۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۵۴
کد خبر: 83081886
T T
۰ نفر

سلامت 23 هزار و 739 نوآموز كردستاني تاييد شد

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۸:۵۴
کد خبر: 83081886
سلامت 23 هزار و 739 نوآموز كردستاني تاييد شد

سنندج - ايرنا - رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان گفت: در طرح سنجش جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان براي سال تحصيلي جاري سلامت 23 هزار و 739 نوآموز تاييد شد.

خليل رنجبر روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در مجموع 26 هزار و 500 نوآموز بدو ورود به دبستان در پايگاه هاي ثابت و سيار مورد سنجش قرار گرفتند كه از اين تعداد سلامت 23 هزار و 739 نوآموز تاييد شد.
وي افزود: اين نوآموزان از نظر بينايي، ديد رنگ، شنوايي، گفتاري، آمادگي تحصيلي، اختلالات رفتاري، وزن و قد، غربالگري اختلالات دهان و دندان، اندازه گيري توده بدني و معاينات پزشكي عمومي ارزيابي شده و بدون مشكل بودند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان تاكيد كرد: همچنين در ميان نوآموزاني كه سنجش شدند پنج هزار و 523 نفر از نظر سلامت بينايي، شنوايي، جسمي و هوشي مشكوك به مشكل بوده و به پايگاه هاي تخصصي ارجاع داده شدند.
وي يادآور شد: در ميان اين نوآموزان سه هزار و 646 نفر از لحاظ هوشي، يك هزار و 189 نفر از لحاظ بينايي، 618 نفر از لحاظ شنوايي و 50 نفر از لحاظ جسمي و حركتي داراي مشكل بودند كه براي سير مراحل درماني به مراكز تخصصي ارجاع شدند.
رنجبر با بيان اينكه همچنين 20 نفر از نوآموزان مشكوك به داشتن اختلال اتيسم بودند، گفت: در مرحله آزمون هاي تخصصي كه از اول مهر انجام شد، در ميان نوآموزان مشكوك به دارا بودن مشكل 2 هزار و 686 نوآموز بدون مشكل تشخيص داده شد و براي تحصيل به مدارس عادي معرفي شدند.
وي با اشاره به اينكه يك هزار و 759 نفر نيز ديرآموز بوده و نياز به مراقبت آموزشي در مدارس عادي دارند، اضافه كرد: همچنين 118 نوآموز كم توان آموزش پذير بودند و به مدارس با نيازهاي ويژه معرفي شدند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان اظهار داشت: در ميان اين نوآموزان 19 نفر تربيت پذير بوده و به سازمان بهزيستي استان معرفي شدند و 22 نوآموز نيز براي تحصيل در مدارس عادي به صورت تلفيقي معرفي شدند.
وي هدف از اجراي برنامه سنجش را غربالگري، ساماندهي درست نوآموزان بدو ورود به دبستان و مداخلات به هنگام در حوزه درمان براي تمام نوآموزان اعلام كرد.
در سال تحصيلي جاري هفت هزار و 170 دانش آموز با نيازهاي ويژه (استثنايي) در مدارس عادي و مراكز آموزشي ويژه استان مشغول به تحصيل هستند.
سنجش سلامت برنامه اي ملي و مؤثر در راستاي رشد وجاي دهي مناسب دانش آموزان در فرآيند آموزش است.
تابستان امسال تعداد 14 پايگاه سنجش اوليه و يك پايگاه تخصصي در سطح استان برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان را انجام دادند.
7348/9102