به گزارش شب پنجشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،در متن این اطلاعیه آمده است: بدین وسیله به اطلاع کلیه مخاطبان می رساند مطالب منتشر شده در برخی از خبرگزاری ها مبنی بر ترک تحصیل ۳ میلیون دانش آموز به دلیل شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش صحت نداشته و به هیچ عنوان مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نیست.
همچنین در بخشی دیگر آمده است: سیاست وزارت آموزش و پرورش درخصوص تداوم جریان آموزش در سال تحصیلی اخیر و شرایط آموزش مجازی بر مبنای پوشش تحصیلی حداکثری دانش آموزان، به انحاء مختلف بوده است و تلاش و پیگیری های مدیران آموزش و پرورش در کلیه سطوح و زحمات شبانه روزی همه معلمان دلسوز و متعهد در جای جای کشور عزیزمان گواهی بر این مدعاست.
وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده است: برپایه همین سیاست، با توجه به چگونگی دسترسی دانش آموزان در مناطق مختلف کشور به امکانات و تجهیزات فناوری و بسترهای مجازی اقدامات مختلفی صورت گرفته است که می توان به شروع به کار مدرسه تلویزیونی از همان روزهای آغازین تعطیلی مدارس، تهیه و راه اندازی نرم افزار شاد و بارگذاری هزاران محتوای طبقه بندی شده برای کلیه دروس و پایه ها ، توزیع درسنامه و جزوات آموزشی متناسب با شرایط بومی و اعزام راهبران آموزشی به مناطق کم برخوردار اشاره کرد.
همچنین در این اطلاعیه نوشته شده است: آمار سه میلیونی اعلام شده مربوط به دانش آموزانی است که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند. و نه آمار ترک تحصیل! مضاف بر اینکه این آمار مربوط به اوائل سال تحصیلی اخیر بوده که آموزش و پرورش با انجام اقدامات مقتضی سعی در پیوستن این عزیزان به قطار آموزش از طرق دیگر کرده است :
۱.در مناطق صعب العبورکه دانش آموزان امکان حضور در مدرسه را نداشتند؛ کلاس های حضوری به صورت تک نفره و در منزل دانش آموزان برگزار گردیده است.
۲.در کلیه مدارس تا ۵۰ نفر جمعیت با صلاحدید ستاد ملی کرونا در منطقه و رعایت پروتکل های بهداشتی کلاس ها به شکل حضوری برگزار شده است.
۳.در مناطق عشایری بیش از ۴هزار کلاس حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی دایر شده است.
۴.وضعیت تک تک دانش آموزانی که به دلایل مختلف در کلاس های مجازی شاد حضور نیافتند توسط مدیر و کادر اجرایی مدارس رصد گردیده و ضمن رسیدگی به موانع، سعی در مرتفع نمودن آن ها و ترغیب اولیا برای آنکه فرزند خود را به جریان آموزش بازگردانند، شده است.
۵.برای مناطق روستایی و حاشیه شهرها که از دسترسی به زیرساخت های فناوری محروم بوده اند توزیع درسنامه و اعزام بیش از ۳هزار راهبرآموزشی و تربیتی صورت گرفته است.
وزارت آموزش و پرورش در این اطلاعیه عنوان کرده است: البته اقدامات مسئولین امر محدود به این موارد نبوده و در راستای جذب خیرین و دعوت عموم مردم به پویش های گوناگون به جهت تهیه گوشی هوشمند برای آن دسته از دانش آموزان عزیزی که به ابزار فناوری دسترسی نداشتند، تلاش های بسیاری صورت گرفته است که از جمله آن ها «اجرای طرح هدایت» است که در راستای تأمین تجهیزات هوشمند شامل موبایل و تبلت است، وزارت آموزش و پرورش در پی این اقدامات تاکنون توانسته است با کمک دستگاه های دولتی و خیران جمعا تعداد ۲میلیون و ۲۸۰ هزار تبلت و موبایل که اعتباری بالغ بر ۹هزارو ۱۲۰ میلیارد تومان به دانش آموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند، اهدا کند که این تجهیزات با اجرای تعهدات به تدریج در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
مع الوصف طبق آمارهای رسمی مرکز آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جمعا تعداد ۱۵ میلیون و ۳۰هزار و ۹۴۹ نفر در کلیه پایه ها ثبت نام شده اند که این آمار در مقایسه با سال قبل که ۱۴ میلیون و ۳۹۹هزار و پانزده نفر بوده میزان ۳۹/۴ درصد رشد داشته است .
در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: این در حالی است که در سال تحصیلی جاری ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم. که این آمار در سال گذشته تعداد ۱۴۶ هزار نفر بوده است. نتایج آسیب شناسی صورت گرفته حاکی از آن است که اغلب بازماندگان اضافه امسال، کلاس اولی ها هستند که خانواده هایشان به دلیل نگرانی از کرونا ترجیح داده اند سال بعد ثبت نام کنند.
وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: البته تجربه آموزشی در این دوران با خلاقیتهای فراوانی همراه شد که توسعه بیشتر عدالت آموزشی، افزایش توانمندی معلمان و دانش آموزان، مشارکت موثرتر خانواده ها و تولید صدها هزار محتوای الکترونیکی آموزشی کلیه دروس در همه پایه ها توسط معلمان و انتشار گسترده آن، از آن جمله است.
این وزارت خانه در بخشی دیگر آورده است: همچنین در سال تحصیلی جاری در پرتو تلاش مسئولانه و خلاقانه مدیران مدارس و معلمان که آنان را مسئول ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان دانستیم نسبت به سالهای قبل در مورد بهره مندی دانش آموزان از خدمات آموزشی مراقبت بیشتری به عمل آمد. و نهایتا سالی سخت و متفاوت در پرتو تلاش چشمگیر معلمان به پایان رسید و کوشیدیم تا از افت شدید آموزشی که پدیده ای رایج در دوران کرونا در تمام جهان بود به میزان زیادی جلوگیری نماییم.
در پایان این اطلاعیه نوشته شده است: بر این مهم تاکید شود که برنامه های وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه فعالیت مدارس و آموزش دانش آموزان در دوران شیوع کرونا، بر روش های مختلف متکی بوده و تنها بر یک روش و آن هم آموزش مجازی تکیه نکرده است و بی تردید تلاش و زحمات معلمان در شرایط کرونا و رسیدن به این اهداف، رمز اصلی موفقیت آموزش و پرورش بوده است و بیان این موضوعات و تفسیرهای ناصحیح از آن، منجر به نادیده گرفتن تلاش ها و زحمات شبانه روزی تمام کارکنان آموزش و پرورش، بویژه مدیران و معلمان مدارس خواهد شد.