنقدر درگیر امور محوله و روزمره گی شده ایم که به روز شدن و مطالعه را شاید در طول سال اصلا تجربه نکنیم و مزه آموختن از صاحبان فن را نچشیم و حتی فراگیری ویروس کرونا و دور شدنمان از فضای آموزش در حوزه روابط عمومی حتی به صورت مجازی و برگزاری وبینار در فضاهایی که ابزار دست ماست از آنها غافل شدهایم .
عضو شورای هماهنگی روابط عمومی های استان فارس گفت: با این حال در قامت روابط عمومی، استوار ماندهایم و با همه کاستیها می کوشیم برای موفقیت سازمان در حال و آینده و به مانند نگاه مادرانه و یا پدرانه به فرزند، دلمان شور میزند برای رسیدن به بزرگی و از آب و گل درآمدنش و میدویم برای رسیدن این طفل بیپناه به جایگاه مطلوبی که سری توی سرها داشته باشد و دلمان هر ساعت شور نزند.
موسوی اضافه کرد : تلاش میکنیم تا ابتدا برای خودمان رضایت بیافرینیم تا بتوانیم رضایتآفرین باشیم،اماتاکجا و به کجا برسیم، نمی دانم، شرح این هجران و این خون جگر،این زمان بگذرد تا وقت دگر.
روابط عمومی ها باید پل باشند نه دیوار
مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز نیز بر این باور است: روابط عمومی بایستی صدای مردم ، صدای اربابرجوع باشد، به خصوص در سازمانهای دولتی و شرکت هایی که مردم محور هستند و خدمات عمومی به مردم ارائه میدهند.
حمید کریمی گفت: روابط عمومی ها بایستی به دنبال ارتباطات و روابط مثبت باشند، برای اینکار که روابط عمومی بهتری داشته باشند و بتواند سازمان را به وضعیت بهتری برساند و در نگاه گلی "روابط عمومی ها باید پل باشند نه دیوار."
وی افزود: روابط عمومی در درون سازمان باید هدفش و تمام برنامه های آن در جهت شادابی سازمان باشد و در بیرون از سازمان تمام فعالیت های روابط عمومی باید در راستای خوشنامی سازمان صورت گیرد و این مستلزم داشتن نیروی متخصص و آموزش دیده است و روابط عمومی که متخصص نیست، روابط عمومی که کتاب نمی خواند و روابط عمومی که آموزش نمیبیند هیچ فرقی با افرادی که بیرون از روابط عمومی هستند
ندارد به همین خاطر ناتوان از انجام کارهای حرفهای و کارهای معمول است.
کریمی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری بدون نیروی متخصص و حرفهای پیشرفت نکرده است، در استراتژی کلان، روابط عمومی ها بایستی تبلیغ و بلندگوها را دور بیندازند و باید فقط گوش کنیم و فقط گوش کنیم دو گوش و یک زبان، خداوند فرمول آن را داده است ما دو گوش داریم و یک زبان، در واقع در عرصه روابط عمومی، روابط عمومی ها باید صد گوش داشته باشند و یک زبان، اما متاسفانه روابط عمومیهای ما صد زبان دارد و یک گوش ندارند ، سازمانهای ما صد زبان دارند یک گوش ندارند و مسئولان ما صد زبان دارنده گوش ندارند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز تصریح کرد: به خاطر همین است که اکثر سازمانها، ادارات و ارگانهای ما تبلیغ محور و رسانه محور هستند و در نهایت به خاطر همین مسائل است که اکثر روابط عمومیهای ما مردم محور و مردم دار نیستند، بیایید تلاش کنیم مردم محوری و مردمداری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و یادمان باشد روابط عمومی ها باید پل باشند نه دیوار.
آزادی و اختیار، دو حلقه گمشده برای نجات روابط عمومیها
مدیر اداره اطلاعرسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که چرا نهاد روابط عمومی در کشور ما و بهویژه در ساختار اداری، هرگز جایگاه خود را نیافته است؟ گفت: در این زمینه، الگووارههای رنگارنگ و تعریفهای ناهمسو از روابط عمومی، تنوع و تضاد در خواستهها و توقعات مردم و مدیران سازمانها، ضعف حرفهای و تخصصی درونی، نگاههای سنتی و بسته در محیطهای اداری و در نگاهی بدبینانه سیاست سیستماتیک و هدفمند علیه این مجموعه مطرح است.
سجاد بنام افزود: آنچه قابل انکار نیست این است که روابط عمومی، به مثابه یکی از فرزندان دموکراسی، حالا دچار بیماری و ناتوانی مُزمنی شده است؛ درست مانند برادر دیگرش یعنی رسانه که درد مشترکی دارد و حتی شاید بتوان گفت به دلیل پشتوانه ضعیفتر، حال وخیمتری را میگذراند.
وی در بیان راهکار بهبود نقش آفرینی روابط عمومیها در کشور گفت: اصلاح نگرشهای سیستمی مدیران و سازمانها، آموزش تخصصی، بهروزرسانی در خانواده روابط عمومی و کل سیستم، زمینه سازی و فرهنگسازی برای شفافیت و احترام به حقوق شهروندی، تجهیز نهاد روابط عمومی به امکانات مدرن و فناوریهای بهروز و توانمندسازی کارکنان آن، افزایش امنیت شغلی و ارتقای جایگاه اداری و حذف برخی وظایف روزمره و غیرخلاقانه از شرح وظایف که هریک از آنها، میتواند نقشی شایان توجه در بهبود وضع فعلی روابط عمومیها بازی کند.
