تهران- ایرنا- آمار جدید از رشد ۴۴ درصدی بازار کتاب ایتالیا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حکایت دارد؛ تعطیل نشدن کتابفروشی‌های این کشور در ایام کرونا، فروش کتاب را در ژانر سرگرمی چهار برابر و در ژانر سیاسی دو برابر کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجله بوک‌سلر، انجمن ناشران ایتالیا (AIE) با انتشار آمار جدید از فروش ۱۵ میلیون کتاب بیشتر در شش ماهه اول سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ خبر داد که از رشد ۴۴ درصدی بازار کتاب ایتالیا حکایت دارد. این افزایش ۴۴ درصدی، درآمد بازار کتاب ایتالیا را در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۲۰۷ میلیون یورو و در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۱۵۶ میلیون یورو افزایش داد و آن به ۶۹۸ میلیون یورو رساند.

ریکاردو فرانکو لوی (Ricardo Franco Levi) رئیس انجمن ناشران ایتالیا دراین‌باره می‌گوید: بازار کتاب در شرایط فعلی مثل یک موج است که بلند شده و قایق‌ها را همراه خود بلند می‌کند. اما نتیجه‌ای که شاهد آن هستیم به هیچ وجه تصادفی نبوده و حاصل تلاش‌های مستمر ناشران و دیگر دست اندرکاران صنعت کتاب است که با وجود ماه‌های سختی که به دلیل شیوع کرونا پشت سرگذاشتیم، به سرمایه‌گذاری و ابتکار عمل در این بازار ادامه دادند. این رونق را همچنین مدیون دولت و پارلمان ایتالیا هستیم که اجازه دادند کتابفروشی‌ها در مدت قرنطینه و تعطیلی‌های سراسری به فعالیت خود ادامه دهند. این سیاست‌ها حالا به بار نشسته و داریم ثمره آن را می‌بینیم.  

با تعطیلی چند ماهه کتابفروشی‌های ایتالیا در ابتدای شیوع کرونا، بازار نشر این کشور ضربه سختی خورد. پس از آن که دولت ایتالیا کتاب‌ها را در دسته کالاهای ضروری قرار داد، کتابفروشی‌های این کشور از اواسط ماه آوریل سال ۲۰۲۰ (اواخر فروردین ۹۹) فعالیت خود را از سر گرفتند آن هم در حالی که مردم در قرنطینه بودند و محدودیت‌های مسافرتی همچنان بر قوت خود باقی بود.  

انجمن ناشران ایتالیا می‌گوید: بازار کتابفروشی‌های مستقل و زنجیره‌ای در حال رشد است و با ۳۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو درآمد، حالا سختی های سال ۲۰۲۰ را پشت سر گذاشته و حتی از سال ۲۰۱۹ که ۳۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش داشتند، وضع بهتری دارند. رونق فروشگاه‌های آنلاین هم تایید شده است؛ این فروشگاه‌ها از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون در مجموع ۳۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو (معادل ۴۷ درصد درآمد بازار) فروش کرده‌اند، فروشی که در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۸۴ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بود.

اگرچه رشد اخیر در بازار کتاب ایتالیا همه ژانرها را دربرمی‌گیرد اما این رشد به طور خاص در کتابهای مربوط به حوزه بازی و سرگرمی و کتابهای مصور محسوس بود که به ترتیب افزایشی چهار و سه برابری را تجربه کردند. براساس آمار، فروش کتابهای سیاسی، نقدهای ادبی با تمرکز بر دانته، زندگینامه‌ها و خودزندگینامه‌ها هم در این بازه زمانی در بازار ایتالیا حدودا دو برابر شده است.