تهران- ایرنا- آئین نامگذاری خیابان سردشت با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه ۲، رئیس واعضای شورای شهر و شهردار شهر سردشت برگزارشد.

به گزارش ایرنا از اعلام روز یکشنبه روابط عمومی شهرداری منطقه ۲، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه نامگذاری خیابانی به نام سردشت فرصتی برای گرامیداشت شهدای مظلوم شهر سردشت است، گفت: شورای اسلامی شهر تهران در راستای وظایف خود در نامگذاری میادین، معابر و اماکن شهری، به دنبال درخواست اعضای شورای شهر سردشت مبنی برنامگذاری خیابانی به نام این شهر، در کمیسیون نامگذاری مصوب و عملیاتی شد.

محمد جواد حق شناس، هدف از این پیشنهاد را زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای هفتم تیر بمباران شیمیایی سردشت عنوان کرد و گفت: این پیشنهاد با استقبال و تایید حاضران و اعضای این کمیسیون مواجه شد.

وی افزود: سردشت یکی از شهرهای تاریخی ایران است و با توجه به اینکه تهران به عنوان ایران کوچک شناخته می شود و میلیون ها نفر از هموطنان از شهرها و فرهنگ های مختلف کشور در اینجا ساکن هستند نامگذاری خیابانی به نام سایر شهرها می تواند تقویت وحدت و همدلی را موجب شود.

شهردار منطقه ۲ نیز در این مراسم یاد و خاطره شهدای سردشت را گرامیداشت و گفت: نامگذاری این خیابان به نام سردشت، اقدامی در جهت تبادل فرهنگی و اجتماعی تهران و شهر سردشت است و امید می رود شهروندان تهرانی بتوانند با فرهنگ و ظرفیت های گردشگری این شهر بیشتر آشنا شوند.

حسن صفات افزود: سردشت به دنبال بمباران شیمیایی در دوران جنگ تحمیلی، اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته ای هیروشیما نامیده شده است، نامگذاری خیابان به نام سردشت، ارج نهادن به مقام شامخ شهدای سردشت است.

همچنین محمودی پور، رئیس شورای شهر سردشت نیز با تقدیر از توجه ویژه شورای شهر و مدیریت شهری تهران نسبت به نامگذاری خیابانی به نام این شهر گفت: شهر سردشت به دلیل برخورداری از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی به عنوان نگین سبز غرب کشور شناخته می شود و آمادگی میزبانی از گردشگران و سایر هموطنان را دارد.

وی افزود: این حرکت فرهنگی، آغازی برای تبادل فرهنگ و تقویت همدلی شهروندان تهرانی با شهروندان سردشت است.

براساس این گزارش پیرو مصوبه کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، خیابان کاج واقع در  بزرگراه شهید چمران، بالاتر از خیابان باقرخان به نام خیابان سردشت تغییر یافت.

هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی این شهر به شهادت رسیده و بیش از چند هزار نفر دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

دومین مانور موتور سوار خوب در منطقه ۲ برگزار شد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۲ اعلام کرد: دومین مانور «موتور سوار خوب» با حضور مدیران شهری و سرکلانتر شمالغرب تهران در میدان توحید، یکی از محورهای پرتردد موتورسواران منطقه ۲، برگزار شد.

یوسف مزارعی با اعلام این خبر گفت : با توجه به سهم بالای موتورسواران در حوادث رانندگی، مانور «موتور سوار خوب» با رویکرد آگاهی بخشی، تغییر رفتار اجتماعی و آموزش عملکرد صحیح ترافیکی به موتور سواران در یکی از میادین پرتردد منطقه اجرا گردید.

وی افزود :در این مانور که با مشارکت معاونت های حمل و نقل و ترافیک و اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲ و پلیس راهور تهران برگزار شد بر آسیب های رفتاری موتورسواران تمرکز و تلاش شده است تا با طراحی و اجرای پیام های تبلیغی با لحنی ایجابی و  صمیمی بر تغییر رفتارهای پرخطر موتورسواران اثر گذاشته شود.

