تهران- ایرنا- دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه حمایت از تولید بدون دستیابی به بازارهای صادراتی ممکن نیست، گفت: در سال‌های گذشته بازارهای عربی و افریقایی را از دست دادیم، در حالی که می‌توانستیم از طریق صادرات به آنها ۱۶۰ میلیارد دلار آورده داشته باشیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، «سیدمحمد حسینی» در جلسه کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران افزود: در برنامه سوم توسعه به کمک برخی تسهیلات و مشوق‌های صادراتی، بخش صادرات روند صعودی به خود گرفت که به ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دست یافتیم.

وی بیان‌داشت: تغییر در سیاست‌ها و تحول روابط با سایر کشورها ما را از دست‌یابی به روند صادراتی سالیانه محروم کرد و سبب شد صادرات ما سال گذشته با روندی کاهشی به ۳۵ میلیارد دلار برسد.

حسینی با اشاره به اتفاقات منطقه مبنی بر اخراج طالبان و سرنگونی رژیم بعث عراق، گفت: این عوامل سبب شد ارتباط ما با کشورهای همسایه بهتر شود و درب بازارهای عراق و افغانستان به روی ما باز شود.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون عراق به صورت رسمی دومین مقصد صادراتی کشور است که با احتساب صادرات غیر رسمی و لب مرزی به جرات می توان گفت که نخستین مقصد صادراتی ایران است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه‌داد: عراق کشوری است با ۹۰ درصد کالاهای وارداتی که جمعیتی جوان دارد و زیرساخت‌های صنعتی آنها نابود شده است.

وی گفت: در این بین عراقی‌ها به کالاهای صنعتی ایرانی علاقه خاص دارند، بنابراین بازار عراق می‌تواند به صنعت ما کمک کند و سبب رشد توسعه اقتصادی شود.

حسینی اظهار داشت: ما از فرصت خصوصی‌سازی و هدف‌مندی یارانه‌ها به عنوان ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصاد استفاده نکردیم، اما باید از توسعه صادرات  در این راستا به‌درستی استفاده کنیم.

این مسوول با بیان اینکه برای رفع موانع تولید باید با دنیا تبادل و ارتباط داشته باشیم، تاکید کرد: باید روابط اقتصادی را توسعه دهیم، ما می‌توانیم از طریق عراق به بازار عربستان، کویت، سوریه و اردن دست پیدا کنیم.

ایران در مسیر ترانزیت شرق به غرب

وی با بیان اینکه فرصت سوم دیگری در حال ایجاد شدن است، ادامه‌داد:‌ چینی‌ها به‌تازگی به این نتیجه رسیده‌اند که از مرزهای زمینی به اروپا متصل شوند، به این ترتیب کشور ما در مسیر ترانزیت شرق و غرب قرار می‌گیرد.

حسینی خاطرنشان‌کرد: تغییر سیاست اقتصادی چین فرصت دیگری برای ما ایجاد می‌کند، بنابراین با این شرایط نباید از صادرات نا امید شد.

وی با بیان اینکه عمده کالاهای صادراتی ما به عراق بخش انرژی، لوازم ساختمانی و مواد غذایی است، گفت: در زمینه صادرات لوازم‌خانگی به عراق سهم ما نسبت به ترک‌ها و چینی ها کم است، در حالی که بازار عراق زمینه بسیار خوبی برای فروش لوازم خانگی ایرانی دارد و می‌شود از این فرصت استفاده کرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ابراز امیدواری کرد: پیمان ارزی برداشته شود تا برخی از مشکلات در صادرات حل شود.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در عراق نداشتن تبلیغات و متولی است، همچنین باید کالاها کیفیت و بسته‌بندی بهتری داشته باشد.

در این نشست، «محمود استقلال» رییس دوره‌ای کمیسیون صادرات انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: صادرات صنعت لوازم خانگی سالیانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار است و بیشترین صادرات به عراق به کولر آبی تعلق دارد.

به گزارش ایرنا، پیشتر مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در پنج سال اخیر مجموع صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به عراق ۱۱ میلیارد دلار بوده که حدود ۳.۷ میلیارد دلار آن متعلق به گروه میوه و تره بار بوده است.