تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فرهنگیان، از انتشار دایره المعارف «تاریخ یک صد ساله تربیت معلم»، با هدف نکوداشت و تکریم تربیت معلم خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه  مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسین خنیفر در آیین رونمایی از مجموعه ۳۱ جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران که با حضور وزیر آموزش و پرورش و با یادآوری تدوین و انتشار تجربیات یک صد ساله تربیت معلم کشور، برای نخستین بار از سوی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: تا به امروز مجموعه متناظری در کشور سراغ نداریم که حاصل تجربیات یک صد ساله تربیت معلم را به طور خاص و منسجم، گردآوری و ارائه کرده باشد.

وی میراث هر کشور در زمینه علم و دانش را مدیون معلم، مراکز تعلیم و تربیت و مراکز آموزشی دانست و تصریح کرد: با ارائه ایده ای نو در جمع مسوولان دانشگاه، مجموعه دایره‌المعارف تاریخ تعلیم و تربیت کشور با تلاش و کوشش، استادان دانشگاه فرهنگیان در پردیس ها و ۳۲ مرکز این دانشگاه گردآوری شد.

رییس دانشگاه فرهنگیان، زمان صرف شده برای جمع آوری این مجموعه نفیس را حدود سه سال با مشارکت تعداد قابل توجهی از پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان در استان ها و با محوریت معاونت پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه اعلام کرد و اظهار داشت: متخصصان حوزه تدوین تاریخ نیز به عنوان ناظر بیرونی، در این مهم، ایفای نقش کردند.

خنیفر مجموعه ۳۱ جلدی «تاریخ تربیت معلم ایران» را اثری بسیار متنوع و مشتمل بر مستندات، مدارک، محتوای برنامه های درسی، کتاب های درسی، معرفی سازمان، تشکیلات و ساختار تربیت معلم در استان ها  و همچنین مناسبات اداری و اجرایی یک صد ساله دانست و یادآور شد: محققان تاریخ آموزش و پرورش، به ویژه تاریخ تربیت معلم، از مراجعه به این کتاب نفیس، بی نیاز نخواهند بود. چرا که برای تحلیل تاریخ تربیت معلم، مجموعه منتشر شده بهترین منبع است.

وی دسترسی به سوابق، اسناد و مکتوبات را از جمله دشواری های کار برای گردآوری مجموعه ۳۱ جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران برشمرد و گفت: در بسیاری از شهرستان ها به دلیل نبود منابع در مراکز تربیت معلم، نویسندگان کتاب به ناچار با مراجعه به پیشکسوتان، مطالب را در قالب تاریخ شفاهی گردآوری و در کتاب درج کرده‌اند.

خنیفر آرشیوهای موجود در مدارس و ادارات آموزش و پرورش کشور را از جمله منابع تأمین محتوای مجموعه ۳۱ جلدی تاریخ تربیت معلم ایران ذکر کرد و افزود: بخشی از پیشینه تربیت معلم در استان ها از این طریق، گردآوری و تنظیم شده است.

وی، شمول کشوری در گستره جغرافیایی کشور را امتیاز خاص این فعالیت اعلام کرد و گفت: این اقدام دارای شمول تاریخی در گستره یک صد ساله است. بنابراین منبع بسیار خوب و مطمئنی برای علاقه مندان، پژوهشگران و به ویژه سیاستگذاران حوزه تربیت معلم به شمار می رود.