ارومیه- ایرنا- فرماندار سلماس با اشاره به قرارداشتن این شهرستان در بین شهرهای بحرانی آب گفت: ۱۹ روستای این شهرستان در وضعیت قرمز بحران کمبود آب قرار دارد.

علی اکبر عسکری روز دوشنبه در بازدید میدانی فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان سلماس در روستای شکریازی افزود: باید با احصای نیاز این روستاها توسط بخشداری ها در جهت رفع مشکل تامین آب آنها اقدامات لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارش ها نسبت به سال های قبل که در سلماس همچون سایر شهرستان ها این کاهش نمایان است، باید با مدیریت الگوی مصرف آب و سایر تمهیدات از این بحران عبور کنیم.

فرماندار سلماس لزوم تامین تجهیزات در جهت آبرسانی سیار در سطح شهرستان به ویژه روستاها را ضروری دانست و خواستار اصلاح الگوی کشت برای جلوگیری از هدررفت منابع آبی در بخش کشاورزی شد .

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: تامین و توزیع آب شرب در شهرها و روستاها رسالت و وظیفه ذاتی شرکت  آب و فاضلاب آذربایجان غربی است ولی شهروندان نیز باید ما را در این راستا همراهی کرده و از اسراف پرهیز کنند.

فرزاد حکیمی افزود: آب شرب اهالی ۱۰۰ روستای استان در مواقع ضروری و بحران بی آبی به صورت سیار و با استفاده از تانکر تامین می‌شود.

وی با تشریح عملکرد و فعالیت های شرکت آب و فاضلاب در زمینه پیشگیری و مقابله با بحران کم آبی، خواستار مشارکت تشکل های مردمی، بسیج و سایر ادارات در جهت مدیریت هر  چه بهتر موضوع و استفاده از ظرفیت های ائمه جمعه و جماعات، رسانه ها و آموزش و پرورش در راستای افزایش فرهنگ مدیریت مصرف آب  شد.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با تاکید بر محدودیت منابع آبی سالم و پایدار با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در کشور ۱۵۰ لیتر است، اظهار کرد: این میزان در شهرهای آذربایجان غربی حدود ۱۹۵ لیتر و در روستاها نیز تا ۲ برابر استاندارد تعیین شده برای مصرف سرانه است که با بهینه سازی و رعایت الگوی مصرف می توان به راحتی تابستان گرم را با حداقل بحران سپری کرد.

به گزارش ایرنا،در آذربایجان غربی بیشترین آسیب در حوزه آب های زیرزمینی است و تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه است.

شهرستان سلماس با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.