شیوع اعتیاد بین کارگران مازندران نگران کننده است

ساری - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران نسبت به شیوع اعتیاد بین کارگران این استان هشدار داد و گفت : شیوع اعتیاد در بین کارگران مازندران از آمار متوسط ۲۰ درصدی کشوری بالاتر و نگران کننده است.

به گزارش ایرنا ، احمد مظفری روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به  شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که می گوید « حقایق در باره موادمخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم » ، افزود : علاوه بر این ، کاهش سن اعتیاد ، زنانه شدن آن و خطر شیوع مصرف بین دانش آموزان و دانشجویان استان نیز نگران کننده شده است.

روز ۲۶ ژوئن برابر با پنجم تیر ماه روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام دارد. 

وی ادامه داد : متاسفانه در مازندران با تحقق اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از اعتیاد و توزیع موادمخدر و افزایش ۲۵ درصدی طرح های پیشگیری نه تنها فاصله داریم ، بلکه آمار مرگ و میر  و توزیع موادمخدر در حال افزایش است.

دیبر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر مازندران وی با این وصف ، وضعیت مازندران را از نظر میزان شیوع مصرف موادمخدر در میان جمعیت استان در مقایسه با میانگین کشوری مناسب توصیف کرد و گفت : در مجموع نرخ شیوع مواد مخدر در جمعیت فعال کشور ۵.۴ ولی در مازندران ۲.۶ درصد است و همه باید تلاش کنیم تا این وضعیت به سمت بدتر شدن حرکت نکند و به همین دلیل هم گفتن حقایق در این زمینه کمک می کند. 

مظفری خطر جدی تر از شیوع  موادمخدر را ، رفتار پرخطر و مصرف موادمخدر صنعتی و توهم زا دانست و بر تلاش همگانی برای جلوگیری از آن بویژه در خانواده ها تاکید کرد .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران گفت : خانواده ها باید « نه گفتن » را به عنوان یک مهارت مهم زندگی به فرزندانشان آموزش بدهند چرا که طبق بررسی های صورت گرفته ۳۳ درصد افرادی که معتاد به موادمخدر شدند ، افرادی هستند که جرات  نه گفتن را نداشتند.

شیوع اعتیاد بین کارگران مازندران نگران کننده است

افزایش ۱۰ درصدی مرگ بر اثر سوءمصرف

وی ارائه آمار و ارقام به صورت شفاف از وضعیت اعتیاد و چونگی برخورد با عرضه و مصرف را  مهم  و ضروری دانست و افزود :  مرگ و میر ناشی از سوء مصرف موادمخدر در استان سال گذشته ۱۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشت و از ۸۰ نفر به ۸۸ نفر رسید.

مظفری گفت که بر اساس اعلام رسمی پزشکی قانونی دلیل اصلی مرگ معتادان مصرف بیش از حد موادمخدر از جمله داروی « متادون » بوده است.

وی با اعلام این که در حال حاضر حدود ۶۰ هزار نفر از معتادان در استان با دارو تحت درمان قرار دارند ، افزود : هفت هزار و ۸۰۳ نفر از معتادن استان نیز با مصرف داروی بوپرنورفین در حال ترک هستند.

مظفری اعتیادزایی ، محیط اعتیادآور و انسان اعتیادپذیر را سه ضلع مثلث گسترش این آسیب اجتماعی برشمرد و گفت : بررسی ها نشان می دهد که ۶۵ درصد همسر آزاری ، ۵۵ درصد طلاق ، ۱۳ درصد کودک آزاری ، ۲۵ درصد قتل عمد ، ۲۳ درصد نزاع و خشونت ، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی به خاطر تهیه ، توزیع و مصرف موادمخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از اجرای طرح یاریگران زندگی در یکهزار و ۲۰۷ مدرسه استان به عنوان یکی از طرح های مهم پیشگیری از اعتیاد یاد کرد و گفت : طبق برنامه سال ۱۴۰۰، این طرح باید از ۳۰ درصد فعلی تا ۵۰ درصد مدارس استان را تحت پوشش قرار بدهد.

وی به گسترش طرح یاریگران زندگی در بین ورزشکاران و جامعه کارگری نیز در استان اشاره کرد و افزود : اگر همه دستگاه های اجرایی نسبت به همکاری و تعامل در ماموریت های پیشگیری ، برخورد و درمان مواد مخدر اهتمام داشته باشند ، موفق خواهیم بود.

مازندران حدود چهار هزار مدرسه دارد که بیش از نیم میلیون دانش آموز در آنها تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha