آنها با تاکید بر اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان محور توسعه پایدار جامعه و نهادی که میتواند مسیر زندگی انسانها را تغییر بدهد بر برشمردن اقدامات حوزه مدیریت خود به بیان نیازهای آموزشی شهرستان مربوطه پرداختند.
فرسودگی کلاسهای درس، کمبود شدید نیروی انسانی، تجهیزات فیزیکی، آزمایشگاهی، ورزشی و نرمافزاری و کمبود منابع مالی برای تامین و تعمیر سیستمهای سرمایشی و گرمایشی و دیگر نیازهای اولیه مدارس از جمله دغدغههای و چالشهایی است که در حوزه مدیریت خود به آنها اشاره کردند.
این در حالیست که مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان بتازگی ازکسری پنج هزار و ۵۰۰ نفری معلمان برای آغاز سال تحصیلی جدید در استان اشاره کرد و گفت: این کمبود با احتساب ماندن ۶ هزار و ۲۰۰ نفر معلم بازنشسته تا زمان انجام طرح رتبهبندی است.
محمد اعتدادی در شورای آموزش و پرورش اصفهان افزود: بر این اساس در دوره ابتدایی با ۲هزار و ۳۲۸ نفر، در متوسطه اول با یکهزار و ۲۸۶ نفر، در متوسطه دوم با ۸۵۴ نفر و در دوره استثنایی با ۲۸۱ نفر کمبود نیروی آموزشی مواجه هستیم.
فرسودگی بیش از ۴۰ درصد از فضای آموزشی شهرضا
مدیرآموزشوپرورش شهرضا یکی از چالشهای این شهرستان در استان اصفهان در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید را فرسودگی بیش از ۴۰ درصد از فضای آموزشی عنوان کرد و گفت: این مهم نیازمند حمایت خیرین است.
مصطفی مطهری افزود: از سویی بودجه برای اجرای برخی طرحها و مشکلاتی که در فضاهای اوقافی داریم کفاف نمیدهد بنابراین سعی شده تا از راهکارهای دیگر برای رفع موقت این مشکل استفاده کنیم.
وی به دیگر مشکلات این شهرستان در آستانه سال تحصیلی جدید از جمله در بخش کمبود شدید نیروی انسانی در مقطع ابتدایی و برخی رشتههای دوره اول و دوم متوسطه اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر سعی شده تا کیفیتبخشی برنامههای آموزشوپرورش را با طرحهای وزارتی، استانی و منطقهای اجرا و بهبود ببخشیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرضا، بالارفتن آمار قبولی در رشتههای مطرح دندانپزشکی، حقوق و دانشگاه فرهنگیان، پوشش بیش از ۹۳ درصدی دانشآموزان در آموزشهای غیرحضوری، تهیه یکهزار گوشی هوشمند و تبلت از طریق کمک خیران را از اقدامات مهم دستگاه تعلیم و تربیت این شهرستان برشمرد.
در سال تحصیلی گذشته حدود چهار هزار و ۵۰۰ معلم در شهرستان شهرضا به تعلیموتربیت ۳۰ هزار دانشآموز پرداختند.
کاستن فقر آموزشی و توانمندسازی معلمان فریدونشهر
مدیر آموزشوپرورش فریدونشهر گفت: مدیریت این شهرستان برای کیفی بخشی فضای تعلیم و تربیت به برنامهریزی برای کاستن نابرابریها و فقر آموزشی و توانمند سازی معلمان در شیوههای آموزشی مورد نیاز مبادرت کرده است.
علی نیکخواه افزود: براین اساس آسیبشناسی و نیازسنجی وضعیت ۱۰ ساله آموزشوپرورش این شهرستان، تهیه تجهیزات آموزشی، پیگیری و تلاش برای حذف مدارس کانکسی و مدارس سنگی شهرستان و ساخت همزمان ۱۵ مدرسه و ۱۰ پروژه نیمهکاره از جمله اقداماتی است که برای سال تحصیلی جدید در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین به چالشهای آموزشی این شهرستان در زمینه کمبود نیروی انسانی کارآمد و باتجربه، فقر یادگیری، کمبود مدارس استاندارد از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات موردنیاز، پراکندگی زیاد و صعبالعبور بودن مدارس روستایی و استهلاک بالای تجهیزات و امکانات اشاره کرد.
