خلیل رنجبر روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان در ۲ مرحله با همکاری علوم پزشکی و بهزیستی انجام شد.
وی با بیان اینکه نوبتگیری برای انجام برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان استان از امروز آغاز شده است، افزود: پایگاه های سنجش استان نیز از اول تیر پذیرش نوآموزان را آغاز خواهند کرد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان به آمار از برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۸ هزار و ۶۸۳ نفر در برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموز شرکت کردند که از این آمار، چهار هزار و ۷۹ نفر ارجاع هوش، ۶۵۷ نفر ارجاع شنوایی، یکهزار و ۳۹۸ نفر ارجاع بینایی، ۹۱ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۳۳ نفر ارجاع اتیسم بودهاند.
وی افزود: همچنین ۲هزار و ۵۸ نفر به عنوان نوآموزان دیرآموز شناخته شدند و ۱۰۷ نوآموز آموزش پذیر، ۲۹ نفر نوآموزان دارای شنوایی یک طرفه و ۱۲ نفر نوآموزانی که نیاز به سمعک داشته و در مدارس عادی ثبت نام شدند.
رنجبر تعداد نوآموزانی که نیاز به پروتز کاشت حلزون داشته و باید معلم تلفیقی داشته باشند را ۱۱ نفر اعلام کرد و گفت: ۵۸۴ نوآموز نیاز به عینک، ۱۹۲ نفر تحت درمان و جراحی، هشت نوآموز نیاز به معلم تلفیقی و کتب درشت خط، سه نفر دارای نقصان شدید بینایی، ۱۸ نفر دارای مشکل جسمی حرکتی، ۱۰ نفر دارای مشکل شدید جسمی و ۱۴ نفر مبتلا به اوتیسم شناخته شدند.
وی به بیان گزارش آماری سنجش در دوره پیش دبستان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته۶ هزار و ۹۵۷ نفر در این برنامه شرکت داشتند که ۹۶۳ نفر ارجاع هوش، ۱۳۹ نفر ارجاع شنوایی، ۴۱۷ نفر ارجاع بینایی، ۱۵ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۳۳۸ نفر ارجاع اوتیسم شناخته شد.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه امسال ۱۷ پایگاه سنجش برای ارائه خدمات به نوآموزان استان پیشبینی شده است، گفت: این پایگاهها در ۲ نوع الف و ب هستند.
وی با بیان اینکه سال گذشته کردستان بیش ار ۹۹.۸ درصد از نوآموزان استان را تحت پوشش برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموز قرار داد، افزود: امیدواریم امسال این آمار به ۱۰۰ درصد برسد.
رنجبر با تاکید بر اینکه مدیران مدارس از پذیرش و ثبت نام دانش آموزانی که در برنامه سنجش شرکت نکردهاند خودداری کنند، ابراز امیدواری کرد، این برنامه تا پایان شهریور به پایان برسد و همه نوآموزان مورد سنجش قرار گیرند.
برنامه سنجش در راستای غربالگری نوآموزان با هدف جایدهی درست در نظام آموزشی، شناخت مشکلات جسمی دانش آموزان به منظور تشخیص به موقع نارسایی های جسمانی، اختلالات روانی و رفتاری نوآموزان انجام میشود.