تهران- ایرنا- رییس مرکز آمار کشور در روز ملی بهره وری گفت : اجرای سرشماری ثبتی مبنا یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در سطح ملی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز آمار کشور، «جواد حسین‌زاده» به مناسبت روز  بهره‌وری (اول خرداد) ضمن تبریک این روز اظهارداشت: سرعت بالای تولید و انتقال داده‌های اطلاعاتی (دیتا) در حال تبدیل‌شدن به شاهرگ حیاتی اقتصاد جهانی امروز است و پردازش داده‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تولید است.

وی افزود: پردازش اطلاعات به احتمال زیاد، مهم‌ترین عامل تولید در آینده خواهد بود که از فرآوری داده‌های خام و تبدیل آنها به اطلاعات، دانش و آمار حاصل می‌شود و حکمرانی‌ای را که بر اساس اطلاعات، آمار، دانش و شواهد و تجربیات عینی و آزمون‌شده باشد، اصطلاحاً «حکمرانی مبتنی بر شواهد» نامیده میشود که در آینده محقق خواهد شد.

رئیس مرکز آمار ایران با توضیح این نکته که بهره‌گیری از داده‌های کلان در اجرای سرشماری‌های آماری با سرعت بسیار زیادی در حال تبدیل‌شدن به یک گرایش مسلط در نظام‌های آماری دنیاست، افزود : مرکز آمار ایران نیز با همین رویکرد، چند سالی است که روی نوین سازی نظام آماری کشور متمرکز شده است و بر همین اساس، شعار آماری سال ١٤٠٠-١٣٩٩ «ورود به قرن جدید، با حکمرانی داده‌ها در نظام آماری نوین» انتخاب شده و با مشارکت دولت و مجلس شورای اسلامی، حرکت‌های خوبی در راستای تحقق آن انجام گرفته و اتفاقات بسیار خوبی در حوزه تولید آمارهای رسمی در حال رقم خوردن است.

وی با بیان این نکته که «حکمرانی شایسته» از مسیر «حکمرانی هوشمند» به‌دست خواهد آمد، گفت: لازمه افزایش کارایی و اثربخشی حکمرانی شایسته را استفاده هوشمندانه‌ از داده، اطلاعات، شواهد و آمار است و با تحقق این امر، به‌سمت «حاکمیت هوشمند» حرکت خواهیم کرد که با گسترش خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شفافیت بیشتر، کاهش تصدی‌گری دولت و همچنین کاهش بار پاسخگویی مردم، باعث توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی و گسترش عدالت اجتماعی می‌شود.

دبیر شورای عالی آمار کشور  تولید داده‌های باکیفیت از طریق نوین‌سازی و ثبتی‌ مبنا کردن روش‌های آماری را یکی از مهم‌ترین عوامل ارتقای کیفیت تولید آمارهای رسمی دانست که منجر به ارتقای کیفیت نظام حکمرانی داده در کشور خواهد شد و تأکید کرد که تمام این فرآیند، باید با نظارت یک ساختار مشخصی در قالب «هیئت امنای داده» هدایت شود تا هم بدنۀ حاکمیت، هم قوانین و مقررات و هم فرآیندهای تولید آمار در آن مورد توجه قرار گیرند.

وی با مقایسه دو شیوه سنتی و نوین سرشماری عمومی نفوس و مسکن، به کاهش بسیار زیاد هزینه‌های مالی، به‌کارگیری نیروی انسانی کمتر، اجرا در زمان کوتاه‌تر و گستردگی و پوشش بیشتر روش نوین سرشماری ثبتی مبنا نسبت به روش سنتی سرشماری اشاره کرد و افزود: اجرای این روش، علاوه بر اینکه باعث افزایش بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور می‌شود، به‌واسطه یکپارچه‌سازی و تعریف استانداردهای دقیق در زیرساخت‌ها و فرآیند جمع‌آوری و پردازش داده‌ها، ایجاد نظم در ساختار اداری کشور را هم به‌دنبال خواهد داشت و موجب حذف موازی‌کاری‌ها و تولید داده‌های تکراری می‌شود و ما را به‌سمت یک نظام اداری مطلوب در کشور سوق خواهد داد.

حسین‌زاده یکی از الزامات حرکت به‌سمت حکمرانی داده را تعریف شناسه‌های یکتا برای افراد، اماکن و کسب‌وکارها دانست و گفت:  با ایجاد و ارتقای این شناسه‌ها، زمینه اتصال بین پایگاه‌های داده دستگاه‌های اجرایی فراهم خواهد شد که تنها یکی از خروجی‌های آن اجرای سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن به شیوه ثبتی مبناست؛ چراکه داده‌های تجمیع‌شده در این قالب، می‌تواند برای سیاست‌گذاری بهتر در اختیار حاکمیت قرار گیرد و از سردرگمی و بی‌نظمی‌ که در نبود تبادل درست داده در کشور ایجاد می‌شود، جلوگیری کند و عملاً به افزایش کیفیت خدمات دولت نیز منجر شود.

وی از اجرای یک نمونه کوچک سرشماری ثبتی مبنا توسط مرکز آمار ایران در سال ١٣٩٩ در قالب «ثبت جمعیت عشایر کوچنده کشور» خبر داد که بدون انجام سرشماری عشایر به شکل سنتی و صرفا از تلاقی داده‌های ١٥ پایگاه اطلاعاتی در حوزۀ عشایر کشور حاصل شده است.

رییس مرکز آمار ایران ورود و حمایت جدی تمام نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی به این حوزه را به‌عنوان مهم‌ترین عامل در نوین‌سازی نظام آماری کشور برشمرد و از انجام فعالیت‌های اثربخش در مجلس و دولت در حوزه حکمرانی داده و تدوین قانونی برای نظم بخشیدن به تبادل داده و تأمین امنیت آن در نظام اداری کشور، خبر داد و مصوبه دولت مبنی بر انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن به شیوه ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ را اولین و مهم‌ترین قدم در این خصوص معرفی کرد .

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به تحولات خوبی که در سال‌های اخیر در حوزه اطلاعات و خدمات اطلاعات محور دولت رخ داده است، شاهد این باشیم که اقتصاد ایران هم اجزای مختلف اقتصاد هوشمند را داشته باشد که مسلما منجر به افزایش بهره‌وری کل خواهد شد و اثرات و مزایای آن نصیب همه کشور و حاکمیت و مردم خواهد شد.