بیرجند - ایرنا - معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با استقرار و پیاده‌سازی طرح هوشمندسازی مراکز اتفاقات، فعالیت تیم‌های عملیاتی در سراسر استان به شکل هوشمند و چندمنظوره درآمده است.

هادی منصوریان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین شاخص‌های عملکرد به‌ویژه در حوزه زمان ارائه خدمات و تامین رضایت مشترکان به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در صورت وقوع هرگونه خاموشی مشترکان می‌توانند از درگاه‌های مختلف شامل اپلیکیشن برق من، سایت شرکت توزیع نیروی برق، سامانه ۱۲۱ و ارسال پیامک درخصوص خاموشی‌ها اطلاع‌رسانی کنند که درخواست‌های آنان مستقیم به نزدیک‌ترین خودروهای حوادث ارسال و در کمترین زمان مامور به محل اعزام خواهد شد و اقدام لازم صورت می‌گیرد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۶۴ اکیپ اتفاقات در ۱۱ شهرستان این استان فعال و آماده ارائه خدمات به مشترکان هستند.

وی افزود: به منظور اطمینان از آسایش شهروندان در استان از بروز هر نوع وقفه در تامین برق، این تیم‌ها شامل ۳۰۲ نفر به همراه ۴۶ دستگاه خودروی سبک و ۳۰ دستگاه خودروی سنگین به صورت ۲۴ ساعت آماده ارائه خدمت هستند.

منصوریان بیان کرد: خودروهای اتفاقات، عملیات و فوریت‌های برق به تجهیزات پیشرفته و سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجهز شده است.

وی از اجرای طرح هما (هوشمندسازی مرکز اتفاقات) در تمامی شهرستان‌های استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در اجرای این طرح اعلام قطع برق مشترکان، خاموشی معابر یا ضعف ولتاژ از طریق شماره ۱۲۱، اپلیکیشن یا وب سایت شرکت مستقیم به نزدیک‌ترین خودروی اتفاقات ارجاع می‌شود و مشترکان از طریق تلفن همراه خود می‌توانند موقعیت خودرو را مشاهده کنند.

وی با اشاره به اینکه پایداری جریان برق و افزایش رضایت‌مندی مشترکان در مرکز فوریت‌های برق خراسان جنوبی در دستور کار است اضافه کرد: مرکز فوریت‌های ۱۲۱ برق به عنوان پل ارتباطی بین مشترکان و شرکت توزیع نیروی برق استان با هدف کاهش زمان خاموشی‌ها و تسریع در رفع مشکلات مشترکان در مرکز استان راه‌اندازی شده و به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مشترکان است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: مهمترین وظیفه مرکز فوریت‌های برق رفع نقص منجر به خاموشی مشترکان است و سال گذشته ۷۶ هزار تماس با این مرکز برقرار شد که حدود ۸۰ درصد آن معادل ۶۱ هزار تماس به علت قطع برق و خاموشی بوده است.

وی با اشاره به ثبت و ضبط تمامی مکالمات این مرکز افزود: سال گذشته  از ۶۱ هزار تماس مردم با مرکز ۱۲۱، در بیش از ۵۰ درصد تماس‌ها (حدود ۳۰ هزار تماس) با راهنمایی اپراتور مشکل رفع شده که نشان از آن دارد شرکت توزیع برق استان در پایدار نگهداشتن جریان برق برای مشترکان خود موفق بوده است.

منصوریان گفت: با توجه به استقرار و پیاده‌سازی سامانه ۱۲۱ فوریت‌های برق در مرکز خراسان جنوبی، مشترکان با اعلام شناسه قبض خود می‌توانند بدون اتصال به اپراتور، با استفاده از امکانات سیستم پاسخگویی خودکار، قطع برق، ضعف ولتاژ یا خاموشی معابر خود را اعلام کنند تا مستقیم به تبلت اکیپ اتفاقات ارجاع شود.

وی اظهار داشت: دریافت گزارش‌های مشترکان درخصوص روشنایی معابر و پیگیری جدی در جهت رفع سریع این خاموشی‌ها یکی از اقدامات موثر همکاران ما در مرکز فوریت‌های برق است که در این راستا سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۹۵ تماس مربوط به روشنایی معابر ثبت شد و اکیپ‌های روشنایی معابر در کمترین زمان نسبت به رفع خاموشی معابر اقدام کردند.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های زیربنایی برای کاهش خاموشی‌ها گفت: یکی از وظایف مهم مرکز فوریت‌های برق، مدیریت تماس‌های بهمنی ناشی از تماس مشترکان بابت خاموشی‌های شبکه فشار متوسط و قطع فیدر به صورت هوشمند و گویا با توجه به موقعیت مکانی مشترکان با استفاده از سیستم پاسخگویی خودکار است.

وی افزود: مرکز فوریت‌های برق در مواقع بحرانی و تماس‌های بهمنی به طور متوسط روزانه توانایی پاسخگویی حدود چهار هزار تماس و در مواقع عادی به طور میانگین حدود ۲۰۰ تماس را دارد که در همین راستا همکاران در حوزه مرکز استان و ۱۰ شهرستان تابعه پاسخگوی مردم استان هستند.

منصوریان همچنین از اجرای طرح یک در میان روشنایی معابر در بلوارهای اصلی استان خبر داد و گفت: این طرح به علت افزایش مصرف برق در کل کشور اجرا شد.

وی افزایش دمای هوا، کاهش آب سدها و کمبود قابل توجه تولید برق نیروگاهی به علت بارندگی کم در سال جدید همچنین افزایش تعداد مراکز رمز ارز و افزایش بار مصرفی صنایع در فروردین ماه به نسبت مدت مشابه در سال گذشته را از مهمترین دلایل افزایش مصرف برق ذکر کرد.

وی از تمامی مشترکان برق درخواست کرد با رعایت الگوی مصرف و تمهیدات لازم مانند استفاده نکردن از روشنایی در روز، تنظیم دمای دستگاه‌های سرمایشی روی ۲۵ درجه، استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت‌های پیک علاوه بر کاهش هزینه‌های مصرفی خانوار، این شرکت را برای ارائه خدمات پایدار یاری رسانند.