تهران - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: استفاده بهتر از فناوری، آموزش ترکیبی، تغییر بودجه آموزش و پرورش و توزیع مسئولیت‌های تصمیم‌گیری، راهکارهای مقابله با کرونا در آموزش عمومی دنیا بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، بهنام بهراد در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش در اردوگاه باهنر در میزگردی با موضوع «دستاوردهای نظام‌های آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا»، اظهار داشت: براساس پیمایش ویژه بین المللی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، یونسکو، یونیسیف و بانک جهانی در زمینه کووید ۱۹، برخی از مدارس در دوره های مختلف تحصیلی در اغلب کشورهای دنیا،  در سال های  ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، کاملا تعطیل و برخی مدارس نیز نیمه تعطیل بوده اند.

وی افزود: براساس این پژوهش، تعداد روزهای تعطیلی کامل مدارس، بین ۲۰ تا ۱۷۵ روز در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بوده است.

بهراد در خصوص پاندمی کرونا و تغییر و تعدیل تقویم آموزشی و برنامه درسی، گفت:  این پژوهش نشان می دهد، کمتر از ۲۰ درصد در تقویم آموزشی و برنامه های درسی در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ انجام شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: استفاده از پلتفرم های برخط، موبایل، تلویزیون، بسته های آموزشی ارسالی به منازل، رادیو و سایر روش های یادگیری از راه دور از جمله تغییرات و تحولاتی بود که در نحوه ارائه آموزش ها در دوران کرونایی صورت گرفت.

بهراد تصریح کرد: برای جلوگیری از بازماندگی از تحصیل،  هر یک ازکشورها تدابیری معطوف به جمعیت های در معرض بازماندگی از آموزش های از راه دور، به کار گرفتند.

وی ادامه داد: اقدامات جلوگیری از بازماندگی تحصیلی، اقدام در جهت واکسیناسیون، رفع شکاف های یادگیری، تلاش برای بازگشایی مدارس و اتخاذ تدابیر برای حمایت از دانش آموزان آسیب پذیر، از جمله فعالیت هایی بوده است که در دوران کرونا در کشورهای گوناگون صورت گرفته است.

بهراد با مقایسه نرخ فارغ التحصیلی دوران کرونا با قبل از آن، اظهار کرد: در ارزشیابی و امتحانات پایانی نیز تغییراتی به وجود آمده است و اقداماتی برای سنجش میزان افت یادگیری انجام شده است.

وی افزود: بسیاری از کشورها در این دوران تعاملات بین مدرسه و خانواده ها را تقویت و توسعه داده اند و به تشویق این کار پرداخته اند.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حمایت از معلمان در گذار به یادگیری از راه دور و همچنین حمایت از یادگیری حرفه ای معلمان برای آماده سازی آن ها و استفاده بهتر از  فناوری و تدریس و آموزش ترکیبی، از جمله مواردی است که در این پژوهش بین المللی به آن اشاره شده است.

وی گفت: تغییر در بودجه آموزش و پرورش و توزیع مسئولیت های تصمیم گیری از جمله مواردی است که کشورهای مختلف در دوران کرونا به آن اهتمام داشته اند.