ساری - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران نسبت به شیوع اعتیاد بین کارگران این استان هشدار داد و گفت : شیوع اعتیاد در بین کارگران مازندران از آمار متوسط ۲۰ درصدی کشوری بالاتر و نگران کننده است.

به گزارش ایرنا ، احمد مظفری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به  شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که می گوید « حقایق در باره موادمخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم » ، افزود : علاوه بر این ، کاهش سن اعتیاد ، زنانه شدن آن و خطر شیوع مصرف بین دانش آموزان و دانشجویان استان نیز نگران کننده شده است.

روز ۲۶ ژوئن برابر با پنجم تیر ماه روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام دارد. 

وی ادامه داد : متاسفانه در مازندران با تحقق اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از اعتیاد و توزیع موادمخدر و افزایش ۲۵ درصدی طرح های پیشگیری نه تنها فاصله داریم ، بلکه آمار مرگ و میر  و توزیع موادمخدر در حال افزایش است.

دیبر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران وی با این وصف ، وضعیت مازندران را از نظر میزان شیوع مصرف موادمخدر در میان جمعیت استان در مقایسه با میانگین کشوری مناسب توصیف کرد و گفت : در مجموع نرخ شیوع مواد مخدر در جمعیت فعال کشور ۵.۴ ولی در مازندران ۲.۶ درصد است و همه باید تلاش کنیم تا این وضعیت به سمت بدتر شدن حرکت نکند و به همین دلیل هم گفتن حقایق در این زمینه کمک می کند. 

مظفری خطر جدی تر از شیوع  موادمخدر را ، رفتار پرخطر و مصرف موادمخدر صنعتی و توهم زا دانست و بر تلاش همگانی برای جلوگیری از آن بویژه در خانواده ها تاکید کرد .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت : خانواده ها باید « نه گفتن » را به عنوان یک مهارت مهم زندگی به فرزندانشان آموزش بدهند چرا که طبق بررسی های صورت گرفته ۳۳ درصد افرادی که معتاد به موادمخدر شدند ، افرادی هستند که جرات  نه گفتن را نداشتند.

افزایش ۱۰ درصدی مرگ بر اثر سوءمصرف

وی ارائه آمار و ارقام به صورت شفاف از وضعیت اعتیاد و چونگی برخورد با عرضه و مصرف را  مهم  و ضروری دانست و افزود :  مرگ و میر ناشی از سوء مصرف موادمخدر در استان سال گذشته ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشت و از ۸۰ نفر به ۸۸ نفر رسید.

مظفری گفت که بر اساس اعلام رسمی پزشکی قانونی دلیل اصلی مرگ معتادان مصرف بیش از حد موادمخدر از جمله داروی « متادون » بوده است.

وی با اعلام این که در حال حاضر حدود ۶۰ هزار نفر از معتادان در استان با دارو تحت درمان قرار دارند ، افزود : هفت هزار و ۸۰۳ نفر از معتادن استان نیز با مصرف داروی بوپرنورفین در حال ترک هستند.

مظفری اعتیادزایی ، محیط اعتیادآور و انسان اعتیادپذیر را سه ضلع مثلث گسترش این آسیب اجتماعی برشمرد و گفت : بررسی ها نشان می دهد که ۶۵ درصد همسر آزاری ، ۵۵ درصد طلاق ، ۱۳ درصد کودک آزاری ، ۲۵ درصد قتل عمد ، ۲۳ درصد نزاع و خشونت ، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی به خاطر تهیه ، توزیع و مصرف موادمخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از اجرای طرح یاریگران زندگی در یکهزار و ۲۰۷ مدرسه استان به عنوان یکی از طرح های مهم پیشگیری از اعتیاد یاد کرد و گفت : طبق برنامه سال ۱۴۰۰، این طرح باید از ۳۰ درصد فعلی تا ۵۰ درصد مدارس استان را تحت پوشش قرار بدهد.

وی به گسترش طرح یاریگران زندگی در بین ورزشکاران و جامعه کارگری نیز در استان اشاره کرد و افزود : اگر همه دستگاه های اجرایی نسبت به همکاری و تعامل در ماموریت های پیشگیری ، برخورد و درمان مواد مخدر اهتمام داشته باشند ، موفق خواهیم بود.

مازندران حدود چهار هزار مدرسه دارد که بیش از نیم میلیون دانش آموز در آنها تحصیل می کنند.