بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: برای رفع تنش آبی و فرونشاندن عطش روستاهای این استان حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

غلامحسین ساقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  براساس سند تامین آبرسانی پایدار به روستاهای استان با تامین این میزان اعتبار تا در یک پروسه زمانی پنج ساله تا سال ۱۴۰۵ تمام روستاهای دارای تنش آبی از آب پایدار برخوردار می شوند.
وی اضافه کرد : هم اکنون به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری افزون بر ۲۶۵ روستای این خطه شمال کشور با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری با تنش آبی مواجه اند و حدود ۳۰ درصد از این روستاها ( ۸۳ روستا) با ۵۰ هزار جمعیت با تانکر آبرسانی می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اظهارداشت : براساس قانون بودجه سال جاری برای رفع تنش آبی در استان حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال از این اعتبار از محل بودجه استانی و مابقی نیز از بودجه ملی تامین می شود.
ساقی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی نزولات جوی در سال جاری افزود : میزان بارش باران استان در سال جاری نسبت به یک دهه قبل نیز حدود ۳۶ درصد کمتر شد و امسال بدترین سال آبی برای این خطه شمالشرق کشور محسوب می شود که باید در مصرف آب صرفه جویی بیشتری صورت گیرد.
وی اضافه کرد : با وجود کاهش بارندگی، متاسفانه مصرف آب مشترکان این استان ۱۵ درصد افزایش یافت  و این روند تنش آبی را بیشتر می کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اظهارداشت : در سال گذشته  میزان مصرف آب مشترکان حدود  ۵۳میلیون و ۲۵۲ میلیون و ۷۸۳ متر مکعب  بود به طوری که ۴۸  میلیون و ۷۶۸ هزار و ۹۶۳ متر مکعب سهم بخش خانگی بود.
ساقی افزود: الگوی مصرف تعیین شده برای بخش خانگی استان ۱۵ متر مکعب در ماه و مصرف بخش غیر خانگی نیز بر اساس ظرفیت، قرارداد نوع فعالیت و کاربری که متقاضی درخواست انشعاب نموده و خریداری تعیین می شود.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.