تهران - ایرنا - نشریه اسپانیایی با اشاره به روند پایان بخشیدن به تولید خودروهای با سوخت فسیلی نوشت: استراتژی آینده در تعهد به حفاظت از محیط زیست، خودروهای با موتورهای احتراقی را به سمت ناپدید شدن آن‌ها سوق می دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نشریه اسپانیایی لاوانگواردیا در گزارشی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در حال آماده‌سازی خود برای رویارویی با بزرگترین چالش تاریخ خود در سال‌های آینده است، نوشت: پروتکل‌ها و تدابیر زیست‌محیطی به منظور تضمین کیفیت هوا سبب شده تا در سال‌های آینده شاهد حذف تدریجی وسایل نقلیه مجهز به موتورهای احتراقی باشیم. در این چارچوب، اتومبیل‌های بنزینی و دیزلی در آخرین مرحله از حیات خود قرار دارند.

به نوشته این نشریه، از مدت‌ها پیش، تولیدکنندگان خودرو با افزایش دامنه وسایل نقلیه الکتریکی برای تغییری اساسی آماده می‌شوند اما برای در دست گرفتن نبض بازار توسط اتومبیل‌های برقی و خودکار همچنان مسیری طولانی در پیش است.

اتحادیه اروپا که در ایجاد سیاست‌ها با هدف کاهش گازهای گلخانه ای همواره پیشگام بوده است، سال ۲۰۴۰ میلادی را به عنوان تاریخ ممنوعیت فروش خودورهای با موتور احتراقی تعیین کرده است.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰میلادی انتشار گازهای گلخانه ای را به صفر برساند که این به معنی کنار گذاشتن زغال سنگ، نفت و گاز، تغییر سریع در سامانه های تولید انرژی (اصطلاحا انرژی سبز)، تولید وسایل نقلیه بدون انتشار گازهای گلخانه ای و بازسازی میلیون ها خانه است.  اقداماتی که مستلزم هزینه کرد و سرمایه گذاری میلیاردها یورویی است.

براساس برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ میلیون خودرو برقی در اروپا تردد خواهد کرد اما تا سال ۲۰۵۰ تقریبا همه خودروها اعم‌از وانت، اتوبوس و وسایل نقلیه سنگین برقی و بدون انتشار گازهای آلاینده خواهند شد.

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۱۹۹۰، به میزان ۲۳ درصد، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. به این ترتیب توقف فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی، دیزلی یا بنزینی برای اهداف غیرتجاری، تجهیز پمپ بنزین‌ها و ساختمان‌های با ظرفیت بیش از ۲۰ محل پارک خودرو به ایستگاه‌های شارژ برقی به منظور توسعه موتورهای الکتریکی، از اهداف اسپانیا در این طرح مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

خبرگزاری افه اخیرا در گزارشی نوشت: آلودگی حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی باعث مرگ‌ومیر زودرس سالانه حدود ۴۵ هزار نفر در اسپانیا می‌شود که ۳۰ درصد این آمار در کلان‌شهرهای مادرید و بارسلونا اتفاق می‌افتد.

شرکت فورد از جمله غول‌های اتومبیل‌سازی جهان است که متعهد شده در راستای پیروی از محدودیت‌های اتحادیه اروپا در انتشار گاز دی اکسید کربن تمام خودروهای خود در اروپا را تا سال ۲۰۳۰ برقی کند. لکسوس نیز از نخستین تولیدکنندگانی بود که به فن‌آوری دیزل پشت کرد و از سال ۲۰۱۳ به تولید خودورهای بنزینی و هیبریدی روی آورد.

شرکت ایتالیایی مازراتی نیز تا سال ۲۰۲۵ تولید خودروهای هیبریدی را جایگزین گازوئیل خواهد کرد. بنتلی نیز مطابق با سیاست‌های زیست محیطی انگلیس، موتورهای سوخت فسیلی را رها کرده تا برد الکتریکی خود را تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهد. همچنین شرکت ایتالیایی آلفا رومئو در سال ۲۰۱۸ از توقف تولید نسخه های سوخت دیزلی از سال ۲۰۲۲ خبر داد.