در سال تحصیلی گذشته ۶ هزار و ۲۰۰ دانشآموز زیر نظر حدود ۷۰۰ معلم در شهرستان فریدونشهر تحصیل کردند.
نبود هنرستان فنی حرفهای پسرانه، چالش آموزی پیربکران
رییس آموزشوپرورش منطقه پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان، یکی از چالشهای مهم این شهر را کمبود تعداد هنرستانها بویژه نبود هنرستان فنی و حرفهای پسرانه برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت ترغیب دانشآموزان به سمت رشتههای مهارتی این مهم باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
عبدالرضا بکرانی با بیان اینکه مشکلات آموزشوپرورش پیربکران متعدد است افزود: کمبود فضای آموزشی در مناطق شهری، فرسودگی ۲۳ باب آموزشگاه، کمبود تجهیزات آموزشگاهی و هنرستانها، کسری نیروی انسانی، کمبود سالن ورزشی، فرسودگی ساختمان کانون و دارالقرآن و اماکن ورزشی از جمله این چالشهاست.
وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که اقدامات مهمی از جمله افزایش صدور مجوز مدارس غیردولتی، فعالسازی پروژههای نیمهتمام در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، کلنگزنی ۲ باب مدرسه جدید در منطقه، دریافت تجهیزات مدارس از اداره نوسازی و افزایش فعالیتهای چشمگیر کانون فرهنگی و دارالقرآنها در سالهای اخیر در پیربکران صورت گرفته است.
سال تحصیلی گذشته، هشت هزار دانشآموز زیر نظر ۷۰۰ معلم در پیربکران تحصیل کردند.
فرسودگی فضاهای آموزشی و تعداد بالای دانشآموزان اتباع بیگانه، مشکل فراروی فلاورجان
مدیر آموزشوپرورش فلاورجان، کمبود شدید نیروی انسانی در دورههای مختلف، فرسودگی فضاهای آموزشی، و تعداد بالای دانشآموزان اتباع بیگانه را از جمله مشکلات فراروی این شهرستان عنوان کرد.
حسینعلی امینی، فرسودگی تجهیزات مدارس بویژه هنرستانها و نبود اعتبار و سرانه کافی آموزشوپرورش برای هزینههای جاری و تملک را از دیگر مشکلات این شهرستان برشمرد.
وی درباره دستاوردهای آموزشوپرورش فلاورجان گفت: جذب حداکثری خیرین، توانمندسازی دانشآموزان در امور فرهنگی و هنری، توسعه و گسترش مدارس فنی حرفهای و کاردانش، بالابردن رغبت و علاقه به رشتههای مهارتی در دانشآموزان، توسعه فضای مدرسه، کسب رتبه برتر استان در هفته مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، افتتاح پایگاه سنجش در سه مرکز از جمله این اقدامات است.
۳۸ هزار و ۲۰۲ دانشآموز در سال تحصیلی گذشته زیر نظر یکهزار و ۹۶۷ معلم در شهرستان فلاورجان تحصیل کردند.
آغاز عملیات احداث چهار آموزشگاه، دارالقرآن و مدرسه خیر ساز در چادگان
مدیر آموزشوپرورش چادگان به آغاز عملیات احداث چهار آموزشگاه، یک دارالقرآن، یک مدرسه خیرساز با پیگیری و خذب خیران در این شهرستان در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره کرد.
رضا صفری با بیان اینکه آموزشوپرورش محور اصلی توسعه پایدار جامعه و بستر مناسب برای اجرای برنامههای مختلف باهدف تکامل شخصیت فرزندان این مرز و بوم برای رسیدن به تعالی، تکامل است افزود: با تلاش مستمر همکاران و دانشآموزان موفق شدیم در سال تحصیلی گذشته در امتحانات نهایی پایه دوازدهم رتبه چهار استان و ۲۸ کشور ومقام سوم المپیاد علمی کشوری در رشته زمینشناسی را کسب کنیم.
