سنندج- ایرنا- فرماندار شهرستان بانه با اشاره به اهیمت ترویج فرهنگ کتابخوانی و نقش آن در مناطق محروم روستایی گفت: به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی باید ایجاد کتابخانه‌های مشارکتی روستاها در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا اسماعیل رستم پور شامگاه سه‌شنبه در جلسه مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بانه  اظهار داشت: مطالعه و تولید محتوای کتاب در هر جامعه ای شاخص مهم توسعه پایدار است و میر توسعه پایدار با افزایش آگاهی امکان پذیر است.

 وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کتابخوانی و مطالعه گامی موثر در راه توسعه پایدار همه جانبه است فرهنگ پذیری و فرهنگ سازی مثبت تنها با مطالعه ایجاد می شود.

رستم پور اظهار داشت:با توجه به نیاز شهرستان به سالن آمفی تئاتر کتابخانه های عمومی بانه، این سالن که از نخستین سالن های آمفی تئاتر این شهر است بازسازی می شود.

رییس کتابخانه های عمومی شهرستان بانه هم گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور کتابخانه ها تعطیل شدند و برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و طبق بخشنامه ها فعالیت در فضای مجازی را گسترش دادیم.

علیحیدر آقایی افزود: در سال گذشته طبقه دوم ساختمان کتابخانه های عمومی را به سالن مطالعه تبدیل و مخزن کتابخانه را نیز توسعه دادیم.

وی اظهار داشت: در شهرستان بانه پنج کتابخانه وجود دارد که ۲ کتابخانه در بانه و سه کتابخانه در شهرهای آرمرده، کانی سور و بوئین وجود دارد.

آقایی و با اشاره به اینکه همه کتابخانه های بانه بخش کودک مستقل دارند، ادامه داد: در راستای حفظ و ترویج فرهنگ کتابخوانی در زمان شیوع ویروس کرونا کتابداران شهرستان پوشش هر کتابدار یک کتابخوان و نقاشی ما کرونا را شکست می دهیم برگزار کردند و جشنواره کتابخوانی هم در فضای مجازی برگزار شد.

وی مهمترین وظیفه نهاد کتابخانه را ترویج کتاب و کتابخوانی مبتنی برتوسعه کتابخانه عنوان کرد و گفت: شهرداری شهرستان بانه در راستای سهم نیم درصد کتابخانه های عمومی تاکنون ۶۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار  ریال پرداخت کرده است.

این مسوول افزود: سالن آمفی تئاتر کتابخانه های عمومی بسیار فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد و بازسازی این سالن مطالبه اصحاب فرهنگی بانه و نماد فرهنگی بانه است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.