کابل - ایرنا - گروه طالبان افغانستان اخیرا شرط‌هایی را برای نشست صلح افغانستان در استانبول مطرح کرد که به نظر می رسد این نشست هم نتیجه مطلوبی دربرنداشته باشد به همین دلیل دولت پاکستان برگزاری نشست مشابهی را در اسلام آباد برنامه ریزی کرده است که آگاهان آنرا نیز پیرو نشست های مسکو و استانبول می دانند.

به گزارش ایرنا، برخی از مقامات گروه طالبان بتازگی به رسانه‌های غربی گفته اند که در صورتی در نشست استانبول که ماه گذشته توسط ایالات متحده پیشنهاد شد تا با مشارکت سازمان ملل، ترکیه و قطر برگزار شود، شرکت می کنند که مدت زمان آن بیشتر از سه روز نباشد، سطح هیأت طالبان خیلی پایین و هیچ تصمیم گیری مهمی در این نشست انجام نشود.

منابع خبری پاکستان هم سه‌شنبه شب به نقل از رسانه‌های غربی از جمله روزنامه اشپیگل آلمان اعلام کردند که "شیخ عبدالحکیم" رئیس تیم مذاکراتی طالبان مستقر در قطر و چندین نفر از اعضای اصلی آن به منطقه سفر کردند تا با "ملا هبت اله" رهبر طالبان و برخی از اعضای شورای رهبری مشورت کنند. به گفته منابع طالبان، این رایزنی ها به مدت یک ماه ادامه داشت و هفته گذشته به پایان رسید و بعد از آن بود که آنها پیش شرط های خود را مطرح کردند.

رسانه های افغانستان گزارش دادند که مشورت‌های اخیر طالبان در پاکستان صورت گرفته است، جایی که به گفته دولت ‌کابل، اکثر سرکرده‌های طالبان در آن زندگی می کنند. این ادعا توسط "زلمای خلیلزاد" نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی مصاحبه اخیر وی با رسانه آلمانی اشپیگل نیز تایید شد.

نکته قابل توجه، پیش شرط هایی است که گروه طالبان برای شرکت و در واقع امتناع از شرکت در نشست استانبول مطح کرده اند، چرا که این شروط خود بیانگر عدم اراده این گروه برای کنار آمدن با دولت افغانستان در استانبول است و احتمالا آنها شرکت در نشست دیگری در اسلام اباد پاکستان را هدف گرفته اند تا بتوانند در آنجا به خواسته های خود جامه عمل بپوشانند.

به اعتقاد تحلیلگران، اظهارات مقامات طالب و درواقع این پیش شرط ها برای نشست صلح استانبول بیانگر آن است که اگر هم این نشست برگزار هم شود، یک نشست تعارفی مانند نشست مسکو خواهد بود و طرف‌های شرکت کننده تنها به دیدارها و سخنان تعارفی بسنده کرده و این کشور را ترک خواهند کرد.

چون طالبان گفته است که با درخواست های مکرر پاکستان و قطر حاضر شده اند که در نشست استانبول حضور یابند و گفته اند که برای آتش بس نیز هیچ آمادگی ندارند و در نشست استانبول هم برسر آتش بس توافقی نخواهد شد.

این مقام های طالبان افزوده اند که رهبری این گروه نمی خواهد نشست استانبول به یک سکوی تصمیم گیری مبدل شود و رهبران طالبان خلاف گنجانیدن برنامه مشخص در این نشست هستند.

در این حال گفته می شود که پاکستان در تلاش میزبانی از نشستی برای صلح افغانستان در این کشور است که فرمانده ارتش پاکستان آنرا در سفر اخیر خود به کابل با رئیس جمهوری غنی مطرح کرده است.

منابعی در کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که احتمال دارد پاکستان نشستی را در باره صلح افغانستان میزبانی کند که دولت پاکستان و گروه طالبان تاکنون بصورت رسمی در این باره اظهار نظر نکرده اند.

اما آگاهان سیاسی افغانستان بر این باورند تا زمانی که اراده ای در بین گروه طالبان برای صلح بوجود نیاید هیچ نشستی و در هیچ کشوری برای صلح و ثبات افغانستان پیشرو نخواهد بود.

«صالح محمد سلجوقی» معاون سابق مجلس نمایندگان افغانستان و آگاه امور سیاسی به ایرنا گفت: مهم این است که تاکنون طالبان تصمیم نگرفته است که با دولت و مردم افغانستان صلح کنند.

به باور وی تا زمانی که اراده برای صلح واقعی در سطح رهبری طالبان شکل نگیرد هیچ نشستی مثمر ثمر نخواهد بود که در هر کشوری و حتی در کابل برگزار شود.

به گفته این آگاه سیاسی افغانستان، طالبان هنوز هم باور دارند که از مسیر جنگ می توانند قدرت را بدست گیرند و نیازی به صلح ندارند و با حضور در پشت میزهای گفت وگو تنها برای امیتازگیری های دیگر حاضر می شوند.

سلجوقی می گوید که طالبان با کمک پاکستان می خواهد ۷ هزار زندانی دیگر خود را از زندان دولت افغانستان آزاد و نام رهبران آنها از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود و دیگر اراده به پشرفت و توافق صلح ندارند.

به باور این عضو سابق مجلس افغانستان برای اینکه طالبان حاضر به صلح شوند باید نیروهای افغان در میدان جنگ به اثبات برسانند که این گروه توانایی تصرف و پیشرفت نظامی را ندارند و هرگاه طالبان از پیروزی در میدان جنگ پس از خروج آمریکا ناامید شدند، به نیت رسیدن به صلح حاضر به گفت وگوی معنادار خواهند شد.

سلجوقی در باره اظهارات مقامات طالبان و پیش شرط های تازه این گروه در باره نشست استانبول می گوید که خارجی ها و مقامات افغان بی مورد نشست استانبول را بزرگنمایی کردند، در حالی که ترکیه قصد داشت با این کار نشست مسکو را کم اهمیت جلوه دهد.

به گفته وی ترکیه می خواست که با چنین تبلیغاتی نشست مسکو را تحت تاثیر قرار دهد و اگر پیشرفتی هم در این نشست صورت گرفت باعث تقویت جایگاه ترکیه خواهد شد.

این سیاستمدار افغان باور دارد که اگر پاکستان با نیت صادقانه تصمیم بگیرد که صلح افغانستان را به نتیجه برساند با توجه به نفوذی که در بین طالبان دارد، می تواند به نتیجه مطلوب خود برسد اما به گفته وی پاکستان هم تاکنون تصمیم ندارد که صلح افغانستان به نتیجه برسد و آنها برای مشروعیت طالبان، آزادی زندانیان این گروه و حذف فهرست سیاه تلاش می کنند.

وی در نتیجه می گوید که تاکنون هیچ اراده ای در طالبان برای صلح مشاهده نمی شود و طالبان تنها برای گفت وگوهای تبلیغاتی و مقاصد دیگر از جمله مشروعیت بخشی خود پشت میز  گفت وگو قرار می گیرند و تا زمان تغییر واقعی در نیت طالبان صورت نگیرد، هیچ نشستی چه در مسکو، استانبول و یا پاکستان نمی تواند نتیجه بخش باشد.