بنام ادامه داد: راهکار اساسی و ریشهای برای کاهش معضلات و چالشهای نهاد روابط عمومی در راستای برقراری ارتباط دوسویه و تعامل سازنده با عموم مردم، «آزادی» و «افزایش اختیارات» آنها، البته پس از آموزش و تخصصی کردن این نهاد است.
روابط عمومی، تصویر خوب از سازمان ارائه میدهد اما پاسخگوی مردم نیز هست
مدیر اداره اطلاعرسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: شاید در این صورت است که روابط عمومیها میتوانند نقش خود را به مثابهِ پلی دو سویه میان سازمان و عموم مردم ایفا کنند؛ یعنی ضمن استیفای حقوق سازمان متبوع خود، رعایت حقوق عموم مردم و به ویژه مخاطبانشان را شرط لازم برای فعالیتها و بلکه، نیمی از رسالت خود بدانند و با شناخت جامعه هدف که اغلب عموم مردم است، به جای روزمرگی، در حوزه عملکردی خود گفتمانسازی کنند.
وی ادامه داد: شایسته است روابط عمومیها اطلاعیابی هوشمندانه، شفاف و صادقانه، پاسخگویی صریح و سریع، توجه به دیدگاهها، انتقادها، پیشنهادها و درخواستهای مردمی و به طور کلی تسهیل در رابطه مردم-سازمان را بهتر از گذشته صورت دهند.
وی اظهار داشت: روابط عمومی متخصص، آزاد و مختار، اگرچه از تلاش برای ارائهِ تصویرِ خوب اما صادقانه از سازمان خود دریغ نمیکند، در سوی دیگر مراقبت میکند که پاسخگوی مطالبات و حقوق مردم هم باشد.
بنام گفت: در چنین وضعیتی، جایگاه و رسالت این روابط عمومی به تریبون تبلیغاتی یکسویه تقلیل نمییابد و به جای روایت صرف و حداکثر آیینهوار وقایع، به تحلیل و واکاوی اطلاعات مخاطب و سازمان خود -به صورت توامان- میپردازد و سپس انعکاس صادقانه و شفاف آنها را در پیش میگیرد.
وی اظهار داشت: روابط عمومی آزاد و مختار، نگران سپر شدن در حوادث و وقایع روزمره و در معرض خطر قرار گرفتن در تغییر و تحولات مدیریتی نخواهد بود، بلکه در کنار مدیران سازمان خود، همواره مردم را نیز ناظر بر خود میداند و بر این اساس با نگاهی استراتژیک برای جلب اعتماد و رضایت عموم مردم و سازمان متبوعش و نیز برای تحقق اهداف بلندمدت و پایدار دیگر، تلاش میکند.
مدیر اداره اطلاعرسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: آزادی و افزایش اختیارات مجموعههای روابط عمومی با پیش شرط آموزشهای تخصصی کافی به آنها، میتواند دستکم مقدمهای اثربخش در مسیر کاهش بسیاری از مشکلات ریز و درشت این قشر باشد.
لزوم جایگزینی استانداردهای جدید با شیوههای قدیمی
مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به اینکه تنظیم روابط میان مدیران ارشد، کارکنان و جامعه ذینفعان و مخاطبان سازمان برعهده فعالان عرصه روابط عمومی است، اظهار داشت: روابط عمومی دانا و پویا با ایفای نقش سازنده باید هوشمندانه و متعهدانه، مشاور و هدایتگر سازمان باشد.
حامد فراهانی افزود: امروز مدیران شرکتها بویژه بخشهای صنعتی کشورهای توسعه یافته با پشتیبانی از تلاشگران و فعالان این عرصه، بسیج امکانات و استفاده از شیوههای نوین ارتباطی و بهکارگیری نیروهای متخصص در پیادهسازی روابط عمومی هوشمند و خلاق توانستهاند با وجود عبور از بحرانها و کاهش آسیبها، افزایش بهرهوری و سودآوری را برای سازمانشان به ارمغان بیاورند.
مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: اینک با تغییر نیازهای مخاطبان و باتحول تکنولوژیهای ارتباطی و بروز بحرانهای غیرقابل پیشبینی، بیش از پیش ضرورت دارد تا تلاشگران عرصه روابط عمومی، راهبردها، الگوها و استانداردهای جدید و حرفهای را جایگزین شیوه های قدیمی کنند.
کرونا، فرصتی ارزشمند برای حرفهای شدن روابطعمومیها
فراهانی ادامه داد: همهگیری کرونا، فرصت ارزشمندی برای حرکت در مسیر تخصصی شدن و حرفه ای شدن در روابط عمومیها بود تا همواره رویکرد آماده باش بودن مدنظر فعالان این عرصه باشد.
وی اظهار داشت: بر این باورم که با ایجاد یک فضای شفاف ارتباطی، روابط عمومی خلاق احیاگر و حافظ و عامل پیوندها و مانع گسستها میشود و بیش از پیش هدف و رویکرد روابط عمومی در غایت باید آرام کردن جامعه و ایجاد شرایط امیدواری و نشاط در میان کارکنان سیستم و جامعه باشد.