رشت – ایرنا – استاندار گیلان بیان کرد : اصالت بخشی به صندوق های رای دستاورد نظام جمهوری اسلامی و میراث ماندگار امام خمینی (ره) است که با صراحت فرمودند ،میزان رای مردم است.

ارسلان زارع روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی گیلان بیان کرد : وظیفه اصلی مجریان، برگزاری انتخاباتی آبرومند ،سالم و امن است؛تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده و برنامه ریزی های صورت گرفته این امید را می دهند که به حتم انتخاباتی سالم و قانونمند  برگزار می کنیم.
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم زمینه مشارکت خوب و شایسته مردم فراهم شود اظهار داشت :رضایتمندی و حضور حداکثری زمینه تقویت وحدت و انسجام را فراهم می آورد؛ تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت گسترده در انتخابات است و باید از همه ظرفیت های لازم برای برآوردن این مهم استفاده شود.
وی با بیان اینکه بدلیل شیوع کرونا شرایط برگزاری انتخابات متفاوت خواهد بود خاطرنشان کرد: همه برنامه ریزی های صورت گرفته با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی انجام گرفته و تلاش شده است با استفاده از فضای رسانه ای زمینه آگاهی بخشی ،تبلیغ و تهییج فراهم شود.
زارع در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گردشگری در تابستان اشاره و تصریح کرد: گیلان به سبب مواهب خدادادی  یکی از مقاصد اصلی گردشگری است ؛ اما متناسب با شرایط ،برای تعطیلات پیش رو در ستاد کرونا ممنوعیت ورود به تفرجگاه ها اعلام شده است.
استاندار گیلان ادامه داد: فعالان حوزه گردشگری یکی از  اقشاری هستند که در اثر شیوع  کرونا، اشتغال و فعالیت آنان دچار آسیب شد و باید تلاش شود آسیب ها در این خصوص کمتر شود . 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه اصول دین مبتنی بر یک انتخاب آگاهانه است گفت:  ۲۸خردادماه انتخابات پر شوری خواهیم داشت .
فیروز فاضلی با بیان اینکه آزمون بزرگی در پیش است بر مشارکت حداکثری مردم در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد.
نشست شورای فرهنگ عمومی گیلان با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان و جمعی از مدیران فرهنگی استان با دو موضوع مشارکت حداکثری در انتخابات و موضوع اعلام تصمیم در مورد مجوز ورود گردشگران به تفرجگاه ها و سواحل در استانداری گیلان برگزار شد.

ایجاد فضای امید به آینده ونشاط سیاسی در دستور کار باشد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت : به منظور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۸ خرداد ایجاد فضای امید به آینده و نشاط سیاسی باید در دستور کار همه مسئولان باشد.

 محمود قاسم‌نژاد  اظهار داشت: حسب فرمایشات مقام معظم رهبری در باب مشارکت حداکثری و دستورالعملهایی که از سوی وزارت کشور به استانداری ها و ستادهای انتخاباتی استان ابلاغ شده و تاکید استاندار در این ارتباط اقدامات بسیار زیادی در ستاد انتخابات استان شکل گرفته است .

وی خاطرنشان کرد: محوریت جلسات با مسئولان اجرایی اعم از فرمانداران و بخشداران تاکید بر استفاده ازظرفیت های گوناگون موجود در سطح استان اعم از جریان ها، احزاب ، نخبگان جامعه ، گروه های مرجع ، معتمدین ، چهره های سیاسی ، گروه های پر نفوذ ، قومیت ها ، روحانیون ، دانشگاهیان ، بانوان ، اصناف به منظور امید افزایی و اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری مردم در این آزمون بزرگ نظام جمهوری اسلامی است .

وی اذعان داشت: یکی از مولفه هایی که می تواند تاثیر منفی بر مشارکت داشته باشد بیماری کرونا است که در این خصوص نیز ستاد ملی کرونا و وزارت کشور با هماهنگی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی پروتکل هایی را هم در خصوص اجرای انتخابات و هم در ارتباط با موضوعات مرتبط با تبلیغات انتخابات تدوین کرده و در اختیار گذاشته اند.

