کاشان - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: عادی‌انگاری و تجمع‌های اخیر موجب افزایش موارد ابتلا و تغییر وضعیت رنگ‌بندی کرونا در این شهرستان از زرد به قرمز شده است.

حسن ذبیحی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در روزهای اخیر شمار مراجعان به بیمارستان‌، مرکز آزمایش کووید ۱۹، افزایش مبتلایان و به تبع آن افزایش بستری‌ها موجب تغییر رنگ‌بندی کرونا اردستان شد و این شهرستان از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مدتی است مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توجه نمی‌کنند و با تجمع در آرامستان‌ها، برگزاری آیین سوم و هفتم درگذشتگان و حضور در آیین‌های مختلف زمینه را برای انتشار و انتقال ویروس کرونا و شرایط کنونی را فراهم کرده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به درگیری استان‌های جنوبی کشور به ویروس هندی یا دلتا ویروس اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که این ویروس که در حال حرکت به سمت مرکز کشور است و ردپای آن در کاشان شناسایی شده به اردستان نیز وارد شود.

وی اضافه کرد: بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حضور در تجمع‌ها و آیین‌های مختلف زمینه را برای افزایش ابتلا فراهم کرده و وقتی ویروس از وهان چین به کل دنیا سرایت می‌کند این ویروس می تواند در داخل کشور نیز جابجا شود و هر منطقه ای را درگیر کند، از این رو، راهی برای پیشکیری از ابتلا به جز استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌ناه‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها و آیین‌ها وجود ندارد.

به گفته وی، افرادی که آزمایش کرونای آنان مثبت شده از حضور در جامعه خوداری کرده در قرنطینه بمانند و اطرافیان آنان از مخفی کاری بپرهیزند و به مرکز آزمایش کرونا مراجعه و در صورت مثبت بودن آزمایش، در قرنطینه بمانند و با ارتباط گرفتن با پزشک خود مراحل درمان را ادامه دهند و افرادی که دعوت به حضور در مرکز بهداشت می‌شوند مراجعه و دستور پزشک را اجرا کنند.

ذبیحی خاطر نشان کرد: بیمارستان شهید بهشتی اردستان آمادگی پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را دارد و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نگرانی وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان درباره اینکه آیا تجمع زیاد و حضور افراد غیربومی در آیین هفتم تیر در مسجد جامع اردستان می‌تواند عامل انتشار ویروس کرونا شده باشد، گفت: برای برگزاری این آیین پیش‌بینی های بهداشتی صورت گرفته بود، اما وقتی حضور جمعیت بیش از ظرفیت بود اختیار از دست برگزارکنندگان خارج شد و کاری از دست کسی بر نمی‌آمد.

حمیدرضا تاملی فرماندار اردستان نیز با بیان اینکه تجمع‌ها موجب انتشار ویروس کرونا و افزایش ابتلا و تغییر رنگ بندی می‌شود، افزود: البته شمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این شهرستان طی چند هفته گذشته پایین بوده و امیدواریم افزایش پیدا نکند.

طبق آخرین آمار شبکه بهداشت و درمان اردستان، در ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی بیماری، ۱۸بیمار  شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران کووید ۱۹ شناسایی شده در این شهرستان به ۲ هزار و ۷۳۴ نفر رسید. 

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.