بجنورد-ایرنا- رییس کارخانه چغندر قند شیروان گفت: امسال ۲۵۰ هزار تن محصول چغندرکاران استان و سایر نقاط کشور در این کارخانه جذب و فرآوری می‌شود.

هادی کاظمیان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی شده امسال ۱۴۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تن چغندر در قالب قرارداد منعقد شده با کشاورزان در این کارخانه جذب شود و مابقی این محصول از سایر چغندرکاران کشور تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر، بیشترین میزان جذب چغندرقند ۳۰۰ هزار تن و پارسال ۲۰۰ هزار تن بود گفت: با توجه اجرای کشت پاییزه چغندر قند در استان خاطرنشان کرد: پارسال محصولی از کشت پاییزه چغندر قند به ما تحویل نشد، امسال ۷۴ هزار تن چغندر قند کشت پاییزه جذب شد.

وی درباره جذب شکر خام در کارخانه قند شیروان گفت: با توجه به قرارداد منعقد شده، ۵۵ هزار تن شکر در این کارخانه تصفیه می شود که تاکنون ۴۵ هزار تن از این میزان جذب شده است.

رییس کارخانه چغندر قند شیروان خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۵ هزار تن شکر خام تصفیه و به دولت تحویل داده شده است و مابقی هم به تدریج تصفیه می شود. 

ظرفیت کارخانه قند شیروان جذب سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندر قند است.

کارخانه قند شیروان در ۱۰ کیلومتری غرب شیروان واقع است و ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم در این واحد فعالیت دارند.

بر اساس اعلام مسوولان جهاد کشاورزی خراسان شمالی این استان از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشتزارهای چغندر کشور در تولید ۱.۵۱ درصد این محصول سهم دارد.