آستارا - ایرنا - رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا گفت: لایروب کاتر اسپیلی شرکت حشمت رود به فاصله ۵۰۰ متر از بندر، به علت نفوذ آب دچار مشکل شده اما تعادل خود را حفظ کرده است و خدمه در حال تخلیه آب از موتورخانه آن هستند.

کیانوش امیری ساعت چهار بامداد پنجشنبه در اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کار لایروبی بندر آستارا به منظور بسترسازی برای تردد کشتی های بزرگ، با ۲ فروند شناور لایروب کاتر اسپیلی و لایروب یاسین شرکت حشمت رود از سال قبل آغاز و تاکنون بیش از ۹۰ درصد کار انجام شده است.

وی افزود: ۲ روز قبل موتور فرعی لایروب اسپیلی در ۵۰۰ متری بندر آستارا در حین عملیات لایروبی، به علت نقص فنی از کار افتاد و ستون (اسپاد)، ناخن های لایروب (لدر) و لنگر شناور از کنترل خارج شد و امکان بازگرداندن شناور به ساحل میسر نشد.

وی ادامه داد: ساعت ۲۰ روز گذشته نیز به علت مواج بودن دریا، بازوی شناور از بدنه آن جدا و آب دریا به موتورخانه شناور وارد شد و متعاقب تشکیل جلسه اضطراری در بندر، ۶ دستگاه پمپ و ۲ دستگاه کف کش و موتور برق و سوخت را از نیروی دریایی ارتش، یگان دریایی مرزبانی، جمعیت هلال احمر، شرکت دریا بندر مستقر در بندر آستارا و نیروهای پشتیبانی شرکت حشمت رود تامین و به شناور ارسال کردیم و متاسفانه شرکت خدمات بندری کاوه از هر گونه کمک و همکاری خودداری کرد.

امیری بیان کرد: طی تماس تلفنی و هماهنگی با اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، یک واحد یدک کش با پمپ و تجهیزات لازم به مقصد بندر آستارا به راه افتاده است و حدود ساعت ۶ صبح به آستارا خواهد رسید.

رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا گفت: اکنون با تلاش هفت خدمه شناور لایروب، آب شیرین آن تخلیه و به سبک سازی شناور اقدام شده و با عملیات پمپ و تخلیه آب، سطح آب نفوذی، یک متر کم شده است و در ساعت های بعدی با افزودن پمپ های دیگر و تخلیه کامل آب، امکان مرمت پارگی بدنه لایروب و کشیدن آن به حوضچه تعمیر فراهم خواهد شد.

امیری افزود: شناور در حال تعادل است و کانال فرعی بندر نیز همچنان برای عبور و مرور کشتی ها دایر و باز است و در خصوص تردد کشتی ها مشکل و محدودیتی در بندر آستارا وجود ندارد.

او ادامه داد: ورود آب به داخل شناور لایروب در بندر آستارا سابقه ندارد و هم اکنون یک شناور حامل کالاهای اساسی وارداتی و یک شناور حامل چوب در بندر آستارا پهلو گرفته اند و در حال تخلیه بار هستند.

تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.

شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت و با سه مرز زمینی، ریلی و دریایی در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.