مزارعی خاطر نشان کرد :این مانور با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره مخاطرات رفتارهای نابهنجار بعضی از راکبان و همچنین الزام ایشان به رعایت انضباط اجتماعی و قوانین رانندگی و ترافیکی به عنوان یکی از فعالیت های کمپین «موتورسوار خوب» برگزار شد و از جمله برنامه های اجرا شده میتوان برپایی ایستگاه آموزشی، پخش  اهدای هدایا به موتورسواران خوب، توزیع و پخش بروشور و سی دی آموزشی اشاره کرد.

مشارکت خانوادگی ساکنان شهرک گلسار در کاشت و توسعه فضای سبز محدوده در منطقه ۱۹

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۹ اعلام کرد: رویداد «کاشت گل و گیاه مشارکتی خانواده» در راستای طرح ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی در شهرک گلسار محله دولتخواه جنوبی اجرا شد.

مهدی بصیری هدف از اجرای این طرح را ارتقاء مسئولیت پذیری شهروندان در نگهداشت فضای سبز و محیط زیست، تقویت حس تعلق محله ای، ارتقای زیبایی منظر محیط سکونت و بهبود روابط همسایگی خواند و گفت: در همین راستا رویداد کاشت گل وگیاه مشارکتی خانواده پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت با مشارکت حوزه خدمات شهری و محیط زیست منطقه و با حضور رابط شورایاران در شهرک گلسار اجرا شد.

به گفته وی طراحی و اجرای باغچه‌ها و کاشت گل و گیاه مشارکتی خانواده  ها، ضمن کمک به تقویت تعاملات همسایگان می تواند فرصتی برای مسئولیت پذیری بیشتر آنان برای حفظ و ارتقاءکیفیت محیط زندگی و زیبایی هرچه بیشتر محیط پیرامونی باشد.

بصیری درباره بخش های مختلف این مراسم که با استقبال گسترده ساکنین این شهرک روبرو شد، بیان کرد: اجرای طرح کاشت مشارکتی گل و گیاه، کارناوال آموزشی ترویجی با اجرای برنامه های شاد موضوعات همسایگی و محیط زیست، آموزش کاشت سبزیجات توسط کارشناس کلینیک گل وگیاه و اجرای مسابقه با محوریت باغبانی ویژه کودکان مشارکت کننده همراه با اهدای هدایا به مشارکت کنندگان در اجرای رویداد از برنامه های جانبی این مراسم بودند.

 برگزاری نشست مشترک شهردار منطقه ۱۹ با مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران

نشست مشترک شهردار منطقه ۱۹ و مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران پیرامون پیگیری بخشی از اقدامات عمرانی منطقه جهت تسریع، تکمیل و تحویل به شهروندان برگزار شد.

شهردار منطقه ۱۹ در این نشست با اشاره به عملیات عمرانی آسفالت کنار گذر حرم به منظور بهسازی معبر و سهولت تردد خودروها، خواستار تحویل بار آسفالت مورد نیاز برای این عملیات شد.

علی توکلی همچنین با بیان اینکه آسفالت خیابان پاییزان دو در محله دولتخواه جنوبی نیز در حال انجام است پیگیر تحویل آسفالت مورد نیاز این پروژه برای تسریع فعالیت بهسازی و احداث این معبر شد.

 شهردار منطقه ۱۹ در بخش دیگری درخصوص رفع معارض املاک دو باب مغازه، قول مساعد داد.

در ادامه مدیر عامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران  با اشاره به اهمیت پروژه اجرایی بازگشایی پل باقر شهر بر تسریع اتمام عملیات عمرانی آن به منظور افتتاح این پروژه تأکید کرد.

علی پیوسته همچنین درخصوص تأمین آسفالت مورد نیاز پروژه های عنوان شده در نشست قول پیگیری و مساعدت داد.

