به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی، اظهار داشت: آموزش مهارت های چندگانه به ۱۰درصد از معلمان ویژه دانش آموزان ناتوان ذهنی و آموزش« زبان اشاره » و خط بریل ،آموزش به هشت هزار نفر از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته بوده است.آیین نامه نحوه ورود معلولان به دانشگاه فرهنگیان نیز تدوین شده است و در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی مناسب سازی همه ابعاد نظام تعلیم و تربیت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی افزود: مؤلفه ها، اجزا و ارکان مدرسه باید با نیازهای دانش آموزان انطباق یابد و با شرایط آنها متناسب شود و با این هدف ، بسته تحولی مدرسه انطباقی با سه برنامه و ۹ فعالیت در سال گذشته اجرایی شد.
نماینده وزیر آموزش و پرورش در ستاد کشوری هماهنگی و پیگیری مناسب سازی همچنین گفت: استاندارد سازی مراکز و مدارس موجود در همه ابعاد و توسعه مراکز جدید در دستور کار سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
حسینی با بیان این که سال گذشته ۱۹ درصد خدمات توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نوآموزان پیش دبستانی افزایش یافته است، اظهار داشت: ارایه خدمات توانبخشی و آموزشی به نوآموزان استثنایی باید از سنین پایین شروع شود و اولین گام آن شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای نیازهای ویژه است.
وی افزود: بسته مداخلات به هنگام طلایی با هدف مداخلات بهنگام در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده و در همین راستا تفاهم نامه هایی با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی برای استفاده از نتایج غربالگری این دستگاه ها منعقد شده است. در اولین نشست شورای سازمان در سال جاری که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار می شود افزایش سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصویب خواهد شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از ضرورت های دانش آموزان با نیازهای ویژه را آموزش های کاربردی و مهارتی دانست و گفت: مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه باید مدارس زندگی باشند و دوره های متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای با همین هدف در آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه راه اندازی شده است.