تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸

آستارا - ایرنا - برداشت برنج از سه هزار و ۲۰۰ هکتار شالیزار آستارا آغاز شد و نخستین نمونه‌های این محصول از اراضی روستای ویرمونی به دست آمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مدیر جهاد کشاورزی آستارا روز شنبه در بازدید از عملیات برداشت برنج در اراضی روستای ویرمونی بخش مرکزی این شهرستان گفت: امروز برداشت نخستین محصول برنج از نوع هاشمی در یک هکتار از شالیزارهای شایان قبادی به روش مکانیزه آغاز شد.

ساسان کارجویان افزود: بیشترین نوع برنج در آستارا هاشمی و میانگین تولید آن چهار و نیم تن شلتوک در هر هکتار است و در صورت مساعد بودن شرایط جوی، بخش زیادی از محصول شالیزارها برداشت خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال با وجود تنش آبی و کمبود منابع آب، خوشبختانه با همکاری کشاورزان و تلاش کارشناسان امر، شرایط موجود مدیریت شد و پیش بینی می شود امسال ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن شلتوک به ارزش ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال در آستارا برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی آستارا بیان کرد: امسال حدود ۵۰ درصد اراضی به صورت مکانیزه با ۱۱ دستگاه کمباین برداشت خواهد شد و ترویج مکانیزاسیون در شالیزارها راهی مطمئن برای مقرون به صرفه بودن کشت برنج است و برای افزایش تعداد ماشین آلات کشاورزی تلاش می کنیم.

از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی آستارا، سه هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت انواع برنج محلی و پر محصول اختصاص دارد و سالانه بیش از ۱۰ هزار تن برنج سفید برداشت می شود. 

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان قرار دارد.