شیراز- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در آستانه سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: تعداد زیاد رزمندگان، جانبازان و آزادگان استان فارس در این عملیات، بیانگر نقش خطیر و پیشتازی این استان در دفاع از هموطنان است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ پاسدار سعید کوشکی جهرمی سه‌شنبه در جمع مجازی خبرنگاران افزود: مردم استان فارس که از نظر موقعیت مکانی نزدیک به خوزستان است، به عنوان یکی از پشتیبانان خاص دفاع مقدس مطرح هستند و در لباس دفاع از هم‌میهنان خود ایفای نقش کردند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشته است،  اظهار داشت: رده‌ها و یگان‌های ارتش از پایگاه هوایی شهید دوران و مرکز پشتیبانی منطقه ۲ ارتش و تیپ ۳۷ زرهی گرفته تا تیپ تکاور ۵۵ هوابرد نقش اساسی در عملیات فتح خرمشهر داشتند.
دبیر ستاد استانی بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر استان فارس گفت: از سپاه نیز لشکر ۱۹ فجر، تیپ ۳۳ المهدی، تیپ امام سجاد(ع) و همچنین گردان‌هایی که به سایر یگان‌ها اعزام می‌شدند در این عملیات نقش مهمی داشتند و به علاوه به تعبیر امام(ره) سنگرسازان بی سنگر از جهاد سازندگی استان فارس و داوطلبان مردمی تحت عنوان بسیجیان پرافتخار نیز در خط مقدم یا تدارک و تجهیز جبهه‌های نبرد نقش اساسی داشتند.

خاطره‌ای از شب عملیات آزادسازی خرمشهر
سرهنگ پاسدار کوشکی در مورد شب عملیات فتح خرمشهر نیز گفت: شب عملیات، گردان ما مستقر در جاده فعلی شلمچه به سمت بصره بود و از ساعت یازده شب در سمت غربی جاده مستقرشدیم  و از آنجا که جاده از دشت حدود یک متر بلندتر بود به فاصله ۱۲ متری ما عراقی ها در سوی دیگر جاده مستقر بودند.
وی افزود: درگیری شدیدی رخ داد و عراقی‌ها کشته های بسیاری دادند و توانستیم کنترل جاده را به دست بگیریم  و وظیفه ما این بود که اجازه ندهیم عراقی‌هایی که در خرمشهر محاصره شده‌اند فرار کنند؛ نیمه شب تا اذان صبح به طور ممتد خودروهای عراقی به ویژه با سرنشینان و فرماندهان عراقی بی خبر از تصرف جاده توسط ما تردد می‌کردند و ما هم کل جاده را پوشش داده، خودروهای دشمن را می‌زدیم و اسیر می‌گرفتیم.
کوشکی افزود: گردان ما اولین گردانی بود که با سربازان دشمن که از خرمشهر فرار می‌کردند مواجه می‌شدند و اتفاق جالب این بود تا صبح، شمار زیادی از نیروهای متخاصم، تسلیم گردان‌های ما شدند.

ترک بیمارستان برای پیوستن به خط مقدم نبرد
خاطره دیگری که این رزمنده دفاع مقدس از آن یاد کرد مربوط به روزهای اول پس از آزادسازی خرمشهر است. سرهنگ کوشکی در این باره گفت: روز چهارم خرداد بود و من را که مجروح بودم برای مداوا به بیمارستان آبادان بردند و بستری کردند. به خاطر تعداد بالای رزمنده‎های مجروحی که آنجا بودند بیمارستان خیلی شلوغ بود.پرستار تازه‌کاری می‌خواست در آن محیط پرتنش به من سرم نصب کند که سرم را به‌جای رگ من زیر پوستم زد.
وی گفت:‌ توپخانه عراق همچنان به سمت خرمشهر و آبادان شلیک می‌کرد و من با اینهمه سر و صدا بیدار نشده بودم اما از درد سرم که موادش زیر پوستم رفته بود از خواب پریدم. دنبال راهی برای خروج از بیمارستان و بازگشت به خط مقدم بودم.اگر با لباس بیمارستان بیرون می‌رفتیم به ما اجازه خروج نمی‌دادند. سرم را از دستم کشیدم، لباس نظامی‌ام را پوشیدم  و از بیمارستان بیرون زدم. به جای خط به خرمشهر رفتم. صحنه عجیبی دیدم.
این رزمنده پیشکسوت گفت: وارد شهر که شدیم دیدم دورتا دور شهر عراقی‌ها تپه‎های سه متری با تیرآهن خانه های مخروبه مردم خونین شهر ساخته بودند و مزرعه ای از این موانع را ایجاد کرده و بین آنها نیز با مین پر کرده بودند تا از فرود چتربازان ما جلوگیری کنند. آنها حتی به خانه ها را با بولدوزر خراب کرده و از آن خاکریز ساخته بودند.
وی با اشاره به اینکه مسجد جامع خرمشهر به نماد آزادی این شهر تبدیل شد، گفت:‌چهارم خردادماه، وارد مسجد شدیم و دیدیم هنوز یک روز از آزادسازی خرمشهر نگذشته، در دیواره‌های مسجد عکس شهدا بود.
سرهنگ کوشکی افزود: کمیته تبلیغات جنگ بسیار قوی عمل کرده و بلافاصله بعد از ۲۴ ساعت، مسجد را مزین به عکس شهدای فتح خرمشهر مثل شهید جهان آرا کرده بود.
وی ادامه داد: نمازم شکرگذاری و تحیت سجده را روز چهارم خرداد در مسجد جامع خرمشهرخواندم و نکته جالب دیگر این بود که کسی دیگر ترسی ازآتش دشمن که همچنان بر شهر می‌بارید نداشت.

