شهرکرد -ایرنا- همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و ماه محرم، مردم استان چهارمحال و بختیاری برنامه‌های عزاداری سیدالشهدا را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ار روز سه‌شنبه با سیاه‌پوش کردن شهرها و روستاها آغاز کردند.

به گزارش ایرنا،برنامه‌های آیین عزاداری سید و سالار شهیدان در چهارمحال و بختیاری با برافراشتن پرچم عزای سیدالشهدا در مناطق مختلف شهرها و روستاها آغاز شده است.

۷۲ آشپزخانه حسینی در استان چهارمحال و بختیاری فعال شد 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با آغاز ماه‌های محرم و صفر، ۷۲ آشپزخانه مهدوی در قالب پویش اطعام و احسان حسینی در سراسر استان برای تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم و احسان حسینی، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی میان نیازمندان با مشارکت هیات‌های عزاداری، حسینیه‌ها، مساجد، دفاتر ائمه جماعات، موسسات خیریه و کمک‌های مردم نیکوکار استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برپا شده است.

جاسم محمدی با اشاره به اینکه پارسال خیران و نیکوکاران یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک‌های خود را در قالب غذای گرم و بسته‌های مواد غذایی به دست نیازمندان رساندند، افزود: مردم نیکوکار استان می‌توانند نذورات خود را با شماره‌گیری کد دستوری #۰۳۸*۸۸۷۷*  و یا با شماره کارت بانکی ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۰۳۰۴۱۲ نزد بانک ملی به دست نیازمندان برسانند.

مراسم‌های عزاداری اباعبدالله حسین براساس دستورالعمل بهداشتی برگزار می‌شود

مدیرکل سازمان تبلغیات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به سازماندهی هیاتهای مذهبی برای برپایی آیین ماه محرم گفت: مراسم‌های عزاداری اباعبدالله حسن بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی طاهری افزود: این اداره کل بر فعالیت مداحان و هیات‌های مذهبی نظارت خواهد داشت و در صورت مشاهده و یا گزارش موارد خلاف دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تذکر و اقدام لازم انجام خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا در ماه‌های محرم و صفر و برپایی عزاداری حسینی در استان گفت: اگر چه شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی را برای اجرای برنامه‌های تجمیعی به وجود آورد اما پارسال نه تنها مراسم عزاداری ایام محرم و صفر باشکوه بیشتر به اجرا درآمد بلکه نظم و دقت بیشتری نیز در اجرای آن‌ها شکل گرفت و بنا به اعلام رسمی مسوولان بهداشتی کشور ۸۵ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در این‌گونه مراسم رعایت شد.

طاهری افزود: توجه مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اجرای مراسم ماه‌های محرم و صفر نشان داد که در جریان‌های دینی و مذهبی و بر اساس عقلانیت ناظر بر این جریان، فعالان این حوزه نسبت به دیگر اقشار توجه بیشتری به اصول بهداشتی دارند و الگوی مدیریت نظام دینی، رفتار عموم را نیز با عقلانیت به پیش می‌برد.

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری آغاز شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اجرای طرح بصیرت عاشورایی همزمان با آغاز ماه محرم در بقاع متبرکه استان آغاز شده است.

حجت الاسلام حسن امیری افزود: شاخص‌ترین برنامه این طرح" شمیم حسینی" است که هر ساله برای توزیع عادلانه درآمد موقوفات و بهره‌مندی هیاتهای مذهبی از درآمد موقوفات اجرا می‌شود.

وی به برگزاری ویژه برنامه لبیک یا حسین(ع)، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و رهروان زینبی در این ایام در بقاع متبرکه استان خبر داد و گفت: تعویض پرچم گنبد امامزادگان و سیاه پوشش کردن بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های این طرح در بقاع متبرکه استان است.

امیری اظهار داشت: در راستای اجرای طرح شمیم حسینی سال گذشته ۳۰۰ میلیون ریال از محل نیت موقوفات بین هیات‌های مذهبی استان توزیع شد.