تهران-ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور پیامی ثبت جهانی راه آهن شمال ـ جنوب، موسوم به راه‌آهن سراسری ایران را در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تبریک گفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا به نقل از میراث آریا در پیام علی اصغر مونسان آمده اسـت: «ثبت جهانی راه آهن شمال – جنوب موسوم به راه‌آهن سراسری ایران، در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای معرفی داشته‌های فرهنگی ایران را در عرصه جهانی محقق کرد. 

مونسان اضافه کرد: ثبت این اثر برجسته جهانی از ایران که حوزه‌ای گسترده از بندر امام خمینی (ره) تا بندر ترکمن و پهنه‌های بی‌نظیر طبیعی و فرهنگی از هفت استان خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، تهران، مازندران و گلستان را در بر می‌گیرد، بی‌تردید ارتقای حفاظت و مدیریت بهتر این اثر را به‌دنبال داشته و بی‌شک موجب رونق بیش از پیش گردشگری کشور به‌ویژه در استان‌های واقع در مسیر این راه آهن خواهد بود. 

وی یادآورشد: راه آهن سراسری ایران به عنوان بیست و پنجمین اثر جهانی کشور میراثی ارزشمند از تحولات دوره صنعتی و حاصل هم افزایی دانش جهانی و مساعی ایرانیان در دوره معاصر است.

 پرونده اورامانات روی میز کمیته میراث جهانی 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ضمن قدردانی صمیمانه از تمامی عزیزانی که به اهتمام و همیاری آن‌ها ثبت جهانی این پرونده پیچیده و فنی محقق شده است، بر خود لازم می‌دانم جهانی‌شدن «راه‌آهن سراسری ایران» را به آحاد ملت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض کرده و ابراز امیدواری می‌کنم طی روزهای آتی، با تایید کمیته میراث جهانی، پرونده منظر فرهنگی «هورامان /اورامانات» نیز به عنوان بیست و ششمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی قرار گیرد. ان شاءالله»

به گزارش ایرنا،در نشست عصر امروز یکشنبه سوم مرداد ۱۴۰۰(۲۵ جولای ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده راه آهن سراسری ایران (موسوم به راه آهن شمال - جنوب) مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته، راه آهن سراسری ایران با طول حدود ۱۴۰۰ کیلومتر به عنوان بیست و پنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی کشورمان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

تدوین پرونده ثبت جهانی مسیر راه‌آهن شمال و جنوب ایران در سال ۹۷ آغاز شد. ساخت مسیر راه‌آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور آغاز شد و به بندر امام‌خمینی (ره) در جنوب کشور منتهی شد. آغاز احداث راه‌آهن ایران در سال ۱۳۰۵ شمسی به تصویب رسید و یک‌سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این مسیر ۱۳۹۴ کیلومتری را آغاز کردند.