قم-ایرنا-رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم گفت: طی دوماه گذشته ۱۰۵ پرونده تخلف ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای مسافر دراستان رسیدگی و کارت هوشمند ۱۸ راننده به مدت یک ماه غیر فعال شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم ،درراستای صیانت از حقوق کاربران جاده‌ای و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، برای نخستین بار درقم ، به ۱۰۵ پرونده تخلفات ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای مسافر رسیدگی شد.

حسین اعتمادی بیان داشت: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال‌جاری ، برای نخستین بار دراستان قم شاهد تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۱۴(رسیدگی به تخلفات مالکان ناوگان عمومی مسافر )‌ بودیم.

وی افزود : با توجه به شائبه الزام رانندگان ناوگان عمومی مسافر، توسط مالکان ناوگان به انجام پاره ای تخلفات از جمله ، حمل بار تجاری ، مسافر اضافه ، عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ...کمیسیون ماده ۱۴ ( رسیدگی به تخلفات مالکان ناوگان ) دراستان قم تشکیل شد.

وی تعداد جلسات متشکله کمیسیون ماده ۱۴ را طی دوماهه سال ۱۴۰۰، دو جلسه عنوان کرد و افزود : درجلسات متشکله این کمیسیون ، ۳۳ مورد تخلف اعلامی رسیدگی و پس از احراز تخلف ، نسبت به صدور رای اقدام گردید .

رئیس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم با یادآوری این مهم که درمرتبه نخست به فرد خاطی تذکر کتبی تسلیم می‌شود عنوان کرد : باتوجه به آنکه این کمیسیون  برای نخستین بار دراستان تشکیل می شود، لذا به مرتکبین تخلفات احراز شده به تسلیم تذکر کتبی اکتفا می‌گردد .

اعتمادی درادامه متذکر شد : درصورت تکرار تخلفات ( بیش ازیکبار ) نسبت به غیر فعال نمودن کارت هوشمند ناوگان ، از یک ماه تا یکسال اقدام می گردد.

وی  خاطرنشان ساخت : غالب تخلفات صورت گرفته درناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای مسافر شامل حمل کالای تجاری ، مسافر اضافه ، عدم اجرای شیوه نامه های بهداشتی و ... بود.

وی درادامه به تشکیل کمیسیون ماده ۱۱ ( رسیدگی به تخلفات رانندگان ناوگان عمومی حمل مسافر ) اشاره و بیان داشت : طی دوماه فروردین و اردیبهشت سالجاری به ۷۲ مورد تخلف اعلامی رسیدگی و نسبت به صدور رای اقدام گردید .

این مقام مسئول دراداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم دربخشی دیگر ازاین گزارش به احکام صادره توسط کمیسیون ماده ۱۱ پرداخت و گفت : ازمجموع ۷۲ مورد تخلف اعلامی احراز شده ، نسبت به غیر فعال سازی کارت هوشمند ۱۸ راننده ناوگان به مدت یکماه اقدام ودر دیگر موارد به تسلیم اخطار کتبی اکتفا شد .

اعتمادی درادامه  به تعداد تخلفات رسیدگی شده طی دوماه نخست سالجاری اشاره و تصریح کرد: بالغ بر ۱۰۵ مورد تخلف اعلامی درکمیسیونهای مواد ۱۱ و ۱۴طی مدت یاد شده  رسیدگی شده  که این تعداد رسیدگی به نوعی رکورد محسوب می گردد.

وی افزود: طی سنوات گذشته تعداد پرونده‌هایی که طی یکسال درکمیسیونهای مربوطه رسیدگی شده حداکثر ۸۰ مورد بوده است .

دبیر کمیسیون های رسیدگی به تخلفات ناوگان جاده ای استان قم از علل مهم در افزایش چشمگیر پرونده های رسیدگی شده درکمیسیون های مربوطه به تسریع درروند بررسی و دردستور کار قراردادن آنها اشاره و یادآور شد : اوامر بالا دستی ، تسریع دراجرا ، ضرورت سامانبخشی به منظور کاهش حداکثری شیوع ویروس کرونا و ...درزمره عوامل افزایش تعداد پرونده های رسیدگی شده می باشد .

شایان توجه است کمیسیونهای مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۴ که وظیفه رسیدگی به تخلفات اعلامی ناوگان عمومی جاده ای ( اعم از کالا و مسافر ) را به عهده دارند متشکل از مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان ( رییس کمیسیون ) ، رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان ( دبیر کمیسیون ) ، رییس انجمن صنف می باشند.