سنندج - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: مشکلات پیش آمده در حوزه برق کشور مربوط به پیشی گرفتن مقدار مصرف از تولید است و ارتباطی با شرکت‌های توزیع برق ندارد.

هیوا لهونیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بی شک در توزیع و یا تخصیص خاموشی‌ها خطوط قرمزی وجود دارد که همه آنها حول آرامش و آسایش و کسب و کار و سلامت مردم می‌چرخد، افزود: مراکز حساس اینترنتی، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ آب، مراکز تجاری و بازارکار و غیره در زمره مراکزی هستند که همواره تلاش شده است از خاموشی‌ها مصون بمانند تا رفاه مردم با تهدیدهای جدی مواجه نباشد و قطعی برق توأم با قطعی یا کاهش سایر خدمات نباشد.

وی گفت: خارج کردن ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری و روستایی، بیمارستان‌ها و مراکز حساس اینترنتی و دیگر مراکز حساس (مراکزی که فاقد ژنراتور برق اضطراری هستند) از برنامه خاموشی، بنا به درخواست دستگاه‌های متولی این خدمات و تأکید مستمر مسئولان استان بوده است زیرا قرار دادن این مناطق در برنامه زمان‌بندی مدیریت اضطراری بار، آرامش، سلامت و کسب و کار مردم را تهدید خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: این مراکز فاقد ژنراتور برق اضطراری برای خاموشی چند ساعته است و اعمال خاموشی در این مراکز، زمینه بروز وقایع و نگرانی‌هایی را فراهم خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این شرکت آمادگی دارد تا مناطق دارای مراکز حساس را در فرآیند برنامه‌ریزی برای خاموشی ناشی از مدیریت اضطراری بار طی روزهای آتی قرار دهد تا ضمن رفع شبهات مردمی مبنی بر اینکه چرا بعضی از مناطق از فرآیند خاموشی معاف بوده و عدالت در خاموشی‌ها رعایت نمی‌شود، صحت و سقم مجهز بودن این مراکز به ژنراتور برق اضطراری را بیشتر روشن کند.

لهونیان افزود: صرف قطع و وصل برق به تنهایی، عامل آسیب دیدن تجهیزات برقی نیست و ممکن است در آسیب دیدگی تجهیزات، عوامل دیگری دخیل باشند که پوشش بیمه‌ای از سوی شرکت توانیر از طریق شرکت‌های بیمه‌گر در طی پنج سال اخیر ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس سوابق، اسناد و مدارک موجود، از سومین روز آغاز خاموشی‌ها (سوم خرداد) در سطح استان (به تبعیت از سراسر کشور به دلیل کاهش بیش از ۶۵ درصدی توان تولید برق در نیروگاه‌های برق-آبی و گرمای بی سابقه) روابط عمومی این شرکت از طریق سایت شرکت و فضای مجازی اقدام به انتشار جداول خاموشی‌ها بر اساس یک برنامه مدون کرده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: ۲ سویه کردن مسیر تغذیه مشترکان حساس نظیر بیمارستان‌ها، بنا به درخواست متقاضی و پس از تأمین منابع مالی از سوی مشترک و یا سایر ظرفیت‌های استانی مقدور است و پس از تامین منابع و تخصیص آن این شرکت در کمترین زمان ممکن با بسیج امکانات و نیروی انسانی، برای اجرای آن اقدام می کند.

وی ادامه داد: در خصوص مراکز غیرمجاز رمز ارز، با هماهنگی خوب مراکز انتظامی و قضایی تاکنون قریب به ۸۰۰ دستگاه ماینر در سطح استان کشف و ضبط شده است.

لهونیان افزود: بارها اعلام شده است که یکی از فاکتورهای موثر در افزایش ۲۵ درصدی برق مصرفی استان در سه ماهه اول سال جاری، وجود مراکز غیر مجاز رمز ارز در سطح استان است که شناسایی این مکان‌ها ضمن آنکه به راحتی میسر نیست اما به صورت جدی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

میزان مصرف برق استان کردستان به طور میانگین در طول روز ۴۵۰ مگاوات و در شب ۵۲۰ مگاوات است. در حال حاضر ۶۸۵ هزار مشترک در بخش‌های مختلف اداری، خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی از خدمات شرکت برق کردستان بهره‌مند هستند.