تربت‌ حیدریه- ایرنا- یکی از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسبت ۲۱ تیرماه، "سالروز قیام گوهرشاد و روز عفاف و حجاب" به واکاوی ابعاد مختلف این رویداد فرهنگی، اجتماعی و پیام اجتماعی آن پرداخته است.

ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی، که نماینده شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در نهمین دوره مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات قوه مققنه بود در این یادداشت که امروز در اختیار ایرنا قرار داد، نوشت: واقعه مسجد گوهرشاد، تجمع تیرماه سال ۱۳۱۴ مردم متدین و ولایی مشهد، در اعتراض به قانون تغییر لباس، مخالفت با اجبار به کشف حجاب زنان و بر سر گذاشتن کلاه‌شاپو بود که جمعیتی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر را در مسجد گوهرشاد و اطراف آن گرد هم آورد. آن روز تلاش نظامیان برای متفرق کردن جمعیت با مقاومت مردم رو به رو شد لذا راههای ورودی و خروجی مسجد گوهرشاد بسته، دستور شلیک صادر و این تحصن با شهادت هزار و ۶۰۰ نفر به شدت سرکوب شد.
وی افزود: ادیان الهی به خاطر تناسبشان با فطرت انسان، جهت و شیوه واحدی دارند، پوشش زن از احکام مشترک همه ادیان الهی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) است و تمایل به پوشیدگی را امری درونی و فطرتی بیان کرده‌اند.  حجاب و عفاف زنان به عنوان یکی از سنن قدیمی تمدن بشری تلقی و رعایت آن بر زنان امری لازم و واجب شمرده شده است بگونه‌ای که حتی در برخی ادیان مثل یهود، موضوع حجاب سخت‌تر از حجابی است که اسلام واجب می‌داند.  حجاب پدیده اجتماعی ارزشمندی است که ضرورت آن حتی در میان اقوام و جوامع مختلف پیش از ظهور دین مبین اسلام نیز وجود داشته‌ است.  رعایت حجاب همانند حقیقت‌طلبی، کمالجویی و عفّت‌خواهی، بازگشت به فطرت اصیل انسانی است.  از این رو رعایت حجاب، ارزش‌گذاردن به زن و نوعی تکریم اوست و نه دلیلی بر نقص وجود او زیرا که زن با رعایت حجاب از آلودگی مصون می‌ماند.  
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه این یادداشت نوشت: از حجم سرمایه‌گذاری دشمنان انقلاب اسلامی در خصوص بدحجابی و رواج بی‌بندوباری، به اهمیت حجاب و عفاف پی می‌بریم.  بر حسب اسناد و مدارک موجود، پاپ کلیسای مسیحیت کاتولیک از هفت هزار کشیش و کاردینال باسواد دعوت کرد تا برای خاموش کردن اسلام نظریه‌ای ارایه کنند که در نتیجه هفت هزار پیشنهاد ارائه و از بین آنها هفت پیشنهاد و از این هفت مورد نیز یک پیشنهاد انتخاب شد و آن این بود که "اگر می‌خواهید چراغ دین خاموش شود تمام دختران و زنان مسلمان را نیمه‌عریان به بیرون بکشانید. همین که مردان مسلمان این پیکرهای نیمه‌عریان را دیدند و رابطه برقرار کردند، کم‌کم چراغ اسلام خاموش می‌شود".

وی ادامه داد: امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب (ع) در خطبه ۴۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: هر وقت خوراک و لباستان شبیه بیگانگان می‌شود، بدانید قرار است ذلیل آنها شوید.  وقتی از گورباچف رهبر وقت اتحاد جماهیر کمونیستی شوروی پرسیدند که چه شد شوروی با آن توانش سقوط کرد، گفت "از وقتی شعبه رستوران آمریکایی مک‌دونالد در شوروی تاسیس شد این سقوط شروع گردید و جامعه‌ای که ذائقه‌اش عوض شد کل فرهنگ آن جامعه تغییر می‌طلبد.  
خسروی‌سهل‌آبادی در این یادداشت به مناسبت سالروز قیام ۸۶ سال پیش مسجد گوهرشاد مشهد نوشت: امیرالمومنین حضرت علی (ع)  هزار و ۴۰۰ سال پیش از گورباچف کمونیست می‌فرمایند: امت رسول‌الله خوار و ذلیل نخواهد شد مگر در روزگاری که غذای بیگانگان را بخورد و لباس بیگانگان را بپوشد.  عبرت تاریخی آندلس نیز نشان می‌دهد هرجا غربی ها تصور کنند تمدنی در حال شکل‌گیری است و اسلام نقش نخست آن را دارد، وارد کارزار می‌شوند.  ابتدا با زور و سرنیزه ورود می‌کنند، اگر میسر بود که خوب است و اگر نبود وارد مرحله تهاجم فرهنگی می‌شوند.  استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، انحطاط و سقوط اندلس را از نظر داخلی به یک سلسله عوامل درونزای فساد، تباهی فکری و اجتماعی پیوند زده و غرق شدن مسلمانان اندلس را در بی‌حجابی و شهوت، عامل سقوط اسلام در آن بخش از اروپا می‌دانست.  بنابراین نخستین کار برای تسخیر یک کشور، تسخیر فرهنگی آن و فتح قلبهای مردمانش است. یکی از مهمترین شیوه‌هایی که تمدن غربی از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده و بر پایه آن سرمایه‌گذاری کرده‌ است بهره‌برداری از رواج فساد اخلاقی است که غرب بدان وسیله فرهنگ خود را غلبه داده و مسلط می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس افزود: امروز هیچکس نمی‌تواند انکار کند که فوری ترین هدف دشمنان جمهوری اسلامی ایران، تسخیر پایگاههای فرهنگی کشورمان است.  رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای نیز سالها است که خطر تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی را به مجموعه‌های فرهنگی و دولتمردان متذکر شده‌اند چنانکه تیرماه سال ۱۳۷۱ فرمودند: دشمن از راه اشاعه‌ فرهنگ غلط، فرهنگ فساد و فحشا سعی می‌کند جوانهایمان را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می‌کند یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی، یک غارت فرهنگی و یک قتل عام فرهنگی است.  معظم‌له همچنین در اردیبهشت ۱۳۷۲ فرمودند: من یک وقت گفتم دشمنان شبیخون فرهنگی می‌زنند،  این ادعا راست است و خدا می‌داند که راست است.  بعضی نمی‌فهمند، یعنی صحنه را نمی‌بینند.  کسی که صحنه را می‌بیند ملتفت است دشمن چکار می‌کند، می‌فهمد که شبیخون است و چه شبیخونی هم است. 
خسروی سهل آبادی در ادامه یادداشت خود نوشت: در مجموع امروز تمام توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی در قالب ناتوی فرهنگی در زمینه‌های مختلف، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای جلوگیری از احیای تمدن نوین اسلامی است.  امید است دولت انقلابی در کنار قوه قضاییه انقلابی و مجلس انقلابی، در عرصه جهاد فرهنگی با مدیریت جهادی، اقدامات موثر و ماندگاری در حوزه عفاف و حجاب داشته‌ باشند.
۲۱ تیرماه سالروز حمله مزدوران ستمشاهی در دوره سیاه حکومت رضاخان پهلوی در سال ۱۳۱۴ به تجمع اعتراضی مردم مومن و باعفت مشهد در مسجد گوهرشاد در حرم مطهر حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران "روز عفاف و حجاب" نامگذاری شده است.