ظرفیتی برای انتقال پیام دفاع مقدس به جهانیان
این رزمنده دوران دفاع مقدس همچنین گفت:‌  در میان این صحنه‌های زیبا، آنچه برای من دردناک بود و حسرت مرا برمی‌انگیخت عدم استفاده از این ظرفیت برای انتقال پیام دفاع مقدس به جهانیان بود و شاید اگر کشور دیگری جای ما بود و آنچه که ما در روز چهارم می‌دیدیم را دست نخورده حفظ می‌کرد شاید اکنون شاهد طبیعی‌ترین موزه جنگ دنیا بودیم و بیشترین گردشگر علاقه‌مند به این حوزه نیز جذب کشور می‌شد و فریاد مظلومیت ایران سرافراز و پیام رشادت‌های رزمندگان ما به گوش نسل‌های آتی و جهانیان می‌رسید.
دبیر ستاد استانی بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر استان فارس در ادامه گفت:‌ دلیل بزرگداشت فتح خرمشهر این است که این نماد پیروزی باید حفظ و در مسیر نکوداشت هویت ملی و اسلامی تلاش شود و این حماسه آفرینی‌ها با زبانی نو به نسل جدید معرفی شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس افزود: فتح خرمشهر معادلات را بر هم زد و دنیا و سردمداران استکبار شرق و غرب به این نتیجه رسیدند که شکست ایران غیرممکن و شکست هیمنه صدام، قریب الوقوع است و همین مسایل باعث شد سازمان ملل و شورای امنیت به نتیجه برسند که طی بیانیه‌هایی خنثی درخواست توقف جنگ را داشتند.
وی افزود: فتح خرمشهرنمایش اقتدار ایمانی ایران اسلامی در اوج مظلومیتش بود که جز از مسیر جانفشانی رزمندگان میسر نشد، رزمندگانی که بی محابا و عاشقانه و با تمام وجود برای دفاع از ایران و اسلام قدم در این راه مقدس نهادند.

گرامیداشت حماسه سوم خرداد در فضای مجازی
دبیر ستاد استانی بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر استان فارس همچنین گفت:‌ برنامه‌های مختلفی توسط دستگاه‌های اجرایی و یگان‌های نظامی و انتظامی استان به این مناسبت درنظر گرفته شده است که با توجه به شرایط شیوع کرونا و به جهت همراهی بیشتر با کادر درمان و حفظ سلامت رزمندگان، بیشتر برنامه‌ها در بستر فضای مجازی و رسانه‌ای برگزار می‌شود.
مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اظهارداشت: از جمله برنامه های پیش بینی شده تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و رزمندگان، برنامه فاتحان خرمشهر با محوریت دیدار با خانواده معظم‌ شهدا و برگزاری نمایشگاه پوستر در فضای مجازی و انتشار فیلم های کوتاه و بخصوص رزمندگان در فضای مجازی است.
کوشکی تصریح کرد: با توجه به حضور گسترده رزمندگان استان فارس در آزادسازی خرمشهر امسال ۲۳ عنوان کتاب شامل سه عنوان با موضوع تاریخ شفاهی و ۲۰ عنوان در موضوعات دیگر رونمایی می‌شود و همچنین پوشش محیطی و مناسب از تمثال شهدای عزیز فتح خرمشهر در سراسر استان با توسط دستگاه‌های متولی در این ایام نصب خواهد شد.
مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با توجه به نقش گسترده ارتش و سپاه و بسیج و جهاد و دیگر نیروهای مردمی و دولتی در آزادسازی خرمشهر و برای استفاده حداکثری مردم از این برنامه‌ها در شب‌های سوم و چهارم و پنجم خردادماه برنامه زنده تلویزیونی از شبکه استانی پخش می‌شود.
دبیر ستاد سالروز بزرگداشت سوم خرداد استان فارس گفت: تهیه بسته محتوایی برای ائمه جمعه و جماعات استان در مکان‌هایی که به لحاظ بهداشتی و سلامت امکان حضور مردم در مساجد و حسینیه‌ها وجود دارد، برنامه‌ریزی شده تا بتوانند جهت تبیین دستاوردهای فتح خرمشهر اقدام‌ کنند.
مدیرکل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس ادامه داد: با توجه به ایجاد شبهات و نیاز روز جوانان به رفع این موارد جلسه پرسش و پاسخ از طریق پورتال و سایر اپلیکیشن‌های موجود برگزار می‌شود.
 

به گزارش ایرنا، عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری که می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان کرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.
این عملیات در۳۰ دقیقه بامداد ۱۰اردیبهشت ۱۳۶۱با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری کرده‌ است.