وی از جمله چالشهای این شهرستان به کمبود شدید نیروی انسانی، مشکلات فراروی احداث و بازسازی مدارس، کمبود تجهیزات در مدارس، کمبود منابع مالی و درآمدهای اختصاصی، پیشرفت کُند عملیات احداثی مدارس جدید و نبود امکان استفاده از پتانسیلهای بومیِ آموزشوپرورش در منطقه به دلیل نبود اعتبار لازم اشاره کرد.
سال تحصیلی گذشته ۶ هزار و ۱۵۲ دانشآموز در ۳۹۸ کلاس درس و ۸۹ آموزشگاه زیرا نظر ۳۹۴ معلم تحصیل کردند..
ضرورت اقدامات لازم برای انسداد مبادی بیسوادی در خمینی شهر
مدیر آموزش و پرورش خمینیشهر گفت: در آستانه سال تحصیلی آتی اقدامات بسیاری برای بهبود بخشی کیفی و کمی به فضای تعلیم و تربیت در این شهرستان در دستورکارقرار گرفته که از جمله آن انسداد مبادی بیسوادی با تعامل ایجاد شده با ارگانهای دیگر است.
علیاصغر مؤمنیان افزود: در این راستا با ساماندهی مدارس و معلمان بمنظوربهبود کیفیت آموزشی، توسعه مدارس فنی و حرفهای و کار و دانش و مشارکتهای مردمی در این مسیر گامهای موثری در سال تحصیلی پیش رو برداشته خواهد شد.
وی، ساماندهی املاک در خطر تصرف، جذب خیران مدرسهساز و تکمیل پروژههای نیمهتمام، توسعه مدارس فنی و حرفهای و کار و دانش، افزایش درآمدهای اختصاصی را در افق دستگاه تعلیم و تربیت خمینیشهر برشمرد.
مومنیان یادآور شد: کمبودهایی از جمله در موضوع نیروی انسانی در حوزههای مختلف آموزشی، پرورشی، اداری و خدماتی، نداشتن اعتبار لازم برای پرداخت هزینههای جاری، استقبال نکردن معلمان از پستهای اداری، نبود ایمنی مدارس در برابر سرقت بدلیل نداشتن سرایدار و نبود انگیزه کار در همکاران به دلیل کمبود حقوق و دستمزد در مسیر تلاشهای آموزش و پرورش این شهرستان قرار دارد.
۶۰ هزار دانشآموز با همراهی چهار هزار معلم، سال تحصیلی گذشته را سپری کردند.
۶۰ مدرسه دونوبته و ۴۰ درصد فضای آموزشی نیازمند مقاوم سازی در نجفآباد
مدیر آموزشوپرورش نجفآباد یکی از چالشهای مهم این شهرستان را وجود ۶۰ مدرسه دونوبته و ۴۰ درصد فضای آموزشی تخریبی یا نیازمند مقاومسازی عنوان کرد.
سید رضا موسویزاده، افزایش بیسابقه جمعیت دانشآموزی که سالانه در حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر هستند و کمبود شدید نیروی انسانی و افزایش تعداد بازنشستگان و کمبود فضای فیزیکی در مدارس را از دیگر مشکلات این شهرستان برشمرد.
وی از سویی اجرای سند تحول، کلنگ زنی، تکمیل وافتتاح ۲۲ پروژه آموزشی و افتتاح بزرگترین گلخانه صنعتی کشوردر یکی از هنرستانهای این شهرستان را از جمله دستاوردهای آموزشوپرورش نجفآباد برشمرد.
موسویزاده آموزشوپرورش را با مأموریت تربیت ۶ ساحتی زیربنای توسعه کشور دانست و گفت: در مهر ۱۴۰۰ آموزشوپرورش نجفآباد پذیرای ۶۲ هزار و یکصد دانشآموز خواهد بود که ۳۰۸۴سه هزار و ۸۴ معلم شاغل وظیفه آموزش آنها را برعهده دارند..