سنندج - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز گفت: ۳۷ هزار و ۷۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده عبدالرزاق این شهرستان با پیگیری‌های مستمر این اداره منجر به خلع ید و رفع تصرف شد.

بهزاد شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انجام گشت و کنترل های مستمر و پیگیری های جدی و بدون وقفه باعث شده که۳۷ هزار و ۷۰۰ متر مربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در شهرستان سقز رفع تصرف شود.

وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده قوانین مختص به خود دارد و هرگونه دخل و تصرف خارج از ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است، افزود: بعضی از افراد به منظور سودجویی و  تصرف منابع ملی و یا گاها بدلیل عدم آگاهی نسبت به این مناطق، باعث تخریب و برهم زدن اکوسیستم بکر در مناطق می شوند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سقز یادآور شد: مقدار رفع تصرف شده منطقه عبدالرزاق سقز چهار فقره پرونده تخلف و تخریب اراضی ملی است.

شریفی از عموم مردم فهیم، متعهد و علاقمند به حفظ محیط زیست تقاضا می شود در صورت مشاهده هرگونه ملازمه ای با محیط زیست شامل، ساخت و ساز، تخریب، تصرف اراضی ملی، شکار و صید، آلودگی محیط زیست، آتش سوزی در محدوده منطقه حفاظت شده، موضوع را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و پاسگاه های محیط بانی مستقر در منطقه اطلاع دهند.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق با وسعت ۳۸ هزار و ۵۶۹ هکتار در شمال شرق شهرستان سقز واقع شده است. این زیستگاه که شکل تپه ماهوری دارد در سال ۱۳۸۶ برابر مصوبه شماره ۲۹۰ شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده و دارای ۱۸۰ گونه پرنده، ۱۷ گونه پستاندار و ۳۵۰ گونه گیاهی است.

گونه شاخص این منطقه قوچ و میش ارمنی بوده و ۲ اثر مهم باستانی و گردشگری استان شامل غار کرفتو و قلعه باستانی زیویه در این منطقه قرار گرفته است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.