کیانوش امیری روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این رشد گویای بیتاثیر بودن تحریمها و کرونا در فعالیتهای اقتصادی استان است، افزود : در سال ۹۹ به میزان ۱۴۰ هزار و ۴۳۸ تن کالا از این بندر صادر شد که دارای ۱۵ درصد رشد نسبت به سال ماقبل بود و واردات کالا نیز با رقم ۴۷ هزار و ۳۷۳ تن رشد ۶۵.۴ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشت.
وی میزان ترانزیت کالا در بندر آستارا در سال ۹۹ را ۳۷ هزار و ۵۸ تن و مقدار ترانزیت کانتینری از این بندر از طریق شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر را ۶۰۹ دستگاه برشمرد و رشد ترانزیت کالا و حمل و نقل کانتینری را نسبت به سال ۹۸ معادل ۱۰۰ درصد اعلام کرد.
امیری با اشاره به شبانه روزی بودن فعالیت و رویه های گمرکی در بندر آستارا و انجام فعالیت های عمرانی در این بندرگاه گفت: اسکله ۷۵ متری بندر آستارا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن در سال ۱۴۰۰ سطح ۲ اسکله بندر به ۳۰۰ متر افزایش می یابد.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا افزود: با تکمیل این اسکله امکان پهلوگیری بیشتر کشتی ها ارتقا و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاها از ۷۰۰ هزار تن در سال به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.
او همچنین از در حال ساخت بودن ۲ انبار سه هزار متر مربعی با ۴۰ درصد پیشرفت و پنج هزار متر مربعی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که انبار سه هزار متر مربعی در سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد.
وی چهار هکتار محوطه سازی بارانداز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و محوطه سازی ۲ هکتاری پشتیبانی بندر با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را از دیگر طرح های در حال اجرا برشمرد و گفت: انبار چهار هکتاری در سال جاری تکمیل و افتتاح می شود.
وی همچنین از در حال ساخت و راه اندازی بودن سه پست برق برای تکمیل و تقویت انرژی برق مورد نیاز بندر آستارا خبر داد و میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ها را ۴۵ درصد اعلام کرد.
امیری به ادامه فعالیت سه دستگاه لایروب برای تعمیق عمق بندر و امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ اشاره کرد و گفت: این عملیات از سال قبل آغاز شده و تا تابستان امسال ۴۰۰ هزار متر مکعب از بستر بندر لایروبی خواهد شد.
رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا ابراز امیدواری کرد با اتصال راه آهن آستارا به رشت، این بندر نیز به خط ریلی متصل شود که با تحقق این امر هزینه نقل و انتقال کالاها پایین خواهد آمد و حجم صادرات، واردات و ترانزیت به مقدار قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.
بر اساس اعلام اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، قرارداد احداث بندر آستارا در سال ۸۷ به تصویب هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی کشور رسیده و در همان سال به اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان ابلاغ شده و در سال ۸۸ شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه به عنوان برنده مزایده به مدت ۴۰ سال، سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا را بر عهده گرفته است.
تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد و این بندر چند منظوره با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
شهرستان مرزی آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
نظر شما