به گزارش ایرنا؛ «منوچهر فخری» عصر پنجشنبه در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی استان تاکید کرد؛ شهرداری ها موظف هستند از صدور پروانه پایان کار برای ساختمانها و اماکن عمومی و معابری که ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان و جانبازان را رعایت نکرده باشند، خودداری نمایند.
وی افزود: اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ این موضوع را مدنظر داشته باشند که مناسب سازی یک الزام است و به هیچ وجه نباید با جریمه جایگزین شود زیرا برای ورود و نقش آفرینی بیشتر معلولان در جامعه باید شرایط استفاده آنان از امکانات و خدمات عمومی فراهم ومشکل تردد بسیار دشوار در اماکن و معابر شهرهای استان حل شود.
فخری با بیان اینکه همه افراد جامعه باید شرایط برخورداری از امکانات عمومی و فضاهای شهری را داشته باشند؛ خاطرنشان ساخت: ما باید شرایط افرادی را که به هر دلیلی بخشی از توانایی خود را از دست داده اند، درک کنیم و بالاتر از مسوولیت قانونی و دستورالعمل به صورت کاری خودجوش و با تمام وجود موضوع مناسب سازی ساختمان های عمومی، اعم از دولتی و خصوصی و معابر و پیاده روها را پیگیری و اجرایی کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه ادامه داد: با کم کردن مشکلات این شهروندان امکان خودکفایی و بهبود وضعیت روحی برای فعالیت های روزمره معلولان نیز ایجاد می شود. بر این اساس در زمینه تجیهزات شهری، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، علائم شهری، پیادهروها، معابر و ساختمانها باید توصیه ها، ضوابط و اصول علاوه بررعایت بلکه به صورت مطلوب نیز باید اجرا شود.
وی تصریح کرد: ضوابط و توصیههای مناسب سازی معابر و تجهیزات شهری برای افراد معلول شامل جسمی حرکتی، نابینای حسی حرکتی، و ناشنوای حسی حرکتی اجرایی شود و به همین ترتیب در مورد فضاهای دسترسی به ساختمان شامل مسیر دسترسی، پله ورمپ ها و پارکها نیز بررسی و مشکلات حل شود. .
جلسات باید خروجی داشته باشد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: جلسات زمانی کارآمد است که بتواند راهبردهای تدوین شده را عملیاتی و خروجی مطلوبی برای جامعه داشته باشد، در این صورت صرفاً اتلاف وقت است.
فخری افزود: در این جلسه انتظار داشتم گزارشی از عملکرد دستگاه های اجرایی برای دسترسیپذیری معلولان به خدمات، ساختمانها و شهرداریها و دهیاریها در ارتباط با مناسبسازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری مانند هم سطح سازی معابر، نصب خط هدایت نابینایان در پیادهروها، تامین محل ویژه توقف خودروی افراد دارای معلولیت، نصب چراغهای راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع و مناسب سازی ایستگاهها و ناوگان حمل و نقل عمومی را بررسی و مشخص شود و در کمیته های تخصصی به عنوان مثال برای پیاده روها چه اقداماتی انجام شده است.
وی تأکید کرد: اعطای پایان کار ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی باید مشروط به رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترسی پذیری معلولان شود و الزاما پروژه های عمرانی نیز دارای پیوست مناسب سازی باشند.
معلولان باید به آسانی در سطح شهر تردد کنند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه رعایت نیاز و آسایش جانبازان و معلولان در طراحی فضای شهری و اماکن عمومی و حتی فضاهای ورزشی و تفریحی را ضروری خواند و گفت: باید خودروهای عمومی نیز از این شرایط برخوردار شوند به گونه ای که در ناوگان حمل و نقل خودرو مناسب این قشر از جامعه در شهرها وجود داشته باشد و تردد را تسهیل کند.
فخری افزود: ماهیت چنین جلساتی سخنران محور نیست و باید عملکرد ها بررسی شود تا مشخص شود تا چه حد توانسته ایم عملکرد مطلوبی برای حل مشکلات مردم داشته باشیم و تا خود را جای این معلولان عزیز و جانبازان گرانقدر نگذاریم نمی توانیم مشکلات اولیه آنها را در خصوص ترددهای ساده شهری درک کنیم.
او اجرای طرح شهر بدون مانع را در برخی شهرستانها مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این مهم زمانی اثربخش است که براساس تحلیل اطلاعات باشد که مبنای انتخاب این شهرها چه مولفه ای است؟ آیا تعداد معلول بیشتری دارند؟ آیا وضعیت معابر نامناسبی دارند؟ سند راهبردی مناسب سازی نیاز است و بر اساس این سند باید اهداف، سیاست ها و اقدامات ما برای عملیاتی شدن مشخص شود نه اینکه صرفاً در جلسات تکرار شود و برای تحقق این موضوع حتماً از ظرفیت سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از ارکان اصلی باید استفاده شود.
او با تأکید بر اینکه بهزیستی و بنیاد شهید و امورایثارگران نیز باید با هم افزایی و همکاری مناسب برای اجرای طرح ها اعتبار در نظر بگیرند؛ اظهار کرد: کمیته های تخصصی ورود پیدا کنند و در هر مورد خاص با لحاظ داشت برنامه زمانبندی و تدوین برنامه اقدام و گزارش را درستاد ارائه کنند زیرا ما موظف هستیم رفاه و آسایش حداقلی برای این عزیزان در امکان عمومی و خصوصی و محیط شهری فراهم کنیم.