تهران- ایرنا - در جلسه رهبرانِ کشورهای آسیای میانه که در منطقه توریستی « آوازا » ترکمنستان برگزار شد، نشان افتخار به « امامعلی رحمان » رئیس جمهوری تاجیکستان اعطا شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری « ترند » جمهوری آذربایجان، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در آسیای میانه و « ناتالیا گرهمن »  رئیس بخش منطقه ای سازمان ملل برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای میانه نیز به همراه رهبران کشورهای آسیای میانه در این جلسه که در ترکمنستان برگزار شد شرکت کردند. 

این رویداد شامل انجمن های اقتصادی کشورهای آسیای میانه، نمایشگاه بین المللی محصولات کشورهای آسیای میانه، گفت و گوهای زنان و فستیوال بین المللی آشپزی ملی هر کشور است. 

این کنفرانس در سالن کنگره منطقه توریستی « آوازا » برگزار شد و با جلسات دوجانبه میان کشورها ادامه یافت. 

در آغاز این جلسه « قربان‌قلی بردی‌محمدف »  رئیس جمهوری ترکمنستان در سخنرانی از همکارانش برای پذیرفتن این دعوت و شرکت در این کنفرانس قدردانی و بر تقویت همکاری های منطقه ای تاکید کرد که منجر به مشارکتِ فعالانه آسیای میانه در مسائل جهانی و منطقه ای می شود. وی در ادامه سخنرانی اش بر توسعه روابط تجاری و افزایش عملیات صادرات و واردات تاکید کرد. 

تمامی شرکت کنندگان از دیدگاه های کلیدی در توسعه سیاسی، همکاری های تجاری و اقتصادی و فرهنگی میان کشورهای منطقه استقبال کردند. کشورهای عضو همچنین بر سر افزایش همکاری های سیاسی خارجی شامل برگزاری جلسات منظم پنج جانبه توافق کردند. 

توجه ویژه به تاسیس شرایط مطلوب برای شراکت در حوزه انرژی، گسترش همکاری میان کشورهای منطقه در زمینه حمل و نقل و ارتباطات و ایجاد کریدورهای جدید حمل و نقل اختصاص داده شد. 

یکی از مسائل مهم در برنامه این کنفرانس، مقابله با همه گیری ویروس کرونا و مهار آن بود. رهبران کشورهای آسیای میانه توافق کردند تا از گروه های تحقیقاتی مشترک برای مطالعه گونه های جدید این ویروس و استفاده از روش های جدید درمان و کنترل و پیشگیری از ابتلا به این ویروس استفاده کنند. 

در پایانِ این مراسم نشانِ افتخار به  « امامعلی رحمان » رئیس جمهوری تاجیکستان برای دستاوردهای برجسته اش در توسعه و افزایش دوستی و همسایگی، درکِ مشترک و همکاری با کشورهای آسیای مرکزی، تقویت صلح  و امنیت در منطقه و ترویجِ منافع مشترک و ابتکار عملِ کشورهای منطقه با جامعه بین الملل اعطا شد. 

در این نشست نمایندگان کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان،ترکمنستان و ازبکستان درباره دیدگاه های کلیدی و مهم با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.