مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ با اشاره به توسعه کشت کاهو با رویکرد تغییر الگوی کشت، گفت: سالانه حدود ۲۸۰ تن از این محصول در مزارع این شهرستان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

علی دیانتی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مزارع کاهوی روستای "ممدل" میاندوآب‌ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این روستا به عنوان قطب تولید کاهو در منطقه است، اظهار داشت: امسال ۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به این محصول اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط ۱۲ تا ۱۵ تن کاهو از هر هکتار برداشت شود.

وی افزود: با توجه به استقبال مردم محلی در استفاده از این محصول، امکان بسط و توسعه کشت آن به دلیل کم آب بر بودن، کوتاه بودن طول دوره رشد و کشت پاییزه مورد تائید و حمایت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کاهو یکی از سبزی‌ های مهم و پرکاربرد است، اضافه کرد: کاهو گیاهی یک‌ساله است که از بیش از پنج هزار سال قدمت کشت برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ بیان کرد: کاهو از سبزی‌ های فصل خنک است که کشت آن به طور معمول از اوایل پاییز (در مناطق گرمسیر) تا اوایل بهار (در مناطق سردسیر) انجام می‌گیرد.

دیانتی با بیان اینکه کاهو بیشتر به‌ عنوان یک سبزی و به‌ صورت تازه خوری در سالاد مصرف می‌شود، اضافه کرد: گسترش و توسعه کشت کاهو به عنوان کشت مضاعف، با استفاده از ارقام اصلاح شده روز بلند و مقاوم به سرما با دوره رشد کوتاه، تاثیر بسزایی در تغییر الگوی کشت، ایجاد اشتغال و درآمد زائی در بین کشاورزان منطقه دارد.

وی گفت: کاهو سرشار از ویتامین های A، B، C و مواد ضروری بدن بوده و به دلیل دارا بودن سلولز، هضم غذا را آسان می کند.

وی ادامه داد: همچنین این محصول دارای مقادیر زیادی فسفر، آهن، سدیم، کلسیم و مواد دیگری مانند ید، منیزیم و مس نیز می باشد و این امر موجب بازار پسندی آن شده است.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است که سالانه بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان ۹۵۰ هزار تُن از این اراضی تولید می‌شود.