سنندج - ایرنا - رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان گفت: در برخی موارد آموزش‌های ارائه شده کنکوری بوده و انتقال مفاهیم به دانش آموزان مفهومی نیست و باید تغییراتی در شیوه آموزشی داده شود.

به گزارش ایرنا، عبدالله سلیمی در دومین همایش استانی ارزیابی و تحلیل محتوای آموزشی کتابهای درسی زیست شناسی دوره دبیرستان که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در ۲ دهه اخیر توجه خاصی به دروس علوم پایه شده اما این توجه در درس زیست شناسی مدارس کمتر بوده و آنگونه که لازم است این مفاهیم به دانش آموزان منتقل نشده است.

وی افزود: انتظار ما از معلمانی که در این سمینار یک روزه حضور دارند این است که بیش از پیش به ضرورت آموزش درس زیست شناسی بپردازند.

رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه کردستان گفت: در معاونت علمی ریاست جمهوری ۲ ستاد زیست فناوری و ستاد تکنولوژی‌های همگرا در حال فعالیت هستند و این نشان از اهمیت موضوع زیست شناسی و کارهای مهمی دارد که در این دو حوزه می‌توان انجام داد.

سلیمی با بیان اینکه باید از شیوه‌های نوین آموزشی استفاده کرد، افزود: با پیشرفت فناوری دیجیتال در دنیا کارهای بسیار خوبی در زمینه آموزش به دانش آموزان می‌توان انجام داد.

رییس دانشکده علوم پایه تاکید کرد: برنامه آینده این است که برای سایر رشته‌ها از جمله شیمی، ریاضی، علوم زمین و غیره چنین همایشی را برای فهم بیشتر مفاهیم برگزار کنیم.

نماینده آموزش و پروش هم در این سمینار اظهار داشت: آموزش و پروش در دنیای کنونی و در هزاره سوم رشد کرده و به مرحله توسعه رسیده است و رمز ماندگاری فقط عبارت« توجه به آموزش » است.

طالب محمدی افزود: میان نظام آموزشی، نظام آموزش و پرورش و ساختار آموزش و پرورش فرق هست زیرا تعلیم و تربیت به معنای عام کلمه و آموزش و پرورش به معنای خاص کلمه  مجری اعمال تعلیم و تربیت در جامعه است و این وظیفه همه دستگاه‌های متولی آموزش در کشور بوده و مختص آموزش و پرورش نیست.

وی گفت: برخی اعتقاد دارند باید ارتباط صنعت و دانشگاه افزایش یابد اما به عقیده من باید ارتباط دانشگاه و آموزش و پرورش را افزایش داد و این ارتباط به عنوان حلقه مفقوده باید توسعه پیدا کند زیرا زیرساخت آموزش این دو دستگاه است.

دبیر این همایش نیز با بیان اینکه، نظام آموزشی تنها آموزش دبیرستان و دانشگاه نیست باید در کنار آن آموزش فنی و حرفه‌ای و شغلی نیز باشد، این سه جز نظام آموزشی باید متوازی‌الاضلاع باشند نه متواری‌الاضلاع و ضروری است تا این سه ضلع اهداف همدیگر را تکمیل کنند.

حیدرزاده افزود: دانش آموز ۱۲ سال تحت نظام آموزشی  کشور بوده و هردوره‌ای به روش‌های مختلفی به این دانش آموزان ارائه می‌شود.

وی گفت: با بررسی کتب درسی زیست شناسی دبیرستان متوجه شدیم مطالب مهم، تخصصی و عمیق را در یک پاراگراف به صورت ساندویچی آورده‌اند و این موجب ارائه سخت و فهم سخت‌تر برای معلم و دانش آموزش می‌شود.

حیدرزاده اظهار داشت: در نظام آموزش عمومی هدف این نیست که به صورت تخصصی مطالب و مفاهیم کلی را به دانش آموز منتقل کنیم، زیرا هدف مهارت آموزی و اهداف عمومی است و ضروری است مانند سایر کشورها در کتب درسی بازنگری شود.

استان کردستان ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.