بجنورد- ایرنا- رییس بسیج اساتید دانشگاه بجنورد گفت : مشارکت حداکثری در انتخابات به خصوص ریاست جمهوری به عنوان مهمترین انتخابات در کشور را راهکاری مسالمت آمیز برای انتقال قدرت اجرایی است.

محمد شیخ زاده مشارکت در انتخابات را یکی از نشانه های مردمسالاری و حقوق اساسی مردم برای تعیین سرنوشت قلمداد کرد و اظهارداشت : جریان ها و گروههای سیاسی باید با ارجح قرار دادن مشارکت حداکثری بر منافع گروهی و جناجی به دور از تنش های حزبی بستر حضور مردم را در پای صندوق اخذ رای در  ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ فراهم کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه دولتی بجنورد در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به سووالاتی در مورد عوامل کاهش مشارکت، راهکارهای تحقق مشارکت حداکثری، تاثیر شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی بر افزایش مشارکت، تاثیر فضای نقد بر مشارکت حداکثری، نامزد اصلح و  الویت های رییس جمهوری منتخب به گفت و گو پرداخت که مباحث تفصیلی این نشست به شرح زیر منتشر شد.


ایرنا: چه عواملی باعث کاهش مشارکت انتخاباتی می شود؟
یکی از مهم‌ترین علل کاهش مشارکت سیاسی در انتخابات  را می‌توان اعتماد زدایی عمومی نسبت عملکرد اقتصادی و معیشتی دستگاههای اجرایی و نهاد های قانونگذاری و عدم شفاف سازی عملکردها از سوی این نهادهاست و به نظر می رسد مردم نباید این گونه مسائل را با حق مشارکت در سرنوشتشان عوض کنند و بدانند که با یک انتخاب درست آینده آنها و کشور مشخص می شود.
علاوه بر آن تبلیغات منفی رسانه های معاند خارجی، بزرگنمایی نقاط ضعف دولت ها از سوی رسانه های منتقد داخلی نیز مردم را برای حضور گسترده در انتخابات بعدی به خصوص ریاست جمهوری دچار تردید می کند و این در حالیست که رای دهندگان ضمن این که نیم نگاهی باید به عملکرد دولتها داشته باشند، نباید دلخوری های خود را با عدم حضور پای صندوق اخذ رای نشان دهند، بلکه باید با نگرش به برنامه های نامزدهای انتخاباتی به فردی رای بدهند که توانایی اجرای برنامه های خود را برای برون رفت از مشکلات فعلی جامعه داشته باشد.


ایرنا: چگونه می توان در این مدت مانده تا انتخابات ۲۸ خردادماه، مشارکت انتخاباتی را افزایش داد؟
بحث مشارکت انتخاباتی از چند زاویه قابل بررسی است اول این که خود نامزدهای انتخاباتی در این مدت کوتاه تا انتخابات ۲۸ خرداد با ارائه برنامه عملیاتی درست و قابل اجرا ،نقش مهمی در افزایش مشارکت دارند و نامزدها باید برنامه هایی ارایه دهند که بتواند کشور را از مشکلات اقتصادی و معیشتی فعلی نجات دهد.
علاوه بر آن اساتید دانشگاه، دانشجویان، مبلغان، رسانه ها و دیگر نخبگان جامعه به عنوان گروههای مرجع نقش مهمی در ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات دارند و باید این افراد و گروهها نیز با نقد و بررسی برنامه نامزدها، بهترین برنامه ها را با توجه به توان اجرایی نامزد ها به لایه های محتلف جامعه ترویج کنند  تا شور و نشاط انتخاباتی در جامعه ایجاد شود.
ایرنا : تاثیر فضای نقد را در مشارکت حداکثری انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟
نقد منصفانه، نه تنها از منظر سیاسی و حتی دینی نیز مورد تایید است و به شناخت بهتر جامعه کمک می کند؛ به شرطی که انتقادات ما فارغ از نگاههای سیاسی و جناجی صورت گیرد و در این صورت نه تنها مردم برای حضور در انتخابات و پای صندوق اخذ رای تشویق می شوند، بلکه شناخت بهتری نیز نسبت به نامزد اصلح پیدا می کنند و باید این فضای نقد هر چه به زمان انتخابات نزدیک می شویم از سوی رسانه ها به خصوص در دوران همه گیری کرونا فراهم شود.
تجربه نشان داد که بازار نقد و انتقاد که نمود عینی آن در مناظرهای انتخاباتی در چند سال گذشته خود را نشان داد، بیشتر با رویکرد تخریب نامزدها انجام شد تا انتقاد از عملکرد و برنامه ها و این فضا نمی تواند تاثیر زیادی در مشارکت حداکثری داشته باشد، ولی اگر بتوانیم این فضای مناظرها را به سمت بیان برنامه ها و نقد و بررسی برنامه های نامزدها هدایت کنیم، قطعا به اهداف مشارکت حداکثری خواهیم رسید.
همه باید آگاه باشیم که هر نقد غیرمنصفانه ای دست مایه رسانه های خارجی قرار می گیرد و بازتاب آن در جامعه می تواند کاهش مشارکت حداکثری را به دنبال داشته باشد و باید در چنین شرایطی همه اعم از نامزدهای انتخاباتی، هوادران آنها و رسانه های داخلی نقد و انتقاد سازنده که منجر به شناخت بهتر رای دهندگان می شود، پیش ببرند.

ایرنا: تحلیل شما از تاثیر شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی بر مشارکت حداکثری چیست؟
شفاف سازی از ارکان اصلی مردمسالاری دینی محسوب می شود و نامزدها  باید مسائل مالی خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد و هزینه های انتخاباتی خود را شفاف کند، چرا که برخی از بده بستان هایی در زمان تبلیغات انتخاباتی و در برخی از ستادها دیده می شود و برخی از افراد متمکن وارد ستادهای تبلیغاتی می شوند که در نتیجه خرج کرد خود طلب جایگاه ویژه می کنند که این نوع از تبلیغات اشتباه است و  باید مدیریت شود و لازم است تا این تامین مالی تبلیغات در قانون مشخص شود و اگرچه این موضوع در سال ۹۸ در مجلس تصویب شد، ولی باید به جد به این موضوع رسیدگی کرد.
در انتخابات گذشته ذهنیت هایی در مردم ما نسبت به چگونگی تامین منابع مالی نامزدهای انتخاباتی اعم از شوراها، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی  ایجاد شد و شفاف سازی منابع مالی نامزدهای در امر تبلیغات خود می تواند باعث شناخت مردم نسبت به نامزدها و مشارکت حداکثری آنها در انتخابات شود.

ایرنا: ویژگی نامزد اصلح رییس جمهوری از نگاه شما چیست؟ 
در بررسی عامیانه ویژگی نامزد اصلح برای ریاست جمهوری باید مردمی بودن و آشنا با درد و رنج جامعه باشد، ولی در کنار این مسایل این فرد با تمام این ویژگی ها باید از توانمندی و تخصص لازم در اجرای برنامه ها نیز برخوردار باشد و صرف داشتن برخی شایستگی عام نمی تواند نشان از اصلح بودن یک نامزد برای قرارگیری در عالی ترین ارکان اجرایی کشور باشد و  قطعا باید به مسایل تخصصی نیز آشنایی کامل داشته و توان اجرای برنامه ها را نیز داشته باشد.
علاوه بر آن کسی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می گیرد باید صحه صدر، توان تحمل مشکلات کشور را داشته  و از  متانت لازم  برای کنترل خود در مواقع حساس  برخوردار باشد در غیر اینصورت مشکلات به تصمیم سازان پایین دست هم نفوذ می کند و کشور را دچار مشکل می کند.


ایرنا: رییس جمهور  منتخب سیزدهم باید چه مسائلی را در اولویت برنامه های اجرایی خود قرار دهد؟
معیشیت و رسیدگی به مسائل اقتصادی از مهمترین اولویت های رییس جمهور آتی به شمار می رود و دولت آینده باید خدمتگذار مردم باشد و یک آرامش اقتصادی را در جامعه حاکم کند و جلوی این نوسانات موجود در بازار و امواج سنگین قیمت ها را بگیرد و اگر این مشکلات حل نشود شکاف بین مردم و دولت و همچنین لایه های مختلف جامعه بیشتر می شود و دولت آتی باید کسب و کار مناسبی را برای جوانان ایجاد کند و برای اشتغال و بیکاری جوانان چاره اندیشی کند چرا که معتقدم بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در جامعه ناشی از بیکاری و فقر است.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهرها، روستاها و عشایری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار می شود و هم اکنون هفت نامزد انتخاباتی برای کسب کرسی ریاست جمهوری سیزدهمین با هم رقابت می کنند.