در این نشست که علی اکبر فسایی معاون اجرایی سازمان نیز حضور داشت، درخصوص اعتبار لازم برای تأمین قیر سطح منطقه گفت و گو شد.

ایجاد باغچه‌های مشارکتی در آپارتمان‌های پایتخت

طرح «کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه در زندگی آپارتمانی و محیط همسایگی» تا هشتم خرداد در ۲۰ منطقه شهر عملیاتی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این طرح در راستای پویش ارتقا "فرهنگ آپارتمان نشینی" و با هدف ارتقای مسئولیت پذیری شهروندان برای نگهداشت فضای سبز و محیط زیست، تقویت حس تعلق محله ای، ارتقای زیبایی منظر محیط سکونت و بهبود روابط همسایگی کار خود را آغاز کرده است.

ساکنان آپارتمان های مناطق مختلف براساس روز شمار مشخص شده ضمن طراحی و کاشت گل و گیاه در باغچه ‌ها، به منظور  تقویت تعاملات همسایگان و مسئولیت پذیری بیشتر آنان برای حفظ و ارتقاءکیفیت محیط زندگی و زیبایی هرچه بیشتر محیط پیرامونی برگزار شد.

 پرکردن اوقات فراغت، مهارت افزایی و ارتقای آگاهی شهروندان در حوزۀ گل و گیاهان و احساس تعلق بیشتر نسبت به محیط همسایگی از اهداف این طرح است.
براساس این گزارش، علاوه براجرای طرح کاشت و نگهداشت مشارکتی گل و گیاه، کارناوال آموزشی ترویجی، با اجرای برنامه های شاد موضوعات همسایگی و محیط زیستی از جمله پویش «من مراقب گلدانم هستم» برای کودکان و برنامه های آموزشی ساخت گلدان با مواد دور ریختنی از جمله برنامه های اجرایی در قالب این طرح است.

لازم به ذکر است پیشنهاد المان شهری مشارکتی با گل و گیاه به منظور ایجاد نمادی از مشارکت شهروندان در سبز نگهداشتن فضای محله یا مجتمع‌شان دنبال می‌شود.

کمپین ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی در سه حوزه قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط زیست با تاکید بر مدیریت و کاهش پسماند توسط اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از اول دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تا شهریور ۱۴۰۰ در پایتخت ادامه خواهد داشت.

تجهیز بوستانهای منطقه ۱۵ به وسایل بازی کودکان
 
شهردار منطقه ۱۵ اعلام کرد: بوستانهای این منطقه به منظور ارتقای سلامت کودکان و ایجاد فضاهای سالم تفریحی به وسایل بازی استاندارد کودکان و کفپوش مجهز شد.

وحیدرضا انارکی محمدی  با اعلام این خبر گفت: در این راستا ۳ ست وسایل بازی در بوستان فجر ناحیه۵، سروناز ناحیه ۶ و بوستان نارنج ناحیه ۳ نصب شد.

به گفته وی، همچنین به منظور سلامت کودکان کف پوش زمین بازی کودکان بوستانهای مسافر، افرا، رزماری، فجر، امام رضا(ع) و فدائیان اسلام به مساحت ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع استاندارد سازی شد.

محمدی افزود: همچنین ۵ بوستان فجر ناحیه ۵، شادی و امید ناحیه ۶، راش ناحیه ۴ و زنبق در ناحیه ۲به ست بدنسازی مجهز شد تا شهروندان در آستانه فرارسیدن فصل تابستان از این وسایل ورزشی استفاده کنند.

وی در ادامه به سایر اقدامات اداره فضای سبز در تجهیز بوستانهای سطح منطقه اشاره کرد و گفت:  نصب ۳۷ نیمکت و سطل زباله در باغراه امید، حاشیه بزرگراه امام علی(ع)، باغراه بعثت و بوستان زنبق از جمله این اقدامات است.