قاسم نژاد افزود:اقلام بهداشتی برای عوامل اجرایی در شعبه های اخذ رای بلااستثنا در نظر گرفته شده و به احتمال قریب به یقین برای همگی افرادی که در شعب اخذ رای بعنوان مجریان و ناظران حضور خواهند داشت ، واکسن تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به این که فاصله گذاری اجتماعی در خود شعبه های اخذ رای در نظر گرفته شده تصریح کرد: در حد مقدور اگر امکانات فنی اجازه کار بدهند صندوق های اخذ رای در ورودی ساختمان مستقر شوند که مردم در یک فضای تنگ و محدود مجبور به تجمع نباشند.

به گفته وی در فضاهای بسته نظیر مسجد، تالار ، باشگاه های ورزشی سرپوشیده ممنوعیت تبلیغات وجود دارد اما برای ورزشگاه ها و دیگر فضاهای روباز اداره های ورزش و جوانان ، آموزش و پرورش و دانشگاه ها به شرط این که بیش از دو ساعت طول نکشد و  ۳۰ درصد فضای موجود با رعایت فاصله گذاری فعالیت تبلیغاتی مجاز است.

مابقی فعالیت ها در ستادهای کاندیداها برای شورهای اسلامی شهرها و روستاها و انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی که در آستانه اشرفیه داریم منوط به وضعیت کرونایی است . یعنی اگر شهری وضعیت قرمز داشته باشد حداکثر ۱۵ نفر ، شهر نارنجی ۲۰ نفر و شهر زرد ۳۰ نفر می توانند به شرط گنجایش فضا در محل حضور داشته باشند. اگر فضایی ۱۵ متر باشد نمی توانیم در شهر زرد اجازه دهیم ۳۰ نفر حضور پیدا کنند.

معاون سیاسی استاندار گیلان تصریح کرد : اما به خاطر پر کردن خلاء تبلیغاتی که به صورت حقیقی محدود است  فضای مجازی در اختیار کاندیداها قرار داده شده ، حتی صدا و سیما دو برابر تولیداتی که در ادوار گذشته داشته به این امر اختصاص داده شده است .

به گفته وی  همچنین برای رای دهندگان نرم افزاری در نظر گرفته شده که از طریق موبایل نشانی شعبه هایی که از سوی فرمانداری ها در نظر گرفته شده را در اختیار فرد قرار خواهد داد ، پیشنهاد خواهد داد کجا نزدیک تر است ، کجا کم تراکم تر است و می توانند رای خود را به صندوق بیاندازند .

قاسم نژاد در ارتباط با نحوه مدیریت  تفرجگاه ها به ویژه سواحل استان گفت : سیاستهایی را وزارت کشور ویژه استان های ساحلی ابلاغ کرده که باید از سوی دستگاه های اجرایی انجام شود .

وی افزود: موضوع مدیریت سواحل سلامت جسمی، روانی، اخلاقی  و امنیت اجتماعی تفرجگاه ها و کاهش آسیب های اجتماعی در محیط های تفرجگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به بهداشت و حفظ سلامت محیط زیست در تفرجگاه ها ، ایجاد محیط جذاب ، سالم و با نشاط همراه با تامین امنیت و توسعه زیرساخت های خدماتی و بهداشتی جزو برنامه های دستگاه های ذیربط قرار دارد .

معاون سیاسی استاندار گیلان با اشاره به این که تا  سال ۹۹ در کل استان ، ۱۸ طرح سالمسازی دریا وجود داشت افزود : با تعاملی که حوزه اجتماعی استانداری با سایر دستگاه ها داشت تا پایان سال ۹۹ تعداد طرح ها به ۳۵ طرح و ۶۸ شناگاه ارتقا پیدا کرد.

به گفته وی تجهیزات امداد و نجات نظیر جت اسکی، بویه نجات و موتورسیکلت برای تردد ناجیان در سواحل برای طرح های سالمسازی با تامین اعتبار مناسب از سوی وزارت کشور در اختیار قرار گرفت.

قاسم نژاد با اشاره به این که  یکی از دغدغه ها مبالغی است که تحت عنوان ورودیه در طرحهای سالمسازی دریا گرفته می شود گفت :  خدمات در داخل طرح مبنای اخذ ورودیه خواهد بود . در شناگاه ها ، محل شنای بانوان و آقایان ، سرویس بهداشتی ، خدمات پاکسازی از زباله ، پارکینگ و مسائلی از این دست جزو خدمات داخل طرح محسوب می شود که متناسب با آن ورودی در نظر گرفته می شود .