بیرجند - ایرنا - فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون کشفیات انواع مواد مخدر صنعتی از جمله حشیش، مرفین و هرویین در استان ۷۸ درصد افزایش داشته است.

سردار ناصر فرشید روز یکشنبه در دومین نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاری که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: امسال بیش از ۲۳ تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده که این مقدار کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: از این مقدار ۷۰ درصد تریاک، ۱۲ درصد مرفین، هفت درصد حشیش و ۲ درصد هرویین بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد کشفیات توسط نیروی انتظامی استان و هشت درصد توسط سایر دستگاه‌های مقابله‌ای کشف شده است گفت: در سه ماه نخست امسال ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در زمینه کشفیات مواد مخدر در خراسان جنوبی دستگیر شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۵۰ نفر خرده‌فروش مواد مخدر نیز دستگیر شدند که ۳۹ درصد رشد داشته است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری ۶۰۰ دستگاه خودرو در زمینه حمل مواد مخدر را کشف کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد دارد.

سردار فرشید بیان کرد: در زمینه کشفیات مواد مخدر ۲ هزار و ۲۰۰ پرونده در استان تشکیل شد و تعداد پرونده نیز رشد ۶۷ درصدی دارد که افزایش تعداد پرونده‌ها در این زمینه نشان می‌هد اکنون مواد مخدر به صورت خرد به استان حمل می‌شود و این موضوع کار کشف را خیلی سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۳۰ باند مواد مخدر در استان منهدم شده است گفت: در شهرستان‌های مرزی همکاری و تعامل خوبی بین همکاران انتظامی و مرزبانی در زمینه کشف مواد مخدر وجود دارد.

وی عنوان کرد: اجرای طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی، کنترل محورهای مواصلاتی، تشدید اقدامات در ایستگاه‌های بازرسی و پاکسازی نقاط آلوده در طول سال به صورت مستمر در راستای مقابله با مواد مخدر توسط نیروی انتظامی خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنیم که ورود مواد مخدر از مرزهای خراسان جنوبی حداقل و ناچیز است.

سردار علی اصغر مسروری افزود: حتی بسیاری از آلودگی‌ها در روستاهای مرزی هیچ ارتباطی به تعاملات مرزی ندارد و هیچ دغدغه‌ای در زمینه ورود مواد مخدر از مرزهای خراسان جنوبی نداریم.

وی عنوان کرد: فعال بودن مرزهای خراسان جنوبی یک فرصت است و دهه ۸۰ همه بازارچه‌های استان فعال بود و مشکلاتی که در زمینه اعتیاد الان در روستاهای مرزی وجود دارد آن زمان نداشتیم.

وی گفت: تجهیزات بسیار خوبی در مرزهای استان به‌کارگیری شده و ورود مواد مخدر را نداریم همچنین خیلی از استان‌های غیر مرزی در زمینه مواد مخدر مشکلات چند برابری نسبت به خراسان جنوبی دارند.