شناسایی و علامتگذاری ۶۰ نقطه ایمن منطقه ۴ برای ارایه خدمات اضطراری

رییس ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۴ گفت: حدود ۶۰ نقطه محلی و بزرگراهی منطقه ۴ جهت ارایه خدمات فوریتی در مواقع بحرانی و اضطراری شناسایی و آماده سازی شد.

محمد علی فیاض در بیست و پنجمین جلسه کارگروه پنجگانه ستاد مقابله با شیوع کرونا ویروس که با حضور اعضای تخصصی این ستاد و کارگروه های پنجگانه برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: با توجه به وسعت قابل توجه و جمعیت بالغ بر یک میلیون نفری منطقه ۴ و وجود بزرگراه های شریانی شهید باقری، شهید صیاد شیرازی، شهید یاسینی و امام علی(ع) شهید سلیمانی، شهید بابایی، شهید زین الدین و دماوند و لزوم مدیریت بحران های احتمالی، با راه اندازی مرکز نظارت تصویری توانسته ایم زمان رصد و رسیدگی به حوادث ترافیکی را در این منطقه و مناطق همجوار به حداقل کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های موجود پایانه های اتوبوسرانی برای اسکان های موقت مصدومان اشاره کرد و گفت: علاوه بر پایگاه های مدیریت بحران سطح منطقه، با مناسب سازی پایانه های اتوبوسرانی رسالت و پاسداران در صورت بروز حوادث احتمالی نسبت به اسکان موقت مصدومان در این ۲ پایانه اقدام خواهد شد.

فیاض افزود: به منظور افزایش خدمات رسانی به مصدومان احتمالی حوادث و تردد ایمن خودروهای امدادی، حدود ۶۰ نقطه در سطح منطقه شناسایی و علامت گذاری شده است.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۴  خاطر نشان کرد: طرح انتقال مصدومان احتمالی حوادث از شرق به غرب پایتخت نیز با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه و پلیس راهور تهران بزرگ در دستور کار قرار دارد و در صورت لزوم اجرایی می شود.

آفت درختان نارون در شمال تهران کنترل شد

معاون امور شهری و محیط زیست منطقه یک اعلام کرد: جمعیت سوسک های برگخوار، بعنوان یکی از مهمترین آفات درختان نارون با انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترل چرخه زندگی آنها، کاهش پیدا می کند.

مانی جعفریان  با اعلام خبر فوق اظهار داشت: سوسک برگ خوار نارون مهمترین آفت درختان نارون است و در شمیران به صورت حشره کامل و زیر پوستک و شیار تنه درختان و یا در ۳ تا ۵ سانتی متری زیر بستر کاشت، زمستان گذرانی می کنند، از همین رو برای کنترل و کاهش جمعیت آفت ها، این درختان تیمار شدند.

وی گفت: جهت مبارزه با این آفت، کارشناسان مرکز تام، با همکاری نیروهای فضای سبز نواحی دهگانه شهرداری منطقه یک ضمن پایش هر روزه، بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ درخت را توسط روش های کنترل تلفیق ( IPM)  کنترل فیزیکی و شیمیایی نمودند.

جعفریان افزود: نصب رول زرد جهت پایش و مانیتورینگ نسل زمستان گذران آفات در ابتدای فصل رویش، انجام عملیات باندینگ جهت حفاظت درختان از عوامل بیماری زا، آبشویی درختان با صابون حشره کش پالیزین، حذف برگ های خسارت دیده و سرشاخه های خشک، هرس تابستانه به کمک بالابر، نظافت تشتک درختان و پابیل کردن خاک داخل تشتک، محلول پاشی درختان نارون ضعیف با کود ارگانیک و سمپاشی درختان آفت زده از جمله اقدامات اجرایی بوده است.

معاون شهردار منطقه یک افزود: مشکل مهم و عمده در کنترل آفت سوسک برگخوار نارون، همجواری باغات رها شده که دارای درختان نارون هستند بوده که عدم مبارزه و کنترل حشرات در این مراکز منجر به انتقال آلودگی از این مکانها به سمت درختان معابر می شود.