سنندج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: واحدهای گاو شیری صنعتی و دام سبک استان باید به منظور تخصیص نهاده در سامانه بازارگاه ثبت‌نام کنند.

سید احمد ذکریایی نژاد روز دوشنبه در اولین‌ کمیته هماهنگی تامین نهاده های دامی اظهار داشت: در راستای اعلام وزارتخانه برای توزیع نهاده باید واحدهای درخواست کننده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند و تاکنون تعداد کمی واحد گاو شیری صنعتی و دام سبک در این سامانه ثبت نام کردند. 

وی اضافه کرد: در سال گذشته شیوه تخصیص و توزیع نهاده ها متفاوت و متغییر بود ، بطوری که در هشت ماهه اول سال سهم استان در مقاطع مختلف زمانی که نظم خاصی نیز نداشت به استان ابلاغ و سهمیه ها توزیع بین مباشرین انجام شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مباشرین نیز به واحدهای تولیدی اختصاص می دادند و برای رصد و پایش لیست توزیع در اختیار مدیریت توسعه بازرگانی و شهرستانها قرار می گرفت و در چهار ماهه آخر سال سهم صنعت طیور بصورت سیستمی و از طریق بازارگاه تامین و توزیع شد.

ذکریایی نژاد اظهار داشت: از آبان  سال گذشته توزیع نهاده، به طور سیستمی در سامانه بازارگاه انجام می شود و واحدهایی که متاسفانه ثبت نام نکرده اند نهاده دریافت نخواهند کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بر اساس اطلاعات موجود در این سامانه، میزان نهاده به واحدهای ثبت شده تعلق می‌گیرد، که طبق برنامه و دستورالعملهای لازم اقدام کنند، دامداران نمی توانند همزمان از نهاده خام و کنسانتره استفاده کند.

وی با اشاره به کمبود میزان نهاده و توزیع آن از طریق سامانه بازارگاه یادآور شد: از  تعداد کمی که در سامانه ثبت نام کرده اند فقط سه واحد گاو صنعتی، به صورت مستقیم بر اساس قوانین این سامانه قابلیت خرید خود را دارند، چون میزان سهم نهاده توزیع برای این تولید کنندگان ۱۰ تن است و طبق سامانه قابلیت حمل از بنادر را دارد و مابقی سهم آنها به مقدار قابل توجهی کمتر است. 

وی گفت: هم اکنون اطلاعات ۶۲ واحد صنعتی گاوشیری، ۴۹ واحد صنعتی  پرواربندی گوساله، ۱۹ واحد صنعتی پرواربندی بره و ۲۴ واحد صنعتی گوسفند داشتی در سامانه بازارگاه برای تخصیص نهاده ثبت شده است.

ذکریایی نژاد تاکید کرد: با توجه به مشکل موجود در نظر داریم راهکاری مناسب با همکاری تشکل های بخش و همراهی خود دامداران عزیز طراحی کنیم  تا سهمیه نهاده دامی در بین واحدهای تولیدی به موقع توزیع شود. 

وی اظهار داشت : بر اساس دستورالعمل های لازم، میزان سهم نهاده به واحدهای دامی در سطح استان از طریق این سامانه ، سه هزار و ۳۶تن جو و ۲ هزار ۹۳۳تن ذرت است که ثبت نام کامل هر دامدار ، در سامانه بازارگاه برای دریافت این سهمیه الزامی است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: میزان سهمیه مصرف روزانه هر راس دام سبک، ۱۰۰ گرم جو، و ۵۰ گرم ذرت است و در واحدهای پرورشی برای هر راس دام شیری و صنعتی نیز، روزانه یک کیلوگرم جو، و ۱.۴ کیلوگرم ذرت در نظر گرفته شده است.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.